Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd zapowiada kolej aglomeracyjną i obiecuje dokończenie autostrady A1 [PROGRAM DLA ŚLĄSKA]

MIW
Symbol problemów komunikacyjnych regionu. A1 bez końca...
Symbol problemów komunikacyjnych regionu. A1 bez końca... Arkadiusz Gola
Lektura przedstawionego przez premier Ewę Kopacz programu nie zaskoczyła. Już w poniedziałek kilka jego kluczowych elementów przekazała bowiem w Katowicach dziennikarzom Maria Wasiak, szefowa resortu infrastruktury i rozwoju.

Dokument mówi wiele o inwestycjach w infrastrukturę transportową. Często o takich, które już dobiegają końca, a ich historia sięga daleko w przeszłość, do czasów, gdy o programie dla Śląska nikomu się jeszcze nie śniło. Nowością nie jest przecież ani podnoszona w dokumencie przebudowa kluczowej dla obsługi ruchu pasażerskiego w aglomeracji linii kolejowej Katowice-Gliwice, ani rewitalizacja odcinka Częstochowa-Koluszki na linii nr 1 (obie inwestycje właśnie są na finiszu), podobnie jak nie jest nią też budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach czy modernizacja trasy Katowice-Kraków. Zważywszy na żółwie tempo realizacji tych dwóch ostatnich inwestycji może lepiej byłoby się nimi nawet nie chwalić, gdyż już dawno powinny być one gotowe - na wszelki wypadek podkreślmy jednak, że program wskazuje na rok 2020 jako termin ich realizacji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Oto program dla Śląska. Zobaczcie cały dokument
ZOBACZ TAKŻE:
Marszałek Wojciech Saługa w DZ komentuje Program dla Śląska [WIDEO]

CZYTAJ KONIECZNIE:
Pakiet rozwiązań dla górnictwa [PROGRAM DLA ŚLĄSKA][/b]

Dużą i ważną dla przyszłego kształtu komunikacji publicznej w regionie sprawą jest natomiast zapowiedziana separacja ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego (chodzi o to, by pociągi, np. Kolei Śląskich i PKP Intercity, nawzajem się nie blokowały na torach). W programie jest mowa o takiej separacji w kontekście odcinka Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice (w poniedziałek przedstawiciele PKP PLK wspominali jeszcze o podobnym rozdziale na linii Sosnowiec - Katowice - Gliwice). Na gruntowną przebudowę obu tych linii rząd planuje wydać ponad 5 miliardów złotych, których - aby była pełna jasność - jeszcze nie posiada. Będzie o nie dopiero zabiegał jesienią w Brukseli.

W sumie, na inwestycje kolejowe na terenie naszego regionu w ciągu najbliższych pięciu lat wydane ma zostać 9 miliardów złotych. Około 4 mld zł z tej kwoty zostanie przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę towarową, co usprawnić ma zarówno transport węgla ze śląskich kopalń, jak też obsługę innych, działających tutaj zakładów przemysłowych.

Co w kontekście inwestycji transportowych należy jeszcze zapamiętać z rządowego "Programu dla Śląska"? Jest i coś dla kierowców. Ze względu na "kluczowe znaczenie i rekordowe w skali kraju natężenie ruchu drogowego w regionie" w latach 2014-2020 realizacji mają się doczekać: budowa trasy ekspresowej S1 i S69 (już dawno miała być gotowa), budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78 oraz drogi ekspresowej S-11 Kępno-A1 wraz z obwodnicą Tarnowskich Gór. Dokończona ma zostać też budowa autostrady A1, zarówno na odcinku Pyrzowice - Częstochowa (to też nie jest nic nowego - od dawna trwają już procedury przetargowe, mające wyłonić wykonawców), jak też między Częstochową a Tuszynem. Ta druga inwestycja, warta 4,1 mld zł, jeszcze kilka miesięcy temu figurowała na liście rezerwowej w projekcie Krajowego Programu Budowy Dróg Krajowych, co wynikało w dużej mierze z braku pomysłu na znalezienie źródła finansowania. Teraz, jak można przeczytać w rządowym programie, ma zostać sfinansowana w formule pozabudżetowej przez specjalną spółkę celową z udziałem Skarbu Państwa.

ZOBACZ WIĘCEJ:
* Ustawa metropolitalna i ustawa rewitalizacyjna. Metropolia od 2018 roku? [PROGRAM DLA ŚLĄSKA]
* Pakiet rozwiązań dla górnictwa [PROGRAM DLA ŚLĄSKA]

Komentuje prof. Kazimierz Kłosek, Katedra Geotechniki Dróg Politechniki Śląskiej
Pomysł z koleją aglomeracyjną jest bardzo dobry, ale to tak naprawdę nic nowego. Ponad 30 lat temu podjęto prace nad budową rozpoczynającej się w Pyskowicach Kolei Ruchu Regionalnego. Już nawet wytyczono specjalny "korytarz", którym miała ona biegnąć, ale ostatecznie na realizację tego projektu zabrakło wówczas pieniędzy. Wracamy zatem do starego rozwiązania, choć w nieco zmodyfikowanej, jeśli idzie o sam przebieg, formie. Nie bardzo rozumiem, dlaczego kolej aglomeracyjna ma prowadzić aż do Zebrzydowic. Nie liczyłbym na jakiś większy ruch pasażerski na tym odcinku. No chyba że stoją za tym pieniądze, bo jeśli wykaże się, że partnerem takiego projektu będzie ościenny kraj, to dla Unii Europejskiej stanowić będzie to duży plus przy podejmowaniu decyzji o dofinansowaniu. Aby ten pomysł wypalił i przyniósł spodziewane efekty, musi jednak stać się częścią większego systemu. To nie może być pojedynczy fajerwerk. Kolej w aglomeracji powinna spełniać funkcję komunikacyjnego "kręgosłupa", od którego odchodzą połączenia tramwajowe. Potrzebne są też centra przesiadkowe i systemy park & ride. Problem komunikacji aglomeracyjnej w miastach Śląska i Zagłębia można rozwiązać tylko kompleksowo.


*Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach zachwyca! ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO]
*BECIKOWE 2015 - 100 zł na dziecko przez 12 miesięcy [ZASADY]
*Przepisy drogowe od 18 maja 2015: 50 km/h + odebranie prawa jazdy
*Śląska STREFA AGRO - nie tylko dla rolników. ZOBACZ KONIECZNIE
*Śląska STREFA BIZNESU - wszystko o pieniądzach. ZOBACZ KONIECZNIE
*Śląsk Plus. Górny Śląsk jest piękny ZDJĘCIA INTERAKTYWNE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rząd zapowiada kolej aglomeracyjną i obiecuje dokończenie autostrady A1 [PROGRAM DLA ŚLĄSKA] - Dziennik Zachodni