Nie sól! Jeśli musisz, wybierz sól nieoczyszczoną albo...

    Nie sól! Jeśli musisz, wybierz sól nieoczyszczoną albo morską

    Agata Markowicz

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Nie sól! Jeśli musisz, wybierz sól nieoczyszczoną albo morską
    1/2
    przejdź do galerii
    Według dietetyków dzienna dawka soli na osobę nie powinna przekraczać 5 g (2 g sodu). Tymczasem statystyczny Polak kocha to, co słone i... zjada na co dzień dwa, trzy razy więcej soli, niż powinien.
    Jeśli sądzisz, że powyższe wyliczenia ciebie nie dotyczą, najprawdopodobniej się mylisz. Zastanów się, jak dużo soli dodajesz na co dzień - podczas przygotowywania posiłków, np. do ziemniaków, surówek, mięsa i zupy? Czy na śniadanie albo kolację jesz wędliny, ser żółty, a wciągu dnia pogryzasz paluszki albo chipsy? Jaką wodę mineralną popijasz? A może jesteś amatorem gotowych zup w torebce?

    Dietetycy uczulają, aby mocno ograniczyć używanie soli w kuchni. Bo zjadamy jej wystarczająco dużo - pod naturalną postacią w wędlinach, serach, pieczywie, warzywach i owocach, a przede wszystkim w produktach typu instant. Nadmiar soli w diecie sprzyja nadciśnieniu.
    Jest też powodem zatrzymywania wody w organizmie. Sól spowalnia również spalanie tłuszczy, dlatego jej spożycie powinni ograniczyć wszyscy, którzy walczą ze zbędnymi kilogramami. Uczeni dowiedli, że ograniczenie soli zmniejsza o jedną czwartą ryzyko wystąpienia ataku serca albo udaru. Nadmiar soli obciąża nerki, a nawet może przyczyniać się do rozwoju cukrzycy typu 2, otyłości czy nowotworów. Osoby spożywające zbyt dużo soli w aż 80 proc. przedwcześnie umierają!

    Najzdrowiej byłoby w ogóle nie używać soli i jeść produkty jak najmniej przetworzone.

    Solona, czarna lista

    Najwyższe pozycje na solonej czarnej liście zajmują: konserwy, wędliny i mięso, chipsy i solone przekąski, niektóre mrożonki i soki warzywne (reklamowane jako zdrowe!), kostki rosołowe, ekstrakty sosów, marynaty do przyprawiania potraw.

    Trzeba także uważnie wybierać wody mineralne i sięgać po te z niską zawartością sodu. Prawie wszystkie etykiety na butelkach zawierają wyniki badań analitycznych wody. Warte polecenia są wody mineralne zawierające w litrze mniej niż 100 mg sodu i mniej niż 300 mg chlorków. Niektóre wody mineralne zawierają 1 g i więcej soli kuchennej na 1 litr. Takich należy unikać, jeżeli chce się ograniczyć spożywanie soli. Ubogie w sól są również kawa, wszystkie rodzaje herbat oraz świeże soki owocowe i warzywne (niedosalane!).

    Co zamiast?

    Smaki to kwestia przyzwyczajeń, a te jak wiadomo można zmienić. Jedzenie bez soli tylko na początku wydaje się mdłe i bez smaku. Po kilku tygodniach jedzenia potraw mniej słonych, przyzwyczaisz się do nich, a nawet zaczną ci smakować.
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      najzdrowsza sól

      zasolony (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      wiadomo,że najlepsza jest sól drogowa...

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama