Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przegrana bitwa tramwajowa mieszkańców Częstochowy

JS
Pomiary natężenia hałasu wywołanego przez przejeżdżające tramwaje
Pomiary natężenia hałasu wywołanego przez przejeżdżające tramwaje arc./ Janusz Strzelczyk
Przebieg budowanej, nowej linii tramwajowej w Częstochowie nie zostanie zmieniony, mimo protestów części mieszkańców.

Przebieg budowanej, nowej linii tramwajowej w Częstochowie nie zostanie zmieniony mimo protestów części mieszkańców.

- Nie otrzymaliśmy dotąd żadnego merytorycznego wyjaśnienia powodów, ani konkretnych argumentów świadczących o tym, że poprowadzenie torowiska południową stroną ulicy Jesiennej do skrzyżowania z ul. Bohaterów Katynia i na tym skrzyżowaniu przeprowadzenia jej na skos przez skrzyżowanie jest niemożliwe - podkreśla Tomasz Rakowski, z komitetu protestacyjnego.

Przewodniczący Rady Miasta Marek Balt z kolei wytyka protestującym, że kiedy on jeszcze w poprzedniej kadencji starał się o wprowadzenie poprawek do projektu nie miał z ich strony poparcia.
Tymczasem urzędnicy w magistracie przypominają, że konsultacje w sprawie przebiegu nowej linii tramwajowej rozpoczęły się w sierpniu 2006 roku. Wtedy rozesłano ankiety w formie ulotek, jako tzw. druki bezadresowe do 20 tysięcy gospodarstw domowych w dzielnicach Raków, Błeszno, Wrzosowiak. O akcji informowano w lokalnych gazetach, informatorach Urzędu Miasta.

We wrześniu 2006 r. odbyła się prezentacja wyników ankiety. Zebrano 1886 głosów. 1742 było za budową linii tramwajowej. 1148 opowiedziało się za wyborem III wariantu przebiegu trasy (al. Niepodległości, ul. Jagiellońska, Orkana, al. 11 Listopada, Jesienna, Rakowska, do pętli obok stadionu Rakowa), która od sierpnia 2010 r. jest realizowana.

Pierwszy tramwaj nową linią pojedzie w przyszłym roku.

Polskie normy ochrony środowiska przed hałasem odnoszą się osobno do pory nocnej i dziennej.
W aglomeracjach liczących ponad 100 tys. mieszkańców w ciągu dnia hałas drogowy nie powinien przekraczać 65 decybeli, a w nocy 55. W miejscowościach wypoczynkowych normy wynoszą odpowiednio 55 i 45 decybeli. Dla przeciętnego, zdrowego człowieka staje się uciążliwy przekraczając 70 - 80 dB. Długie i częste przebywanie w hałasie powyżej 85 dB przytępia słuch. Powyżej 100 dB powoduje ból.

Tramwaj starego typu jakie jeżdżą w Częstochowie emituje hałas od 56,2 do 58,9 decybeli w odległości 6 metrów od miejsca pomiaru. Nowy jaki będzie jeździł na Błesznie poniżej 50 dB.

Silnik motocykla żużlowego 98 dB
Przerwa w szkole 110 dB
Odkurzacz do 87 dB
Lodówka do 38 dB
Normalna rozmowa 45-50 dB
Samochód osobowy 75-85 dB
Ciężarówka 83-93 dB

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!