Przyszłość częstochowskiego PKS-u stanęła pod dużym znakiem zapytania. Ministerstwo skarbu kilkukrotnie próbowało sprywatyzować spółkę, ale każda próba jej sprzedaży kończyła się fiaskiem. Nadzieją na restrukturyzację i uratowanie przedsiębiorstwa była jej komunalizacja. Przejęcie firmy mocno rozważały powiaty częstochowski i kłobucki, na których od 1 stycznia 2017 roku będzie spoczywać obowiązek organizacji transportu publicznego, ale po analizie samorządy wycofały się z tego pomysłu.
Lepszy będzie operator
Częstochowskie i kłobuckie starostwa poprosiły o analizę prawną warszawską firmę Blue Ocean Business Consulting. Rozważano trzy rozwiązania: komunalizację PKS-u, podpisanie umów z przewoźnikami oraz wyłonienie operatora świadczącego usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego jest przetarg publiczny w formie koncesji.
- Według analizy pierwsze z tych rozwiązań, a więc komunalizacja spółki jest dla nas i PKS-u najgorszym rozwiązaniem - mówi Grażyna Folaron, rzeczniczka prasowa częstochowskiego starostwa.
Spółka PKS po komunalizacji pełniąc rolę tzw. podmiotu wewnętrznego, nie mogłaby prowadzić działalności komercyjnej, która dziś jest źródłem znacznej części dochodów tej firmy, a swoje usługi mogłaby świadczyć tylko na terenie dwóch powiatów. Nie mogłaby też startować w przetargach na wybór operatora w innych jednostkach samorządu terytorialnego. - Ponadto samorządy występujące w roli właściciela PKS-u byłyby zobowiązane do wypłacania spółce rekompensaty pokrywającej różnicę między kosztami a przychodami oraz do wypłaty "rozsądnego zysku". Biorąc pod uwagę obecną sytuację finansową spółki , stan jej taboru itp. koszty związane z jej komunalizacją i dalszym funkcjonowaniem, byłyby dla powiatu nie do udźwignięcia - dodaje Grażyna Folaron.
Szansa dla przewoźników
Wszystko więc wskazuje, że starostwa częstochowskie i kłobuckie nie będą powoływały związku powiatów i samodzielnie ogłoszą przetargi na wybór operatorów obsługujących każdy z powiatów.
A to bardzo zła wiadomość dla częstochowskiego PKS-u, bo wcale nie jest powiedziane, że wygra on przetargi. Niewykluczone, że pojawią się inni, prywatni przewoźnicy, którzy będą chcieli wozić pasażerów w powiecie częstochowskim i kłobuckim. Ministerstwo skarbu nie ma sprecyzowanych planów wobec częstochowskiego przedsiębiorstwa. Zdaniem resortu prywatyzacja spółki nie jest na razie planowana.
MSP w latach 2010 - 2013 czterokrotnie podejmowało próby prywatyzacji spółki w trybie negocjacji prowadzonych na podstawie publicznego zaproszenia. Ostatnia próba prywatyzacji wszczęta ogłoszeniem opublikowanym 11 kwietnia 2013 r. zakończyła się decyzją o odstąpieniu od negocjacji przez gliwicki PKS, który był zainteresowany zakupem spółki.
- Obecnie w spółce prowadzone są działania restrukturyzacyjne. Dopiero po ich zakończeniu możliwe będzie przeprowadzenie analizy dotyczącej zasadności ponownego uruchomienia procesu prywatyzacji - informuje biuro prasowe Ministerstwa Skarbu Państwa.
Resort dodaje, że po ostatnich wyborach samorządowych nowe władze samorządowe potwierdziły zainteresowanie nieodpłatnym nabyciem PKS w Częstochowie, ale niestety do ministerstwa nie wpłynął żaden wniosek o komunalizację. I wszystko wskazuje, że już nie wpłynie.
*Przepisy drogowe od 18 maja 2015: 50 km/h + odebranie prawa jazdy
*WYBORY PREZYDENCKIE 2015 NA ŻYWO: WYNIKI, GŁOSOWANIE, OPINIE
*Gdzie jest burza? Gwałtowny deszcz i grad [MAPA BURZOWA POLSKI ONLINE, RADAR BURZOWY]
*Matura 2015 bez tajemnic: PYTANIA + ARKUSZE + ODPOWIEDZI
*NA ŻYWO Akcja ratunkowa w KWK Wujek Śląsk trwa. Szukają 2 górników
*Nowe becikowe: 1 tys. zł przez 12 miesięcy ZASADY + DOKUMENTY
*Śląsk Plus. Zobacz nowe wydanie interaktywnego tygodnika o Śląsku
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?