Czescy przewoźnicy kuszą pasażerów

    Czescy przewoźnicy kuszą pasażerów

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    W województwie śląskim działa już  dwóch czeskich przewoźników. A będzie trzeci
    1/2
    przejdź do galerii

    W województwie śląskim działa już dwóch czeskich przewoźników. A będzie trzeci ©wikipedia

    Z Bohumina i Ostrawy coraz łatwiej dojechać do Rybnika, Gliwic, Katowic, Pyrzowic i Krakowa. Rusza kolejna linia transgraniczna
    Tylko dla naszych przewoźników granica między Polską a Czechami jest problemem. Mimo ponawianych co jakiś czas przez lokalne społeczności apeli, pociągiem nie można dostać się dziś ani z Chałupek do Bohumina czy Ostrawy, ani na czeską stronę Cieszyna. Wszelkie rozmowy na temat reaktywacji tych połączeń kończą się na deklaracji "analizy problemu" i stwierdzeniu, że krucho z pieniędzmi. O dziwo podobnych kłopotów nie mają przewoźnicy zza Olzy, którzy systematycznie uruchamiają kolejne linie transgraniczne.

    Od niedzieli do Polski wjeżdżają Ceske Drahy

    W ubiegłym roku na taki krok zdecydował się Leo Express i konsorcjum RegioJet & Tiger Express.
    Ten pierwszy zaproponował podróżnym mieszane, kolejowo - autobusowe połączenie z Krakowa przez Katowice, Gliwice i Bohumin do Pragi, ten drugi obsługuje busami linie z Ostrawy przez Bohumin, Rybnik i Gliwice do Krakowa oraz Pyrzowic.

    Od 1 marca do tej dwójki dołączy najważniejszy gracz na czeskim rynku przewozów kolejowych - Ceske Drahy. Spółka uruchomi bezpośrednie połączenie z Ostrawy do Krakowa. Podróż trwać będzie 2 godziny i 20 minut, a odbywać się będzie na pokładzie klimatyzowanego, wyposażonego w wi-fi i telewizor autobusu. Jak zastrzega Kateřina Šubová z biura prasowego CD w przypadku tego akurat połączenia postojów na Śląsku (jak czynią to oba wspomniani wcześniej przewoźnicy) nie przewidziano.

    - Nasze autobusy będą zatrzymywać się wyłącznie na przystanku Kraków Lotnisko i Kraków Główny - poinformowała DZ Šubová. Dla mieszkańców aglomeracji nie brzmi to zatem atrakcyjnie, ale już dla rybniczan gra może być warta świeczki. Bardziej będzie im się opłacać, po dotarciu do Ostrawy, stamtąd pojechać do Krakowa niż jechać do stolicy Małopolski polskimi kolejami bezpośrednio z Rybnika.

    Jak informują przedstawiciele spółki Ceske Drahy autobus Ostrawa - Kraków kursować będzie codziennie od 1 marca do 31 października, a podróż kosztować będzie 9 euro (256 KC).

    Polskie spółki spoglądają na rząd i czekają. Latami

    Dlaczego wyposażony w nowoczesny tabor kolejowy przewoźnik stawia na autobus - to akurat łatwo zrozumieć. Tak jest taniej (odpadają opłaty za korzystanie z torów, na co zresztą wcześniej musiałby wyrazić zgodę PKP Polskie Linie Kolejowe) i szybciej (czas przejazdu na tym odcinku dla pociągu byłby dwa razy dłuższy). Trudniej zrozumieć, dlaczego polscy przewoźnicy, praktycznie bez walki, oddają rynek Czechom. Koleje Śląskie, których pociągi kończą obecnie bieg w oddalonych kilka kilometrów od Bohumina Chałupkach, nie palą się do tego, by podjąć rękawicę i chociażby również na pokładzie autobusu podwieźć pasażerów do pierwszej stacji po czeskiej stronie granicy.

    - Obecnie autobusy podstawiamy wyłącznie w sytuacjach awaryjnych i na razie nie planujemy tego zmieniać - mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik KS.

    Plany takie miała - co ujawnił jeszcze w ubiegłym roku branżowy portal Rynek Kolejowy - spółka Przewozy Regionalne (pociągi tego przewoźnika miały docierać do Bohumina), ale gdy okazało się, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie da na ten cel pieniędzy, to cały pomysł trafił do szuflady. Bezradne spoglądanie w stronę resortu jest zresztą stałym elementem strategii naszych przewoźników. Biorąc pod uwagę jej bezskuteczność można zacząć się poważnie zastanawiać, czy nie chodzi tu o przerzucenie odpowiedzialności za taki stan rzeczy na wspomniany resort.

    To bowiem, że ministerstwo nie zamierza dotować połączeń transgranicznych wiadomo od początku dekady. Z chwilą, gdy 1 marca 2011 roku w życie weszła ustawa o publicznym transporcie zbiorowym resort stwierdził, że od finansowania transportu zbiorowego w strefie transgranicznej są gminy, związki międzygminne, powiaty, związki powiatów oraz województwa. I zdania od tego czasu nie zmienił.

    Co sądzisz o wchodzeniu czeskich przewoźników do Polski? Dyskutuj z autorem tekstu


    *Zamieszki przed siedzibą JSW: Policja znowu strzelała do związkowców WIDEO + ZDJĘCIA
    *Psychopata z Zabrza więził kobietę w kanale. Opis tortur jest drastyczny. Czy zostanie skazany?
    *Zielony jęczmień na odchudzanie? Tak! To działa. Właśnie zielony jęczmień stosują gwiazdy TV
    *Zwolnienia grupowe w Biedronce to fakt. Oto pracownicy do zwolnienia
    *Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

    Czytaj także

      Komentarze (26)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      MArtin Z Bohumina

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Polaci bydom jezdzic czeskimi autobusami i cugami bo som lepsze i my kierowci z czeskiego slonska jezdzimy do unii tylko po polskich autostrádách bo som lepsze jak czeskie. Každý mo czos innego...rozwiń całość

      Polaci bydom jezdzic czeskimi autobusami i cugami bo som lepsze i my kierowci z czeskiego slonska jezdzimy do unii tylko po polskich autostrádách bo som lepsze jak czeskie. Každý mo czos innego lepszego :)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tylko pochwalić południowych sąsiadów

      Górnoślązak emeryt (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Gdyby Górny Śląsk był Górnym Śląskiem nie tylko z nazwy, śmiem twierdzić, że wiele spraw
      przybrało by inny obrót. Pomimo ponad ćwierćwiekowej "budowy" w tym kraju tzw demokracji
      i gospodarki...rozwiń całość

      Gdyby Górny Śląsk był Górnym Śląskiem nie tylko z nazwy, śmiem twierdzić, że wiele spraw
      przybrało by inny obrót. Pomimo ponad ćwierćwiekowej "budowy" w tym kraju tzw demokracji
      i gospodarki wolnorynkowej, władze centralne, niezależnie z jakiej opcji pochodzą, nie chcą zrezygnować z wypróbowanej komunistycznej metody centralnego zarządzania "poddanymi".
      Ma to jedną zasadniczą zaletę: niekontrolowany odpływ pieniądza na konta "wybrańców ludu"
      i milionowe odprawy dla nie zawsze udanych menagerów. Ale przecież po to przed każdymi
      wyborami temu ciemnemu narodowi obiecują gruszki na wierzbie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pepiki niy wjedzom co robiom!

      Fridka Nowoczka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

      Niych Czesi remontujom linie kolejowe we przigranicznych rejonach.
      Jak Poloki juzajs bydow wyzwolac ucisnionych Polokow na Zaolziu, to bydom sie mogli dzielne polske generaly Pyndalinym sjechac, a...rozwiń całość

      Niych Czesi remontujom linie kolejowe we przigranicznych rejonach.
      Jak Poloki juzajs bydow wyzwolac ucisnionych Polokow na Zaolziu, to bydom sie mogli dzielne polske generaly Pyndalinym sjechac, a niy jak we 1938 - wozym drabiniastym!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie dla autokarów, tak dla kolei

      Radko (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      W życiu nie wsiądę do żadnego autobusu na dłuższe trasy, choćby był nie wiem jak luksusowy i kosztował złotówkę. To jest udręka. Ani wyjść, ani rozprostować się, o potrzebach fizjologicznych nie...rozwiń całość

      W życiu nie wsiądę do żadnego autobusu na dłuższe trasy, choćby był nie wiem jak luksusowy i kosztował złotówkę. To jest udręka. Ani wyjść, ani rozprostować się, o potrzebach fizjologicznych nie wspomnęzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czescy przewoznicy kusza pasażerów

      lilit (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19 / 3

      Dlaczego Czesi potrafią a my nie? Dlaczego moje dzieci mieszkają w Czechach?Dlaczego tam jest wiecej pracy lepsze warunki do zycia wieksze dodatki po urodzeniu dziecka ( 3 lata płatnego urlopu...rozwiń całość

      Dlaczego Czesi potrafią a my nie? Dlaczego moje dzieci mieszkają w Czechach?Dlaczego tam jest wiecej pracy lepsze warunki do zycia wieksze dodatki po urodzeniu dziecka ( 3 lata płatnego urlopu materskiego)Dlaczego tam jest kolej doskonała.Bo Czesi mysla pragmatycznie wiedza co jest dla nich lepsze.Niesłuchaja swoich bożków z Usa i Watykanuzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie prawda

      Eryk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Jestem Czechem, pracuje w Pradze w spolce miedzynarodowe, tylko dla polskiego rynku zalatwiamy biznes. Trudno znalezc pracownikow polskich, nie ma takich tu.
      Gdy mieszkalem w Lodzi, to w krotce...rozwiń całość

      Jestem Czechem, pracuje w Pradze w spolce miedzynarodowe, tylko dla polskiego rynku zalatwiamy biznes. Trudno znalezc pracownikow polskich, nie ma takich tu.
      Gdy mieszkalem w Lodzi, to w krotce mialismy 20 czeskich pracownikow.
      Wydaje mi sie Polska byc lepszym panstwem niz Czechy.
      Moze to tylko dla tego ze ja zyje tutaj i Ty tam. Trowa jest wiecej zielona i swieza na podworku sasiada :)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      niedługo wraca linia Opava - Racibórz Studzienna

      sobotzik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17

      czesi juz planuja wykupic ta linie i brawa za takie myslenie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdurny tytuł

      gt (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 8

      Warto byłoby najpierw sprawdzić rozkład jazdy tych wychwalanych przewoźników. Nie widzę dużych możliwości, żeby np dojechać z Gliwic do Ostravy ani tym bardzie, żeby te możliwości się zwiększały....rozwiń całość

      Warto byłoby najpierw sprawdzić rozkład jazdy tych wychwalanych przewoźników. Nie widzę dużych możliwości, żeby np dojechać z Gliwic do Ostravy ani tym bardzie, żeby te możliwości się zwiększały. Jedyny czeski przewoźnik zatrzymuje się pod Gliwicami, na autostradzie. Do tego kursuje albo w nocy albo po południu - po co mi jechać w nocy albo po południu do Ostravy?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      moudrý titul

      Honso (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      To mozno by dlo cia ...bt...Czesi zrobjyli polonczynie fligrym? Na ja, do fligra niy mozesz wzionc tyla tonij czeskij gorzouy - ano!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Polski burdel i koniec tematu!

      wnuk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 2

      A moj starzik powstańcym był, ale skond mioł też wiedzieć jaki Polok je, przeca ich nie znoł a krowa obiecali.......

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ha, jak to w Polsce......

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17

      Pracuję w Niemczech od 15 lat a do pracy jeżdżę często pociągiem z Bohumina do Regensburga (często pendolino do Pragi lub Pilzna) tam z przesiadka. Cena za te 700 km to tylko 120 zł, w sobotę lub...rozwiń całość

      Pracuję w Niemczech od 15 lat a do pracy jeżdżę często pociągiem z Bohumina do Regensburga (często pendolino do Pragi lub Pilzna) tam z przesiadka. Cena za te 700 km to tylko 120 zł, w sobotę lub w niedzielę MOŻNA za tą cenę ZAJECHAĆ w pięciu!!
      I jak to jest z kopalniami tak i pociągami , CZESI I NIEMCY POTRAFIĄ A POLACY NIC!!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do Regensburga?

      slezak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Adam?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niestety, Michał

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Też jezdzisz?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zadko, ale sie zdarza vlakem pojechac

      slezak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      kiedys, pare razy ostatnio jakies 2 lata temu, pendolino z O-vy do prahy a potem Jan Hus do freisingu :-)

      pozdrawiam


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to ja częściej.....

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Następny raz już 2.03 z Ostravy do Pilzna pendolino, a potem przesiadka i dalej na Regensburg. No i niestety do Czech trzeba samochodem bo Polacy mają ciężko te parę kilometrów torów wyremontować....rozwiń całość

      Następny raz już 2.03 z Ostravy do Pilzna pendolino, a potem przesiadka i dalej na Regensburg. No i niestety do Czech trzeba samochodem bo Polacy mają ciężko te parę kilometrów torów wyremontować.
      Pozdrawiamzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pendolino

      slezak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      pendolino do pilzna juz jezdzi? to niedlugo pewnie do München przez Nürnberg pojedzie!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pendolino

      xxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      O godzinie 13.14 z Ostrawy jedzi d Pilzna. ale dalej chyba nie da rady, tam te tory niestety nie dopuszczają szybkości 160 km/h szczególnie trasa Domazlice-Furth im Wald.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      hm

      a (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      szkoda, że powstaje połączenie autobusowe, a nie kolejowe... zazdroszczę Czechom, że u nich kolej zatrzymuje się nawet w małych miejscowościach, rozumiem że mają lekkie "motoraki" i im się opłaca,...rozwiń całość

      szkoda, że powstaje połączenie autobusowe, a nie kolejowe... zazdroszczę Czechom, że u nich kolej zatrzymuje się nawet w małych miejscowościach, rozumiem że mają lekkie "motoraki" i im się opłaca, ale naprawdę - to, co się dzieje np. ze stacją w polskim Cieszynie woła o pomstę do nieba.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama