Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Człowiek Roku 2014: Cywilnie i wojskowo zmotoryzowali Poznań

Katarzyna Dobroń
Elżbieta Wawrzynkiewicz (SMS o treści CR.30)
Elżbieta Wawrzynkiewicz (SMS o treści CR.30)
Elżbieta Wawrzynkiewicz i Jens Ocksen swoją przyszłość wiążą z Wielkopolską. To także kolejni nominowani w plebiscycie "Głosu" na Człowieka Roku 2014.

Z wykształcenia prawniczka, z zawodu księgowa, a w praktyce pierwsza prezes polskiej branży zbrojeniowej. Elżbieta Wawrzynkiewicz (SMS o treści CR.30) rozpoczęła karierę w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych 26 lat temu jako księgowa. Jak sama przyznaje, to był przypadek. Poszła jednak na warsztat, zakochała się w czołgach i tak już została.

KLIKNIJ, JEŚLI CHCESZ ZAGŁOSOWAĆ W PLEBISCYCIE NA CZŁOWIEKA ROKU 2014 NA ELŻBIETĘ WAWRZYNKIEWICZ

- Mamy na przykład taki piękny stary pojazd odzyskany przez miłośnika historii dla naszego muzeum. Musiał być najpierw wygrzebany z ziemi, gdzie był do połowy zabetonowany - opowiada prezes WZM-otów oprowadzając po zakładzie. - Przyjechał do nas uszkodzony, podziurawiony i zardzewiały. A teraz jak pani patrzy na ten eksponat i sobie pomyśli, że kilkadziesiąt lat temu był tu jakiś żołnierz, była jakaś historia, a nam się udało odzyskać ten kawałek historii, to czy to nie jest piękne?

Miłość do czołgów była jednoznaczna z koniecznością odnalezienia się w typowo męskiej branży jaką jest zbrojeniówka.

- Teraz już koledzy z przemysłu zbrojeniowego widzą we mnie przede wszystkim fachowca - mówi Elżbieta Wawrzynkiewicz. - Czasem kłócimy się tak, że iskry lecą. O metody i o technologię, a nie o to, czy ktoś nosi spódnicę, czy spodnie.

Zaledwie kilka lat temu sytuacja Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych nie była zbyt pewna. Jednym ze sposobów zabezpieczenia się na przyszłość ma być realizowanie projektów również dla firmy cywilnych. Aby było to możliwe potrzebna jest wyszkolona załoga.

- Najpierw ubraliśmy inżynierów w ubraniach robocze i wysłaliśmy do warsztatu. Każdy musi poczuć smar i trochę się ubrudzić - opowiada prezes WZM. - Później trzeba było porozmawiać z załogą z siwą głową, aby służyła radą młodym. Żeby "wiarusy" nie śmiali się tylko pod wąsem, ale byli autorytetem. Młodych prosiłam, aby korzystała z tego doświadczenia ku chwale tej firmie, ale i swojej drogi zawodowej W planach jest teraz realizacja silników dla Fiata czy budowa kontenerów na place budowy.

Prezes fabryki Volkswagen Poznań, Jens Ocksen (SMS o treści CR.25) zna się równie dobrze na samochodach, jak na biznesie.

KLIKNIJ, JEŚLI CHCESZ ZAGŁOSOWAĆ W PLEBISCYCIE NA CZŁOWIEKA ROKU 2014 NA JENSA OCKSENA

W 2014 roku zadecydował i ruszył z budową fabryki dla nowego modelu VW Crafter, pod Wrześnią. Docelowo ma tam pracę znaleźć nawet 3 tys. osób, a także pracownicy z zakładów MAN w Sadach. Zdaniem Ocksena pierwszy samochód z linii produkcyjnej zjedzie z fabryki już we wrześniu 2016 roku. Jednak to prawdopodobnie dopiero początek inwestycji w Wielkopolsce. W planach jest rozbudowa zakładu w Poznaniu. Niedawno prezes VW zakupił dodatkowy teren we Wrześni.

- Chcielibyśmy, jeśli pojawi się taka możliwość postawić tam kolejną fabrykę. Ta decyzja oznacza, że VW bardzo poważnie myśli o dalszym rozwoju w Polsce - tłumaczy Jens Ocksen.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski