Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Twisty nadal w naprawie, a pasażerów wożą stare tramwaje

Bartłomiej Romanek
Już tylko dwa twisty wożą częstochowian. Usterka w częstochowskich twistach okazała się trudniejsza do usunięcia niż przewidywano. Obecnie tylko dwa tramwaje są sprawne.

Nowoczesne twisty w Częstochowie na razie nie do końca się sprawdzają. Nowoczesne niskopodłogowe tramwaje miały być symbolem sukcesu komunikacyjnego miasta.

Tymczasem jesienią ubiegłego roku, w jednym z tramwajów wykryto poważną wadę konstrukcyjną.

Pracownicy MPK zauważyli odkształcenie konstrukcji najpierw w jednym z tramwajów, a później w następnym. Pierwszy został wysłany do Bydgoszczy już we wrześniu. Następny odjechał do Pesy w lutym, bo firma tłumaczyła, że na miejscu będzie łatwiej usunąć usterki.

W sumie do Bydgoszczy pojechało już pięć tramwajów. W efekcie obecnie częstochowian wożą tylko dwa spośród siedmiu zakupionych twistów, ale i one będą musiały przejść remont. Pasażerowie od kilku tygodni muszą jeździć starymi tramwajami, które komfortem nie dorównują twistom.

Pierwszy z remontowanych pojazdów co prawda wrócił do MPK, ale na razie na tory nie wyjechał, bo MPK nie podpisało odbioru technicznego, bo przewoźnik ma pewne zastrzeżenia.

Kiedy usterka wyszła na jaw, Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA zapewniał, że usterka zostanie usunięta najszybciej jak to możliwe.

– Kiedy wykryto problem, opracowano jego rozwiązanie. Prace związane z udoskonaleniem elementów konstrukcyjnych już się rozpoczęły. Będą sukcesywnie realizowane. Trudno określić, ile czasu zajmie naprawa poszczególnych tramwajów, ale wszystkie mają być gotowe na trzeci kwartał tego roku – tłumaczył Żurowski.

Także Roman Bolczyk, prezes MPK zapewniał, że współpraca z PESA w zakresie usuwania wady układa się bardzo dobrze, a twisty będą jeszcze przez długie lata służyły częstochowianom.
Tymczasem przedłużające się naprawy, powodują, że MPK prawdopodobnie będzie się domagać od bydgoskiej firmy rekompensaty.

– Umowa podpisana z firmą, ma odpowiednie klauzule na wypadek tego zdarzenia. Na razie nie chciałbym jeszcze mówić o konsekwencjach, bo prowadzimy z producentem negocjacje – mówi nam Robert Madej, wiceprezes MPK.

Zarząd przedsiębiorstwa nie chce się szerzej wypowiadać na ten temat, tłumacząc, że sprawa jest „delikatna”, ale z naszych informacji wynika, że MPK na pewno będzie dochodziło odszkodowania, a sprawa najprawdopodobniej zakończy się na drodze sądowej, bo PESA ma na ten temat odmienne zdanie. Wczoraj chcieliśmy poznać oficjalne stanowisko bydgoskiej firmy, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi, co Michał Żurowski tłumaczył wizytą prezydenta Bronisława Komorowskiego w zakładzie.

Twisty zostały zamówione również przez Tramwaje Śląskie, a także Kraków i Wrocław, ale jak tłumaczy PESA, w nowszych modelach wyeliminowano wady konstrukcyjne.


*Przepisy drogowe od 18 maja 2015: 50 km/h + odebranie prawa jazdy
*Gdzie jest burza? Gwałtowny deszcz i grad [MAPA BURZOWA POLSKI ONLINE, RADAR BURZOWY]
*Matura 2015 bez tajemnic: PYTANIA + ARKUSZE + ODPOWIEDZI
*NA ŻYWO Akcja ratunkowa w KWK Wujek Śląsk trwa. Szukają 2 górników
*Nowe becikowe: 1 tys. zł przez 12 miesięcy ZASADY + DOKUMENTY
*Śląsk Plus. Zobacz nowe wydanie interaktywnego tygodnika o Śląsku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty