Prezydent Katowic: Jeśli myślimy o poprawie komunikacji, to...

    Prezydent Katowic: Jeśli myślimy o poprawie komunikacji, to musimy przesiąść się na tramwaj

    MIW

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Nie kolejka linowa, a szybki tramwaj. To on ma połączyć centrum miasta z jego południowymi dzielnicami. Pierwsi pasażerowie powinni dojechać nim z pętli w Brynowie do Kostuchny najdalej w roku 2019. Tak w wielkim skrócie można podsumować komunikacyjną rewolucję, którą w poniedziałek ogłosił prezydent miasta Marcin Krupa.
    Choć nowa linia ma mieć raptem ok. 5 kilometrów długości, to jednak mówienie o rewolucji nie jest tu przesadą. Jeśli bowiem pomysł faktycznie doczeka się realizacji, będzie to pierwsza od wielu lat nowa linia tramwajowa w całej aglomeracji. W ciągu ostatnich lat trend był zgoła przeciwny (ubyło tramwajów w Chorzowie, całkowicie zniknęły z krajobrazu Gliwic), a tymczasem Marcin Krupa jest wyraźnie zdeterminowany, by wcielić swój plan w życie.
    Zapowiedział, że inwestycja będzie realizowana bez względu na to, czy uda się pozyskać na nią unijne dofinansowanie, czy też trzeba będzie uregulować cały rachunek (ok. 90 mln zł) z miejskiego budżetu.

    - Jeśli myślimy o poprawie komunikacji, to musimy przesiąść się na tramwaj - stwierdził Krupa.

    O ile sam pomysł - jak widać - raczej nie podlega dyskusji, to przedmiotem szerokiej debaty ma stać się przebieg trasy. Prezydent przedstawił kilka możliwych wariantów i... teraz czeka jak ocenią je sami mieszkańcy. Kiedy rozpoczną się konsultacje społeczne i jaką przybiorą formę? Tego mamy dowiedzieć się po feriach.

    Na razie prezydencki pomysł budowy linii tramwajowej na południe miasta to przede wszystkim liczby. Wiemy, że długość trasy ma wynosić ok. 5 kilometrów, a jej parametry umożliwiać rozwijanie prędkości 60 kilometrów na godzinę (linia ma być dwutorowa i prowadzić wydzielonym torowiskiem, tak by samochody nie blokowały tramwaju). Z przedstawionych mediom założeń wynika, że koszt inwestycji ma wynosić ok. 90 mln złotych, a tramwajem podróżować ok. 5 tysięcy osób na godzinę. By zachęcić mieszkańców do skorzystania z tej formy transportu obok przystanków mają zostać zlokalizowane parkingi, na których będzie można pozostać samochód i dalszą podróż kontynuować tramwajem.

    Pewnym jest, że trasa szybkiego tramwaju będzie rozpoczynać się na pętli w Brynowie, a kończyć na (nieistniejącej jeszcze) pętli Kostuchna w rejonie osiedla "Mała Skandynawia". Jak natomiast przebiegać będzie pomiędzy tymi punktami? To właśnie ma być przedmiotem zapowiedzianych przez prezydenta Krupę konsultacji. W dwóch miejscach - tj. na południe od ul. Kolejowej i między Górnośląskim Centrum Medycznym, a osiedlem "Murapol" - projekt proponuje kilka możliwych wersji poprowadzenia linii.

    - Im bardziej na zachód będzie ona przesunięta, tym więcej znajdzie się na niej przystanków i tym dłuższy będzie czas przejazdu. Im bardziej na wschód, tym przystanków będzie mniej, a czas przejazdu krótszy - podsumował różnice między tymi wariantami prezydent Krupa.


    *Miss Studniówki 2015 ZDJĘCIA Najpiękniejsze dziewczyny studniówki
    *Abonament RTV 2015 droższy! [ILE WYNOSI ABONAMENT + ZWOLNIENIA] Kto nie musi płacić abonamentu?
    *Poszukiwani przestępcy z woj. śląskiego. Czy widziałeś te osoby? [TOPLISTA POSZUKIWANYCH]
    *Aneta Zając nago w Playboyu [PIKANTNE ZDJĘCIA + WIDEO]
    *Strajk w JSW? Będzie głośniej niż w Kompanii Węglowej! - ostrzegają górnicy
    *Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      abc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Każdy pomysł rozszerzenia komunikacji jest dobry. Problem w tym, że prezydent mylnie zakłada, że mieszkańcy południowych dzielnic (w większości dziani ludzie) zrezygnują z wygodnych luksusowych...rozwiń całość

      Każdy pomysł rozszerzenia komunikacji jest dobry. Problem w tym, że prezydent mylnie zakłada, że mieszkańcy południowych dzielnic (w większości dziani ludzie) zrezygnują z wygodnych luksusowych samochodów i przesiądą się na tramwaj. Tramwaj to komunikacja uzupełniająca a nie filar. Dopóki na Górnym Śląsku nie będzie gęstej sieci szybkiego metra w całej aglomeracji wliczając lotnisko Pyrzowice dopóty mieszkańcy nie zrezygnują z wygody przemieszczania się autem. Podobno samochodów mamy już w aglomeracji więcej, niż w Berlinie.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      abc-METRO

      Pasażer Katowic. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Tak ,całkowicie Masz rację ,z tym że te METRO musi być poprowadzone na słupach ( ze względu na Górnictwo ) ,poza istniejącą infrastrukturą Kolejową ,Drogową i zabudową.Tak jest w Dzielnicy...rozwiń całość

      Tak ,całkowicie Masz rację ,z tym że te METRO musi być poprowadzone na słupach ( ze względu na Górnictwo ) ,poza istniejącą infrastrukturą Kolejową ,Drogową i zabudową.Tak jest w Dzielnicy Finansowej Wiednia. Tam idzie podpatrzeć ,jak to robią w EU.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama