Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister Kluzik-Rostkowska o proteście nauczycieli: Jestem gotowa na spotkanie. System jest zły

Joanna Kluzik-Rostkowska
Joanna Kluzik-Rostkowska
Joanna Kluzik-Rostkowska Bartek Syta
Minister Kluzik-Rostkowska: Nie widzę sensu dokładania kolejnej kwoty do subwencji oświatowej, skoro ZNP nie zauważył, że w ostatnich latach wzrosła ona z 25 do 40 mld zł. Chciałabym, by nauczyciele pamiętali, że w latach 2008-2012, jako jedna z niewielu grup, dostawali coroczne podwyżki. Rozmowa z minister edukacji Joanną Kluzik-Rostkowską.

Rozmowa z Joanną Kluzik-Rostkowską, minister edukacji narodowej:

Jutro będzie pani miała sporo gości pod ministerstwem. Szykuje się manifestacja nauczycieli. Ponad 2 tysiące pedagogów jedzie z woj. śląskiego. Jak planuje ich pani przyjąć?
Goście zapowiedzieli się na godzinę 12. Będę czekać na nich w ministerstwie. Jestem gotowa na spotkanie.

ZNP domaga się m.in. 10 proc. podwyżki. Tłumaczy, że od trzech lat pensje nauczycieli stoją w miejscu. Co pani na to?
Szklanka w pewnym momencie może być do połowy pełna lub do połowy pusta. Rozumiem, że nauczyciele chcą zarabiać więcej. Ale... chciałabym, by pamiętali, że w latach 2008-2012 byli jedną z nielicznych grup zawodowych, które dostawały coroczne podwyżki. Przez te lata ich zarobki wrosły o 50 proc. Przed 2008 rokiem rzeczywiście nauczyciele nie zarabiali dobrze, decyzja o podniesieniu ich płac była jak najbardziej uzasadniona. Dodam, że w tych czasach rząd walczył z kryzysem. To były bardzo trudne lata dla budżetu, ale walka o podwyżki nie jest dla mnie jedynym problemem.

O co chodzi?
W ostatnich latach rząd dołożył do systemu 15 mld zł. W 2004 r. subwencja wynosiła 25 mld zł, a w 2014 r. 40 mld zł. Zdecydowana większość tych pieniędzy trafiła do nauczycieli. Do tego w tym czasie odeszło z zawodu 11 proc. z nich, ubyło też 23 proc. uczniów. Co to oznacza w praktyce? Dzisiaj do podziału mamy znacznie więcej pieniędzy dla mniejszej grupy nauczycieli i uczniów. Jeśli środowisko ZNP nie zauważyło dopływu do systemu takiej kwoty, to dowód, że system jest zły. Dokładanie kolejne 4 mld zł bez zmiany systemu (tyle potrzeba na podwyżki, których żąda ZNP) nie ma dla mnie sensu.

Podwyżek od stycznia nie będzie?
Nie mamy takich pieniędzy w budżecie. Minister finansów musiałby zdecydować o odebraniu tej kwoty innej grupie zawodowej. Obecna wysokość subwencji, 40 mld zł, to spora suma. Jednak nie mam wątpliwości, że może być lepiej zagospodarowana. Obecnie nauczyciele, którzy wkładają ogromny wysiłek w swoją pracę, są opłacani tak samo jak nauczyciele, którzy pracują mniej. To wina źle działającego systemu. A ja chciałabym, by nauczyciele z pasją byli lepiej wynagradzani.
Co trzeba zmienić, by tak było?
Nie da się wprowadzić zmian bez ruszenia Karty Nauczyciela. Nie mam żadnych wątpliwości, że system trzeba zdefiniować na nowo. By był bardziej atrakcyjny dla nauczycieli, którzy się bardziej starają. Praca nad tego typu zmianami potrwa ponad rok, jednak czas kampanii nie jest najlepszym do rozmów na ten temat. Jeżeli ZNP weźmie odpowiedzialność za zmiany w KN już w tej chwili, to ja oczywiście jestem otwarta na rozmowy. Podkreślę, że one będą miały sens, jeśli związkowcy gotowi są na rozbicie zabetonowanych zasad zapisanych w Karcie.

Pani zdaniem nauczyciele zarabiają adekwatnie do wykonywanej pracy?
Różnie. Są sytuacje, w których dobry nauczyciel powinien zarabiać więcej. A dzisiaj nie ma finansowej motywacji do pracy. Nauczycieli z najniższym stopniem mamy najmniej – zaledwie 3,5 proc. tych, którzy przeszli wszystkie stopnie awansu jest blisko 60 proc. Może osiągnąć najwyższy stopień awansu zawodowego już po 8-9 latach. Przeciętny polski nauczyciel ma 42 lata. Więc w zawodzie będzie pracował jeszcze długo. Jak go motywować przez 20 ostatnich lat pracy, skoro już zdobył wszystkie możliwe awanse zawodowe. Nie zapominajmy tu, że podmiotem edukacji jest uczeń. Powinniśmy mieć takie instrumenty, które pozwoliłyby jak najlepiej o niego zadbać. Skoro nie mamy dobrego systemu motywowania nauczycieli do pracy, to jak zapewnić uczniowi najlepsze efekty nauki?

Przecież jest dodatek motywacyjny. Nie spełnia swojej funkcji?
Nie. Z tego, co słyszę, dyrektorzy szkół rozdzielają go po równo, nie patrząc na wyniki pracy nauczycieli. Do tego jest on bardzo niski.

Ma pani już pomysł jak to zmienić?
W czasie kampanii nie chciałabym o tym dyskutować. To czas, w którym górują emocje. Nie ma w niej przestrzeni, by się wzajemnie przekonać do czegoś. Rozmowy o zmianach w KN wymagają spokoju, roztropności, czasu.

Rozmawiała: Katarzyna Domagała-Szymonek


*Czy krematorium bezcześciło zwłoki? W Zabrzu wrze. Ludzie chcą wyjaśnień
*Strzelanina w Kuźni Raciborskiej. Nie żyje rodzina policjant, policjantka i ich dziecko
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Rewelacyjna dieta na wiosnę, która działa
*Wybory prezydenckie 2015: Oto kandydaci na prezydenta RP
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Minister Kluzik-Rostkowska o proteście nauczycieli: Jestem gotowa na spotkanie. System jest zły - Dziennik Zachodni