Tramwaj czy kolejka leśna na południe Katowic [MAPA TRASY,...

    Tramwaj czy kolejka leśna na południe Katowic [MAPA TRASY, WARIANTY]

    Justyna Przybytek

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Projekt linii tramwajowej z Brynowa do Kostuchny
    1/7
    przejdź do galerii

    Projekt linii tramwajowej z Brynowa do Kostuchny ©infografika Marek Michalski

    Południowe dzielnice Katowic mają coraz więcej mieszkańców. I wielki problem z komunikacją z centrum. Ludzie liczą, że tym razem w końcu dojedzie tu tramwaj.
    Na katowickim Manhattanie euforia jakby mniejsza niż w internecie. Tramwaj na południe? - My to już 40 lat temu słyszeliśmy - opowiada pan Józef. Z żoną Małgorzatą na osiedlu mieszkają od 20 lat, wcześniej, od zawsze w Ochojcu. I Ochojec, i Manhattan, czyli os. Odrodzenia w Piotrowicach, są na trasie - na razie tylko wirtualnej - planowanego tramwaju na południe Katowic, którego powstanie zapowiedział w styczniu Marcin Krupa, prezydent Katowic.


    Już przed wyborami sporo mówił o poprawieniu komunikacji centrum Katowic z jego prężnie rozbudowującymi się dzielnicami (jak Kostuchna). Mówił o... kolei linowej. Ostatecznie przyznał, że powstanie tramwaj, w 2018 lub w 2019 roku. Trasa ma liczyć 5 km i będzie kosztować 90 mln zł. Początek: pętla w Brynowie. Koniec: Kostuchna.

    Wielkie osiedle i tramwaj

    Tu, na południu stolicy aglomeracji, ludzie przywykli do obietnic. W latach 80. obiecywali im, że Manhattan będzie niemal jak ten amerykański oryginał: potężny, nowoczesny. Miało być megaosiedle dla 140 tys. osób, stanęło na osiedlu z wielkiej płyty, budowanym przez 10 lat, ze 134 budynkami, które zamieszkuje 8 tys. osób.

    Tramwaj też wtedy obiecywano. Pani Marianna nie pamięta, bo mieszka tu od 10 lat, ale inwestycji kibicuje jak wszyscy, choć też bez wiary, że jej doczeka. - Tego tramwaju to chyba pół osiedla już nie dożyje - żartuje. Bo sporo tu ludzi starszych.

    Szynowe połączenie marzy im się zwłaszcza z Ochojcem i centrum medycznym. - Bo człowiek coraz częściej musi do lekarza jeździć, a mamy tylko autobus - wyjaśnia kobieta.

    Wszystkim, młodym i starszym, marzy się jednak przede wszystkim lepsze połączenie z centrum. Najlepiej tramwaj. Nie ze względu na ekologię, ale wygodę i czas przejazdu.

    Autobusy z południa do śródmieścia Katowic stoją dziś w tych samych korkach, co zmotoryzowani mieszkańcy południa, a tych przybywa. Południowe dzielnice Katowic to jedyne, gdzie rośnie liczba mieszkańców. I tak w godzinach szczytu na wąskich drogowych gardłach na trasie Kostuchna-Śródmieście (ulice Armii Krajowej i Jankego) w godzinach szczytu tworzą się gigantyczne korki.

    SERWIS REGIODOM, NIERUCHOMOŚCI, OGŁOSZENIA, KUPNO, SPRZEDAŻ, PORADY, PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
    BANKI MAJĄ UWZGLĘDNIAĆ UJEMNY LIBOR. CZY TO SIĘ OPŁACA?
    JAK PRZEDSIĘBIORCA MOŻE STARAĆ SIĘ O KREDYT HIPOTECZNY
    ZDANIEM NBP TRZEBA POMÓC KREDYTOBIORCOM, KTÓRZY MOGĄ STRACIĆ MIESZKANIE (WIDEO)

    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (8)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      http://www.naszlas.katowice.pl

      Protest mieszkańców przeciwko przebiegowi bezsensownej leśnej trasie tramwaju (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Mieszkańcy Ochojca i Piotrowic zebrali 1000 podpisów przeciwko trasie tramwaju przez las, ale prezydent Krupa ich nie słucha: http://www.naszlas.katowice.pl
      Dla Krupy liczą się tylko deweloperzy,...rozwiń całość

      Mieszkańcy Ochojca i Piotrowic zebrali 1000 podpisów przeciwko trasie tramwaju przez las, ale prezydent Krupa ich nie słucha: http://www.naszlas.katowice.pl
      Dla Krupy liczą się tylko deweloperzy, a oni chcą tramwaju z Bażantowa do nowej galerii Libero koło pętli tramwajowej. Reszta mieszkańców Piotrowic czy Ochojca nie jest na tyle zamożna, by się nimi przejmować. A ponieważ deweloperzy galerii Libero wsparli kampanię wyborczą Krupy gotówką to teraz liczą na wzajemność i trasę po ich myśli. Dodatkowo ex-prezydent Uszok, który naraził się wysyłając pod koniec swojej kampanii list agitacyjny polecający Krupę na swojego następcę, też chce coś w zamian. Uszok zasiada teraz w Tramwajach Śląskich + jest doradcą ds. inwestycyjnych prezydenta Krupy.
      Dołącz do protestujących: http://www.naszlas.katowice.plzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Doskonale

      Ewa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Dobry projekt zwlaszcza wariant 3a 3b popieram.Dla idioty który chce tramwaj przez Jankego chcę powiedzieć może przez twój dom albo pod twoimi oknami to wtedy poprę

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwaj-Jedynie słuszne rozwiązanie?

      Manipulowany (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Dlaczego akurat tramwaj ma być rozwiązaniem naszych problemów? Te szybkie 5km coś da? Może faktycznie nie ma miejsca. Przez las nie zarobi na siebie, przez Jankego się nie zmieści. Może szersza...rozwiń całość

      Dlaczego akurat tramwaj ma być rozwiązaniem naszych problemów? Te szybkie 5km coś da? Może faktycznie nie ma miejsca. Przez las nie zarobi na siebie, przez Jankego się nie zmieści. Może szersza koncepcja kolejki nawet do Pyrzowic będzie lepszym rozwiązaniem dla całego regionu. to wszystko jest robione od "krupystrony" zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      komo

      szybki tramwaj (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      To ma być "szybki tramwaj",a nie taki co zatrzymuje się co parę metrów,poprowadzony lasem nie będzie uciążliwy dla mieszkańców ....ale przecież niektórzy "radni" chcieli burzyć wszystko po drodze


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Leśna kolejka

      2+2=22 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Nie chcę nikogo uczyć ekonomii ale tramwaj jest inwestycją kosztowną i jej utrzymanie również będzie nas kosztować. W lesie nie zarobi na siebie (dlatego np w lesie nie ma sklepów..) Nazwanie...rozwiń całość

      Nie chcę nikogo uczyć ekonomii ale tramwaj jest inwestycją kosztowną i jej utrzymanie również będzie nas kosztować. W lesie nie zarobi na siebie (dlatego np w lesie nie ma sklepów..) Nazwanie tramwaju szybki jest zwykłą manipulacją ponieważ na 5 km nie nadrobi wiele. Ta dziwna zachcianka -bo nie poprzedzonej żadnymi badaniami , powinna się nazywać raczej kosztowna lub nieprzemyślana. Niech zrobią badania wśród tych 5tyś pasażerów na godzinę na których tak liczą. Jeśli odzew będzie faktycznie pozytywny to możemy rozmawiać o możliwych trasach i kosztach z nimi związanych. Może developerzy z bażantów też się dołożą do budowy i utrzymania :] zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj dla developerów !!!

      Czesław (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Planowane galerie i markety potrzebuja klientów, dlatego forsują budowe tramwaju, kosztem mieszkańców Jankego,Szewskiej i innych ulic. Klienci są najważniejsi. Wrzuca się temat do GW i DZ i...rozwiń całość

      Planowane galerie i markety potrzebuja klientów, dlatego forsują budowe tramwaju, kosztem mieszkańców Jankego,Szewskiej i innych ulic. Klienci są najważniejsi. Wrzuca się temat do GW i DZ i dziennikarze łapią temat. Mieszkańcy os.Odrodzenia i nie tylko nie potrzebują tramwaju kosztem krzywdy innych w tej dzielnicy. Jeśli juz koniecznie musi być, to właśnie pod lasem, jak najmniejszym kosztem mieszkańców dzielnicy. To ,że nie pasuje to inwestorom mamy daleko...w poważaniu.
      Tramwaj ma służyć mieszkańcom, a nie firmom planujacym budowe marketów i galerii.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Realizacja : In future time ,a może jeszcze później !

      P.U. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Taki wniosek należy wyciągnąć po kolejnym bajdurzeniu na łamach Dz.Z. Autorce polecam piosenkę G.Cierniewskiego : Baju , baju ,baj ! = spotkajmy się na Nowokozielskiej .

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Realizacja : In future time ,a może jeszcze później !

      P.U. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Taki wniosek należy wyciągnąć po kolejnym bajdurzeniu na łamach Dz.Z. Autorce polecam piosenkę G.Cierniewskiego : Baju , baju ,baj ! = spotkajmy się na Nowokozielskiej .

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama