Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jesienią dostaniemy nowe tramwaje. A 40-letnie "Helmuty"... nowe życie

Michał Wroński
b Tak mają wyglądać, kupione w poznańskiej fabryce, wagony tramwajowe typu Moderus Beta. Teraz trafią na ulice Śląska i Zagłębia
b Tak mają wyglądać, kupione w poznańskiej fabryce, wagony tramwajowe typu Moderus Beta. Teraz trafią na ulice Śląska i Zagłębia Fot. transphoto.ru
Nowe, dwukierunkowe wagony pojawią się na remontowanych liniach. Można się ich zatem spodziewać w Sosnowcu, Zabrzu, czy Chorzowie.

Tramwaj wraca do łask. Władze Katowic są zdeterminowane, by wybudować linię, która połączy południe miasta z centrum. Nowe odcinki mają szanse pojawić się również w Bytomiu i Sosnowcu. Powoli zmienia się także tabor, wykorzystywany przez Tramwaje Śląskie. W zeszłym roku doczekaliśmy się wreszcie zakupu (pierwszych od lat) całkowicie nowych wagonów. W tym roku dołączy do nich kolejne 12 nowych pojazdów. Będą to wyprodukowane przez poznańskie zakłady Modertrans tramwaje typu Moderus Beta.

Pierwsze pojazdy mają dotrzeć na Śląsk jeszcze przed wakacjami, ale - jak zaznacza Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich - na miejscu czeka je jeszcze okres jazd próbnych.

- Do obsługi ruchu pasażerskiego zostaną skierowane po wakacjach - zapowiada Freisler. Jak dodaje, przed końcem roku spółka będzie miała do dyspozycji całą zamówioną dwunastkę. Innej możliwości nie dopuszcza. - Musimy mieć te wagony - podkreśla Freisler.

Ta konieczność to konsekwencja czekających nas remontów torowisk. A to oznacza, że niektóre linie będą się nagle urywać i tramwaje będą musiały z miejsca zawrócić. Taką zaś "sztuczkę" potrafią tylko wagony dwukierunkowe (normalne do tego potrzebują pętli). Takimi właśnie, dwukierunkowymi pojazdami są Moderusy. Prezes Freisler nie chce wprost odpowiedzieć, gdzie można je będzie spotkać, ale rzut oka na listę planowanych prac pozwala z dużą dozą prawdopodobieństwa wytypować te miasta: Sosnowiec, Zabrze oraz Chorzów.

Poznańskie Moderusy nie będą pierwszymi dwukierunkowymi wagonami w taborze Tramwajów Śląskich. Takie same możliwości mają sprowadzone z Niemiec wagony PT 8 (zwane "Helmutami"). Ich minusem jest brak niskiej podłogi (w Moderusie będzie ona na 1/4 długości wagonu) i 40-letnia metryka. Mimo takiego wieku nic nie wskazuje na to, by miały rychło pójść w odstawkę. Ba, tramwajarze ich chcą im nawet zafundować solidny remont i tym samym dać drugie życie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!