W czwartek, po roku pracy, Centrum Badań Metropolitalnych UAM przedstawiło liczący ponad 400 stron dokument. To swoisty przepis na zgodne funkcjonowanie i rozwój, w ramach metropolii Poznania i okalających go gmin. Naukowcy uważają, że w gminach powiatu zbyt często wydawano pozwolenia na budowę domów z dala od kanalizacji i dróg.
- W przyszłości zabudowa musi być skoncentrowana wokół istniejącej infrastruktury - uważa Łukasz Mikuła, jeden z autorów opracowania, poznański radny. Należy respektować zasadę, że w pierwszej kolejności do obszaru, który ma być zabudowany, musi powstać dojazd transportem publicznym. Pozamiejskie osiedla powinny być niedaleko przystanku kolejowego. Sama kolej powinna być punktualna, a pociągi muszą kursować nie rzadziej jak raz na godzinę, a docelowo częściej.
Prof. P. Śleszyński: Warszawa gratuluje Poznaniowi. Jestem pod wrażeniem opracowania
Autorzy projektu wskazali tereny, jakie powinny być chronione ze względów przyrodniczych. I tak gminy Buk i Dopiewo powinny chronić obszary wzdłuż Jeziora Niepruszewskiego. Ochrony wymagają tereny podmokłe i łąki w okolicy Otusza. Do roku 2030 łączna długość dróg rowerowych w metropolii powinna przekroczyć 1600 km. W najbliższej latach w powiecie poznańskim powinno powstać 13 dróg rowerowych i kładka pieszo-rowerowa w Owińskach na Warcie. Na prezentację dokumentu przybyła tylko część przedstawicieli samorządów. Zabrakło prezydenta Poznania. Był jednak przedstawiciel Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.
- Warszawa gratuluje Poznaniowi. Jestem pod wrażeniem prezentowanego dokumentu - powiedział prof. Przemysław Śleszyński z PAN.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?