Rząd zapowiada kolej aglomeracyjną i obiecuje dokończenie...

    Rząd zapowiada kolej aglomeracyjną i obiecuje dokończenie autostrady A1 [PROGRAM DLA ŚLĄSKA]

    MIW

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Symbol problemów komunikacyjnych regionu. A1 bez końca...

    Symbol problemów komunikacyjnych regionu. A1 bez końca... ©Arkadiusz Gola

    Lektura przedstawionego przez premier Ewę Kopacz programu nie zaskoczyła. Już w poniedziałek kilka jego kluczowych elementów przekazała bowiem w Katowicach dziennikarzom Maria Wasiak, szefowa resortu infrastruktury i rozwoju.
    Symbol problemów komunikacyjnych regionu. A1 bez końca...

    Symbol problemów komunikacyjnych regionu. A1 bez końca... ©Arkadiusz Gola

    Dokument mówi wiele o inwestycjach w infrastrukturę transportową. Często o takich, które już dobiegają końca, a ich historia sięga daleko w przeszłość, do czasów, gdy o programie dla Śląska nikomu się jeszcze nie śniło. Nowością nie jest przecież ani podnoszona w dokumencie przebudowa kluczowej dla obsługi ruchu pasażerskiego w aglomeracji linii kolejowej Katowice-Gliwice, ani rewitalizacja odcinka Częstochowa-Koluszki na linii nr 1 (obie inwestycje właśnie są na finiszu), podobnie jak nie jest nią też budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach czy modernizacja trasy Katowice-Kraków.
    Zważywszy na żółwie tempo realizacji tych dwóch ostatnich inwestycji może lepiej byłoby się nimi nawet nie chwalić, gdyż już dawno powinny być one gotowe - na wszelki wypadek podkreślmy jednak, że program wskazuje na rok 2020 jako termin ich realizacji.

    ZOBACZ RÓWNIEŻ:
    Oto program dla Śląska. Zobaczcie cały dokument
    ZOBACZ TAKŻE:
    Marszałek Wojciech Saługa w DZ komentuje Program dla Śląska [WIDEO]

    CZYTAJ KONIECZNIE:
    Pakiet rozwiązań dla górnictwa [PROGRAM DLA ŚLĄSKA][/b]

    Dużą i ważną dla przyszłego kształtu komunikacji publicznej w regionie sprawą jest natomiast zapowiedziana separacja ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego (chodzi o to, by pociągi, np. Kolei Śląskich i PKP Intercity, nawzajem się nie blokowały na torach). W programie jest mowa o takiej separacji w kontekście odcinka Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice (w poniedziałek przedstawiciele PKP PLK wspominali jeszcze o podobnym rozdziale na linii Sosnowiec - Katowice - Gliwice). Na gruntowną przebudowę obu tych linii rząd planuje wydać ponad 5 miliardów złotych, których - aby była pełna jasność - jeszcze nie posiada. Będzie o nie dopiero zabiegał jesienią w Brukseli.

    W sumie, na inwestycje kolejowe na terenie naszego regionu w ciągu najbliższych pięciu lat wydane ma zostać 9 miliardów złotych. Około 4 mld zł z tej kwoty zostanie przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę towarową, co usprawnić ma zarówno transport węgla ze śląskich kopalń, jak też obsługę innych, działających tutaj zakładów przemysłowych.

    Co w kontekście inwestycji transportowych należy jeszcze zapamiętać z rządowego "Programu dla Śląska"? Jest i coś dla kierowców. Ze względu na "kluczowe znaczenie i rekordowe w skali kraju natężenie ruchu drogowego w regionie" w latach 2014-2020 realizacji mają się doczekać: budowa trasy ekspresowej S1 i S69 (już dawno miała być gotowa), budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78 oraz drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór. Dokończona ma zostać też budowa autostrady A1, zarówno na odcinku Pyrzowice - Częstochowa (to też nie jest nic nowego - od dawna trwają już procedury przetargowe, mające wyłonić wykonawców), jak też między Częstochową a Tuszynem. Ta druga inwestycja, warta 4,1 mld zł, jeszcze kilka miesięcy temu figurowała na liście rezerwowej w projekcie Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych, co wynikało w dużej mierze z braku pomysłu na znalezienie źródła finansowania. Teraz, jak można przeczytać w rządowym programie, ma zostać sfinansowana w formule pozabudżetowej przez specjalną spółkę celową z udziałem Skarbu Państwa.

    ZOBACZ WIĘCEJ:
    * Ustawa metropolitalna i ustawa rewitalizacyjna. Metropolia od 2018 roku? [PROGRAM DLA ŚLĄSKA]
    * Pakiet rozwiązań dla górnictwa [PROGRAM DLA ŚLĄSKA]

    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nikt ci tyle nie da

      zcdccds (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Nikt ci tyle nie da ile platforma naobiecuje.
      Który to już raz? Najlepsze jest "nowe otwarcie" na kwartał przed wyborami. A co robili przez 8 lat? Łapóweczki, ośmiorniczki i dymanie obywateli na...rozwiń całość

      Nikt ci tyle nie da ile platforma naobiecuje.
      Który to już raz? Najlepsze jest "nowe otwarcie" na kwartał przed wyborami. A co robili przez 8 lat? Łapóweczki, ośmiorniczki i dymanie obywateli na każdym kroku.
      Czy jeszcze ktoś wierzy tym blagierom i oszustom?zwiń

      Zdjęcie autora komentarza
      autostrady nie tak robicie

      Jędrzej Tarnawski

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Dobrze, że w ogóle je dokończą. Tylko nie wiem za co skoro kasa poszła na otwarcie bramek.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wypad oszuści

      Achim (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Platforma Obłudników obiecuje budowę dróg które miały być na euro 2012

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama