Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W lipcu rewolucja na torach w centrum Katowic

Justyna Przybytek
Marzena Bugała
Tramwaj na rynku skręci za Zenitem w Warszawską. Ale z Warszawskiej nie skręci już na al. Korfantego - czyli przebudowa torów w Katowicach

Ile czekacie na nowy rynek? Jedni pamiętają, że to już 12 lat, inni dziesięć, jeszcze inni od 2009 r. Pełnomocnik prezydenta do spraw przebudowy Śródmieścia - Krzysztof Rogala - obiecuje, że przebudowa ruszy niebawem. Kiedy? Na pewno w tym roku, a prawdopodobnie w lipcu. Rozpocznie się od przebudowy torów tramwajowych i ul. Dworcowej. Miasto ma na ten cel zarezerwowane około 40 mln zł.

Docelowo tory z al. Korfantego będą wpadały wyłącznie w ul. św. Jana. Po przebudowie tramwaje będą tędy jeździły w dwóch kierunkach, te jadące w kierunku ronda pojadą albo prosto, albo w lewo w ul. Warszawską, za to nie wyjadą już z Warszawskiej w prawo w al. Korfantego. Główny przystanek tramwajowy będzie nie jak obecnie między Zenitem a Domem Prasy, a wcześniej - na wysokości sklepu Vistula, kolejny w ul. św. Jana.

Będzie mijanka
Zanim zobaczymy efekt końcowy tych prac, trzeba się przygotować na spore zamieszanie w komunikacji.
Prace potrwają około roku. Pierwsze roboty ruszą właśnie na św. Jana - gdzie powstaną nowe tory w dwóch kierunkach. W tym czasie ruch tramwajowy i na północ, i na południe zostanie puszczony ul. Pocztową - mijanka będzie w okolicach kinoteatru Rialto.
Gdy przebudowana zostanie ul. św. Jana, ruszą roboty na Pocztowej - tory znikną stąd na zawsze, zmieni się też kierunek ruchu samochodowego, auta będą jeździły z Dworcowej do rynku (dziś jest odwrotnie).
Następna jest ulica Dworcowa - stąd też trzeba usunąć tory - a dodatkowo całkiem przebudować ulicę. Dworcowa w przyszłości dwukierunkowa będzie na wysokości Pocztowej wpadała pod ziemię i przez około 300 metrów prowadziła podziemnym tunelem pod nowym dworcem kolejowym.
Kiedy przebudowane będą już św. Jana, Pocztowa i Dworcowa, roboty ruszą na rynku i al. Korfantego. Na czas tych robót po alei Korfantego na odcinku od ronda do rynku tramwaje kursować nie będą.

Kto da głowę za terminy?
Przebudowa torów tramwajowych to pierwszy etap przebudowy Śródmieścia.
Kiedy przecięcie ostatniej wstęgi?
- W tej chwili w wieloletnim planie inwestycyjnym miasta jest założenie, że inwestycja potrwa do 2015 r. - tłumaczy Krzysztof Rogala.
Ale termin nie jest ostateczny i pełnomocnik głowy za niego nie daje. Problemem są pieniądze. Na przebudowę miasto planuje wydać ok. 290 mln zł! To na tyle dużo, że z projektu wypadł tunel łączący ul. Warszawską z Mickiewicza i na razie wstrzymana jest realizacja Miejskiego Obiektu Wielofunkcyjnego - czyli nowego gmachu urzędu, który miałby stanąć przed Domem Prasy.
Zarówno tunel, jak i MOW pamiętamy z początku ubiegłego roku, wówczas rozpoczęły się konsultacje trzech wariantów przebudowy. Dziś projekt nie wiele ma wspólnego z tym, co nam wtedy pokazywano na wizualizacjach.
Co zakłada?
Aleja Korfantego od ronda do rynku zwężona dla ruchu kołowego - na obu jezdniach będą zamiast trzech po dwa pasy ruchu, ale z szerokimi zatokami autobusowymi. Środkiem alei będą biegły zielone tory tramwajowe. Poszerzone zostaną pierzeje dla pieszych - trzy metry zajmie pas zieleni, a kolejne pięć metrów chodnik.

Zamiast rynku place
Rynek pokryty granitem, betonem i klinkierem, zostanie podzielony na trzy strefy - plac kwiatowy między Zenitem a Domem Prasy, plac aktywności - między Skarbkiem a torami tramwajowymi, gdzie przewidziano możliwość organizowania np. koncertów oraz plac zielony, częściowo zadaszony park, który będzie się mieścił między sklepem Vistula a Bankiem Śląskim.
Rawa nie będzie na rynku odkryta, pojawią się za to cieki wodne w zamkniętym obiegu.
Nie będzie tunelu między Warszawską a ul. Mickiewicza, za to przedłużona zostanie ulica Moniuszki w stroną ul. Piotra Skargi i Mickiewicza. Zamiast MOW na placu kwiatowym staną parterowe pawilony gastronomiczne i kwiatowe.
- Będą parterowe, nowoczesne i będzie je można w każdym momencie zdemontować, gdy zapadnie decyzja o budowie MOW - dodaje Rogala. A że urzędnicy od pomysłu budowy gmachu na rynku nie odstępują, świadczy fakt, że w projekcie przebudowy będą zaprojektowane wjazd i wyjazd do podziemnego parkingu MOW.
Założenia projektu przebudowy można oglądać na makiecie nowego rynku. Tyle że na początku tego tygodnia makieta pojechała z katowickimi urzędnikami na targi inwestycyjne w Cannes. Zobaczymy ją, gdy wróci z podróży, czyli najwcześniej w przyszłym tygodniu.

Warto wiedzieć
Projektowaniem nowego centrum zajmuje się wybrane w przetargu w 2009 roku polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Redan Sp. z o.o. ze Szczecina wraz z Apia XXI SA z Hiszpanii, Apia XXI IAK Sp. z o.o. z Warszawy, Biprokom-Kraków SA, Ec-One Sp. z o.o. z Katowic.
Miasto za projekt płaci konsorcjum ok. 5,7 mln zł.
Koszty przebudowy Śródmieścia rosną wraz z przesuwaniem się terminów jej realizacji. Zaczynało się od 100 milionów, teraz mowa o 290 mln złotych.
A terminy? W 2009 r. mowa była, że pierwsze łopaty będą wbite na początku 2011 r., a roboty potrwają trzy lata. Dziś mowa o połowie tego roku i dłuższym terminie wykonania. Inwestycja ma się zakończyć w 2015 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera