Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matematykę można oswoić. Szkoły w Śląskiem korzystają z innowacyjnych pomysłów

Katarzyna Domagała-Szymonek
Matematykę można oswoić. Szkoły w Śląskiem korzystają z innowacyjnych pomysłów
Matematykę można oswoić. Szkoły w Śląskiem korzystają z innowacyjnych pomysłów Shutterstock
Szkoły w Śląskiem korzystają z innowacyjnych pomysłów, by ułatwić uczniom naukę przedmiotów ścisłych. Wyniki egzaminów pokazują, że warto

Jutro w Gliwicach odbędzie się finał M@tando, czyli ogólnopolskiej olimpiady matematycznej dla uczniów liceów i techników. By wziąć udział w eliminacjach do konkursu drużyny z ponad 100 szkół (z 15 województw) rozwiązywały zadania matematyczne on-line, korzystając z platformy e-lerningowej. W praktyce oznacza to, że nie wychodząc z domu mogły ćwiczyć rozwiązywanie zadań matematycznych.

Do finału dostali się uczniowie z 40 szkół. Jednak korzyści z takiej formy nauki wyciągnęli wszyscy. W zeszłym roku maturę z matematyki oblało 25 proc. zdających. W gliwickim Zespole Szkół Techniczno - Informatycznych, w którym uczą się zeszłoroczni zwycięzcy M@tando, egzamin zdali wszyscy.

- Uczniowie lubią nowości i kontakt z komputerem, korzystanie z platform e- lerningowych umożliwia im to - przekonuje Sylwia Gruszka, nauczycielka matematyki z gliwickiej szkoły. Zaznacza jednak, że to forma nauczania, z której młodzież powinna korzystać w domu, a nie na lekcjach. - Matematyka lubi utrwalanie, a zadania na tego typu platformach przygotowane są w ciekawy i dostosowany do różnego poziomu wiedzy sposób - podkreśla nauczycielka matematyki.

- Przez co także słabsi uczniowie chętniej przysiadają do nauki, a jeśli pogubią się w jakimś momencie, mogą skorzystać z podpowiedzi - dodaje. Poza zwykłym rozwiązaniem, uczniowie korzystają z animacji i wizualizacji, które ułatwiają im, np. zrozumienie stereometrii.

- Zadania na platformie są tak skonstruowane, że włączają ucznia w proces rozwiązywania, a nie wymagają od niego wyłącznie wprowadzenia odpowiedzi - wyjaśnia Rafała Fulczyk ze Śląskiej Sieci Metropolitanej, współorganizatora konkursu. -
Jest to tak zwana aktywna nauka, która pozwala uczniom powtarzać materiał - uzupełnia.

Szkół, które w nietypowy sposób oswajają uczniów z nauką przedmiotów ścisłych w woj. ląskim jest coraz więcej. W pierwszych dniach marca w V Liceum Ogólnokształcącym w Bielsku- Białej naukowcy z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie przeprowadzili Międzynarodowe Warsztaty Fizyki Cząstek Elementarnych. Wzięli w nich udział uczniowie z 8 szkół w regionie.

- Pracowali w sposób możliwie najbardziej zbliżony do tego, w jaki działają prawdziwi naukowcy, badający cząstki elementarne - mówi Włodzimierz Raczek, wicedyrektor V LO. I jak dodaje, ich zadaniem było przeanalizowanie, za pomocą odpowiedniego programu komputerowego, prawdziwych danych zebranych w czasie Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC) w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN pod Genewą. Później swoje obliczenia omawiali podczas międzynarodowej wideokonferencji, m.in. z fizykami z CERN.


*Waloryzacja rent i emerytur 2015 PODWYŻKA NIE DLA WSZYSTKICH JEDNAKOWA
*16-letni Wojtek z Piekar zmarł na lekcji WF. Szok w szkole ZDJĘCIA
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Tak! To działa. Właśnie zielony jęczmień stosują gwiazdy TV
*Koncert Linkin Park w Rybniku POZNAJ SZCZEGÓŁY + BILETY
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!