Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK w Częstochowie ma dekalog kierowcy autobusu. Pasażerowie prezentują dekalog konkurencyjny

Janusz Strzelczyk
Janusz Dobosik jest doświadczonym kierowcą Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. "Dekalog" mu się podoba
Janusz Dobosik jest doświadczonym kierowcą Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. "Dekalog" mu się podoba Janusz Strzelczyk
MPK w Częstochowie ma dekalog kierowców autobusów. To pierwszy taki przypadek w Polsce. Zbiór zaleceń dotyczących obsługi pasażera napisał jeden z kierowców Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Dekalog kierowcy MPK w Częstochowie:

"Kierowca względem pasażera powinien być życzliwy, uprzejmy i taktowny, jak i bez-względny w zakresie stosowania się do istniejących przepisów". Tak brzmi jeden z punktów dekalogu obsługi pasażerów, który powstał w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym.

- Pomyślałem, że zbiór takich wskazówek pomoże, zwłaszcza kierowcom, którzy dopiero zaczynają pracę w naszym przedsiębiorstwie - mówi Łukasz Płóciennik, kierowca z ośmioletnim stażem w częstochowskim MPK, autor zbioru "przykazań". - To, że jest dziesięć punktów, to przypadek. Tak wyszło. W sprawach administracyjnych w tym zbiorze pomagał Konrad Pruciak, zastępca kierownika ruchu.

Punkt szósty stanowi: "Celem zapobieżenia problemom związanym z uciążliwymi pasażerami (mającymi zamiar wsiąść do autobusu z dużymi lub niebezpiecznymi przedmiotami, nietrzeźwymi, brudnymi, zachowującymi się agresywnie itp.), zalecane jest uniemożliwienie im wejścia do autobusu na przystanku. Zgodnie z regulaminem przewozów, kierowca ma prawo odmówić przejazdu takim osobom, ale w praktyce jest to przepis trudny do wyegzekwowania. Znacznie bezpieczniej jest nie zatrzymać się na przystanku, jeśli widzimy, że ktoś taki oczekuje na autobus".

Być może plansze z dziesięcioma punktami obsługi pasażera pojawią się w autobusach, aby i pasażerowie wiedzieli, do czego powinni się stosować kierowcy. Dowiedzą się np. że "za odliczoną gotówkę do zakupu biletu odpowiada pasażer, a kierowca nie ponosi odpowiedzialności za to, że nie ma możliwości wydania reszty. Może natomiast zasugerować rozmienienie pieniędzy u kogoś z pasażerów".
Dekalog obsługi pasażerów to inicjatywa oddolna. Szefostwo częstochowskiego przewoźnika w dbałości o jakość usług proponuje pasażerom, aby dzwonili do MPK, jeśli nie spodoba im się styl jazdy kierowcy. Na zderzakach częstochowskich autobusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego są nalepki z napisem "Źle prowadzę? Zadzwoń 34 37-79-165, 34 37-79-166". Są to numery dyspozytorów MPK, pod którymi można zgłaszać uwagi do jazdy kierowców. To akurat nie bardzo podoba się kierowcom. Zwracają uwagę, że często nie mają wpływu na punktualność kursowania autobusów.

W częstochowskim MPK, z myślą o poprawieniu usług, przeprowadzono też szkolenie kierowców na temat obsługi niepełnosprawnych pasażerów. Kierowcy twierdzą, że nie wszystko zależy od nich. Wiele przystanków nie jest przystosowanych do obsługi niepełnosprawnych. Nawet jeśli podjeżdża autobus niskopodłogowy, krawężnik jest i tak za wysoki, żeby wjechać bezpośrednio do pojazdu.

Pokazaliśmy przygotowany przez MPK "dekalog" pasażerom na częstochowskich przystankach . To, co od nich usłyszeliśmy, posłużyło do stworzenia konkurencyjnego "dekalogu":

  1. Autobusy powinny być czyste, w środku i na zewnątrz.
  2. Kierowcy widząc w lusterku spóźnionego, biegnącego do przystanku pasażera czekają na niego.
  3. Kierowca powinien móc wydawać resztę przy zakupie biletu w autobusie, ale pasażer powinien się starać, aby mieć odliczone pieniądze.
  4. Kierowca powinien mieć możliwość zatrzymania autobusu poza przystankiem, w szczególnych przypadkach, aby osoba niepełnosprawna miała bliżej do ośrodka zdrowia lub domu.
  5. Pasażer nie może wdawać się w dyskusję z kierowcą.
  6. Kierowca nie powinien domagać się, aby psy małych ras miały obowiązkowo kagańce.
  7. Pasażer nie musi pokazywać przy zakupie biletu ulgowego żadnego dokumentu.
  8. Kierowca powinien mieć w kabinie apteczkę i być przeszkolony w udzielaniu pierwszej pomocy.
  9. Pasażer nie powinien zachowywać się głośno.
  10. Kierowca może na przystankach końcowych włączyć radio.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!