Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sosnowiec: Dworzec wraca na dworzec

Tomasz Szymczyk
Dworcowy hol odświeżono również z zewnątrz, a czas do otwarcia obiektu wyznacza ustawiony tutaj zegar
Dworcowy hol odświeżono również z zewnątrz, a czas do otwarcia obiektu wyznacza ustawiony tutaj zegar TOS
Jutro, punktualnie o godzinie 13.00, będzie można zobaczyć po remoncie hol dworca Sosnowiec Główny. Znów pojawią się tutaj kasy i poczekalnia.

Godzina trzynasta do tej pory kojarzyć mogła się z porą otwierania sklepów monopolowych w czasach PRL-u i związanym z tym tytułem piosenki Shakin' Dudiego. Teraz trzynastą kojarzyć trzeba będzie z koleją, bo już jutro punktualnie o trzynastej na dworcu Sosnowiec Główny nastąpi wiekopomne wydarzenie. Mowa o ponownym udostępnieniu podróżnym dworcowego holu, w którym znów działać będą kasy i poczekalnia. Nie jest to jednak rewolucja, a powrót do starych, sprawdzonych rozwiązań, z których zrezygnowano około dziesięciu lat temu.

Był 1859 rok, kiedy przed granicą rosyjsko-pruską u końca odnogi Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej powstał dworzec Sosnowice Warszawskie. Dzisiejszy Sosnowiec Główny to najważniejsza w ruchu pasażerskim stacja w Zagłębiu Dąbrowskim. Oprócz pociągów regionalnych zatrzymują się tu m.in. pociągi Pendolino oraz połączenia międzynarodowe do Pragi czy Wiednia.
Dworzec wyremontowano na przełomie XX i XXI wieku, gdy przebudowywano centrum Sosnowca. Kasy pozostawiono wówczas w holu, ale po kilku latach przeniesiono je do przejścia podziemnego, a na górze urządzono kolejową bibliotekę. Teraz na dworcu znów będzie... dworzec.

- W wyremontowanym dworcowym holu pasażerowie będą mieli do dyspozycji trzy kasy, w tym jedną przystosowaną do obsługi osób na wózkach inwalidzkich. Elementy małej architektury w holu tego obiektu to ławki i kosze - informuje nas Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA.

Droga na perony dla pasażerów nadal będzie jednak wiodła przez przejście podziemne. Kolei nie udało się wytyczyć przejścia bezpośrednio z kas na peron pierwszy.

- Nie było możliwości wytyczenia takiego przejścia, ponieważ za nowymi kasami znajdują się pomieszczenia PKP Polskich Linii Kolejowych - dodaje Jankowska.

Do dyspozycji pasażerów będą jednak winda oraz scho-dołaz, za pomocą którego będzie się można dostać z przejścia podziemnego na peron.

Dopełnieniem uruchomienia wyremontowanego dworcowego holu będzie koniec prac na peronie drugim. Te rozpoczęły się jeszcze w ubiegłym roku, ale zostały przerwane. Wykonawca nie dotrzymał terminu zakończenia prac i inwestor zerwał z nim umowę. Potrzebny był więc kolejny przetarg.

- Umowa została już podpisana. Przekazaliśmy też plac budowy wykonawcy. Remont peronu ma się zakończyć do 15 czerwca - mówi nam Jacek Karniewski z Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu.

Jak będzie zatem wyglądało otwarcie nowego dworca? Nie ma polegać jedynie na otwarciu drzwi i włączeniu komputerów w kasach. Na stacji od godziny 13.00 ma się odbywać Dzień Dworca Kolejowego w Sosnowcu, a wraz z nim wiele atrakcji.
W programie są m.in. budowa makiety kolejki i dworca z klocków Lego, fotograficzna gra dworcowa, a także interaktywna gra kolejowa.

Już za trzy lata - według planów kolejarzy - cała stacja Sosnowiec Główny ma przejść gruntowną modernizację. Od 2018 roku PKP PLK będzie przebudowywać cały odcinek torów z Będzina przez Sosnowiec i Katowice do granicy czeskiej w Zebrzydowicach. W ramach tych właśnie prac na odcinku Będzin-Sosnowiec mają się pojawić dwa dodatkowe tory, a na dworcu w Sosnowcu dodatkowy trzeci peron.

***

Dworzec powstał na linii, którą wybudowano w 1859 roku w celu umożliwienia bezpośredniej podróży i transportu towarów z Rosji do Prus z pominięciem Austrii.

Początkowo nosił nazwę Sosnowice, potem nazywano go Sosnowcem Północnym w odróżnieniu od Sosnowca Południowego na linii do Olkusza i Kielc. Potem upowszechniła się nazwa Sosnowiec Główny.

Już cztery lata po otwarciu sosnowiecki dworzec był miejscem ważnej bitwy powstańców styczniowych z załogą rosyjską.
Oddziałowi pod dowództwem Apolinarego Kurowskiego w starciu, w którym użyto pierwszego na świecie pociągu pancernego, udało się wyprzeć Rosjan. Dzięki temu zwycięstwu przez kilkanaście dni Zagłębie było pod rządami Polaków, a nie zaborców.
W 1919 roku przez Sosnowiec z Warszawy do Berlina podróżowała Pola Negri. Gwieździe kina niemego na granicy zarekwirowano jednak taśmę z filmem "Niewolnica zmysłów".

Film zarekwirował komendant Straży Granicznej Eugeniusz Dąmbski, który szybko został mężem aktorki. Pola Negri mieszkała w Sosnowcu do 1922 roku. Po rozwodzie z mężem nigdy tutaj nie wróciła.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty