Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gwarancje u dentysty. Stomatolog nie może domagać się zapłaty za poprawienie usługi

Jadwiga Jenczelewska
Usługi dentystyczne, jak wszystkie inne, podlegają reklamacji
Usługi dentystyczne, jak wszystkie inne, podlegają reklamacji Andrzej Banaś
Stomatolog nie może domagać się zapłaty za poprawienie usługi. Strony umowy powinny ustalić termin załatwienia reklamacji .

Usługi stomatologiczne w prywatnych gabinetach dentystycznych są drogie. Tym bardziej źle wykonane bulwersują klientów. - W marcu tego roku leczyłam zęba. Niestety, na początku czer-wca założona wtedy plomba wypadła - skarży się pani Joanna z Bytomia. Czytelniczka szybko wróciła do gabinetu, w którym wydała kilkaset złotych i zażądała od lekarza poprawki.

- Zgodził się, ale zastrzegł, że będzie dodatkowa opłata. Czy to w porządku, że nie można domagać się naprawienia źle wykonanej usługi? Czy to znaczy, że w prywatnych gabinetach nie obowiązuje polskie prawo - pyta.

- Kiedy korzystamy z odpłatnej usługi dentysty, to zawieramy umowę cywilnoprawną. Dentysta ma obowiązek wykonać usługę w sposób należyty, a konsument musi za nią zapłacić - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Niekiedy jednak umowa nie jest wykonana w sposób prawidłowy. Wówczas konsumentowi przysługuje prawo do reklamacji.

Nie zawsze wiemy, co zrobić, jeśli usługi stomatologiczne są wykonane wadliwie. Ważne jest też, co chcemy zareklamować. Dlatego istotne jest ustalenie wszelkich szczegółów z dentystą, nim przystąpi do pracy. Różnice w proponowanym rozwiązaniu sprawy wynikają z przyczyny zaistniałej wady. Ilustrują to poniższe przykłady regulowane różnymi przepisami.

1. Co zrobić w takiej sytuacji, jaka spotkała Czytelniczkę: jeżeli po 2-3 miesiącach wypada plomba?
Jeżeli od wykonania usługi nie minął jeszcze rok, mamy prawo złożyć reklamację u dentysty, który ją wykonał. Najlepiej wyznaczyć termin ponownego plombowania zęba. Stomatolog ma obowiązek bezpłatnie wykonać wszelkie poprawki. Jeżeli dentysta odmówiłby ponownego leczenia, albo w odpowiednim czasie nie wykonałby tej usługi, można domagać się zwrotu ceny za źle wykonaną usługę. Żądanie takie można wysunąć, jeżeli wady są istotne. Lecz gdy mamy do czynienia z wadą nieistotną, to roszczenie konsumenta ograniczone jest do żądania obniżenia ceny.

2. Jeżeli zleciłeś wykonanie usługi protetycznej, a proteza została wykonana niezgodnie z Twoim zamówieniem, np. protetyk użył innego koloru niż wybrany przez ciebie, możesz żądać naprawy lub wymiany protezy. Wynika to z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Strony umowy mogą ustalić termin załatwienia reklamacji. Jeżeli nie dojdą do porozumienia, konsument powinien złożyć reklamację na piśmie i w dwóch egzemplarzach albo wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Konieczne jest wyznaczenie odpowiedniego terminu na spełnienie roszczenia. Protetyk ma obowiązek ustosunkować się do żądania konsumenta w terminie 14 dni. Jeżeli żadna odpowiedź w tym czasie nie nadejdzie, uważa się żądanie za uzasadnione. Dopiero gdy naprawa albo wymiana będzie niemożliwa lub jest nadmiernie kosztowna, albo nie została wykonana w odpowiednim czasie, lub naprawa lub wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności, możesz żądać zwrotu ceny za usługę albo domagać się obniżenia ceny.

Gdzie oraz jak złożyć skargę

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice

Jeżeli stwierdzimy, że zabieg został wykonany niepoprawnie, pierwszą osobą, do której należy się zwrócić, jest lekarz, który go wykonywał. Pisemnie należy żądać usunięcia dolegliwości. Jeżeli spotkamy się z ignorowaniem problemu, instytucjami, które postarają się nam pomóc, są: Rzecznik Praw Pacjenta, Federacja Konsumentów lub Rzecznik Praw Konsumentów.

Skargę można złożyć osobiście lub przesłać pocztą albo e-mailem na adres podany na stronie internetowej. Nie ponosimy z tego tytułu żadnych opłat. Zażalenie powinno zawierać krótki opis stanu faktycznego, dane osoby skarżącej się, a także:
- koszty leczenia,
- ewentualne powikłania, które pojawiły się po źle przeprowadzonym zabiegu,
- czas wydłużonego zwolnienia lekarskiego,
- utracone zarobki, wynikające z nieobecności w pracy.

Każdą usługę medyczną - od wykonania plomby po zabieg chirurgiczny - należy reklamować pisemnie. We wniosku należy także podać dane gabinetu, w którym doszło do naruszenia naszych praw.

Można też złożyć na lekarza zażalenie do okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, który ma siedzibę przy każdej okręgowej izbie lekarskiej. Jeśli rzecznik uzna, że skarga jest uzasadniona, skieruje sprawę do rozpatrzenia przez właściwy sąd lekarski. Będzie nas też przed nim reprezentował. Warto pamiętać, że postępowanie jest jawne i można w nim uczestniczyć.
Skargę składamy do wojewódzkiej komisji ds. orzekania o błędach medycznych (mieści się przy urzędzie wojewódzkim). Wniosek składa pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub jego spadkobiercy. Należy to zrobić nie później niż w ciągu 3 lat od wystąpienia zdarzenia. Koszt wniosku wynosi 200 zł.

Powinien być rozpatrzony w ciągu 4 miesięcy. Maksymalne odszkodowanie, jakie można uzyskać, to 100 tys. zł, a w wypadku zgonu pacjenta - 300 tys. zł. Gdy jedna ze stron nie zgadza się z werdyktem, może się odwołać. Wówczas komisja zbierze się ponownie. Od drugiego orzeczenia odwołanie przysługuje tylko do sądu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!