Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: Odwiedzamy budowę dworca [ZDJĘCIA i WIDEO]

Justyna Przybytek
Rafał Elżanowski, dyrektor inwestycyjny Neinver na placu budowy
Rafał Elżanowski, dyrektor inwestycyjny Neinver na placu budowy Marzena Bugała
Dwumetrowy dół na placu Szewczyka w Katowicach już jest. Trzeba jeszcze wykopać 13 metrów i będzie kanion w sam raz na fundamenty galerii handlowej i nowego dworca kolejowego

Czwarty miesiąc mamy w sercu Katowic plac budowy zamiast placu Szewczyka. Jeśli wierzyć budowlańcom, to każdy etap budowy ma inny zapach - teraz czuć ziemię, za kilka tygodni poczujemy beton…

Znacznie większe są jednak na placu budowy wrażenia wizualne. Jest tu na przykład wykopalisko - wielki kawał fundamentów jednej z kamienic, które na pl. Szewczyka stały zanim w latach 70-tych ubiegłego wieku wybudowano tu dworzec kolejowy. To jak na razie jedyne znalezisko przy okazji budowy.

Coraz więcej jest na budowie ciężkiego sprzętu, gruzu, kontenerów i piachu. Ten ostatni jest świadectwem, że kolejny etap budowy dworca kolejowego, galerii handlowej i podziemnego dworca autobusowego, trwa.

Roboty ziemne - czyli wykopy pod fundamenty obiektów - ruszyły w połowie marca.

- Kopiemy tam, gdzie jest już gotowa ściana szczelinowa - tłumaczy Rafał Elżanowski dyrektor inwestycyjny Neinver Polska.

Ściana szczelinowa - o grubości 80 cm i sięgająca 20 metrów w głąb ziemi - chroni wykop przed wodami gruntowymi i jednocześnie zabezpiecza fundamenty okolicznych kamienic przed uszkodzeniem przy okazji robót na pl. Szewczyka. Ściana jest gotowa w około 45 proc., między innymi wzdłuż ulicy 3 Maja i u wylotu ul. Młyńskiej i Dworcowej. I to właśnie przy tych ulicach na placu ruszyły wykopy, w części przy 3 Maja dół jest już głęboki na około 2 metry, docelowo na całym placu wykop będzie głęboki na 15 metrów.

Przybyło też na placu budowy ludzi. W pierwszym etapie przebudowy katowickiego dworca, czyli podczas burzenia starej dworcowej hali, pracowało tu kilkadziesiąt osób. Teraz jest kilkaset. To pracownicy głównego wykonawcy przebudowy - firmy Strabag i podwykonawców.
Jan Szarmach przyjechał do Katowic z Konina. Pracuje w firmie Tranzyt , na placu Szewczyka obsługuje koparkę.

- Pierwszy raz tu jestem, a dworzec zobaczyłem dopiero trzy miesiące temu, kiedy już był wyburzony - opowiada. Teraz ogląda tylko dawny dworcowy tunel techniczny - to jedyne co zostało po burzonej od grudnia 2010 r. hali starego dworca. Tunel zostanie wykorzystany w nowej hali dworca.

O inwestycji
Kompleks - hala dworca, galeria handlowa, podziemne: dworzec autobusowy oraz ulica Dworcowa - to wspólna inwestycja PKP oraz Neinver Polska realizowana w centrum Katowic na placu Szewczyka. Dworzec kolejowy oraz podziemny autobusowy będą gotowe w maju 2012. W 2013 r. zostanie ukończona Galeria Katowicka. W tym samym roku wylotu ul. Młyńskiej ma zostać oddany do użytku 7-piętrowy biurowiec klasy A. Koszt inwestycji, to 1 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo