Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy płacą jedne z najwyższych rachunków za prąd w Europie

Artykuł sponsorowany
Wyższe rachunki za energię elektryczną dostają tylko mieszkańcy Cypru, Niemiec, Słowacji i Węgier1 . Tymczasem prosta zmiana sprzedawcy może przynieść spore oszczędności. W Norwegii co roku decyduje się na nią prawie 2/3 właścicieli mieszkań i domów.

Od 2007 roku polskie prawo energetyczne pozwala na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej i zawarcie umowy z dostawcą z dowolnie wybranego miejsca Polski. Do tej pory zmiany dokonało ponad 318 tys. gospodarstw domowych, czyli zaledwie nieco ponad 2%. Tymczasem w Anglii co roku decyduje się na to około 11% klientów indywidualnych2.

„Doświadczenia zachodnie pokazują, że otwarcie rynku energii elektrycznej to proces rozłożony na lata. Niemcy dojrzewali do zmian 7-8 lat od uwolnienia rynku. W Polsce wciąż nie wszyscy wiemy, że na zmianie dostawcy możemy realnie zaoszczędzić”mówi Jakub Jacewicz, dyrektor Departamentu Usług Energetycznych Multimedia Polska.

Rachunek za prąd to jedna z największych pozycji w domowym budżecie. Nie dziwi więc, że Polacy również zaczęli szukać tańszych alternatyw. Coraz więcej Polaków wie, że może zmienić swojego dostawcę energii – trzy lata temu było to 58% klientów indywidualnych, a w kwietniu tego roku już 88%. Niemal połowa ankietowanych wie również, co należy zrobić, aby zmienić sprzedawcę3.

Pożegnaj starego sprzedawcę i zacznij oszczędzać
Łatwo przekonać się jak prosta jest zmiana dostawcy energii elektrycznej. Pierwszy krok to wybór najlepszej oferty. Najważniejsze, by decyzję podjąć świadomie i dokładnie przeanalizować dostępne opcje – można w tym celu skorzystać z porównywarki cen przygotowanej na przykład przez Urząd Regulacji Energetyki (dostępnej na www.ure.gov.pl).

Warto sprawdzić też czy nowy sprzedawca posiada Certyfikat Sprzedawcy Energii przyznawany przez Towarzystwo Obrotu Energią.Dotychczas jedynie 7 spółek na polskim rynku pozytywnie przeszło audyt energetyczny i otrzymało taki dokument. Należąca do Grupy Multimedia spółka Multimedia Polska Energia jest jedną z nich. Certyfikat daje gwarancję, że zawiera się umowę z rzetelną firmą, która nie stosuje niedozwolonych praktyk, spełnia wszystkie wymogi regulacyjne i prawne, gwarantuje niezmienność ceny przez cały okres oznaczony w umowie oraz jedną fakturę za prąd.

Gdy już wybierzemy najlepszą ofertę, zweryfikujmy tożsamość pracownika, który kontaktuje się z nami w imieniu sprzedawcy – można poprosić go o identyfikator oraz pełnomocnictwo do zawierania umów. W następnym kroku warto skupić się na samej umowie – lepiej nie podpisywać takiej, której zapisy budzą wątpliwości lub są niezrozumiałe. Sprawdźmy w szczególności czy ceny są stałe przez cały okres jej trwania, czy w widocznym miejscu są czytelne dane firmy – sprzedawcy energii, jakie są opcje płatności, jaki jest okres trwania umowy i warunki jej wypowiedzenia oraz czy jest przedłużana automatycznie. Jeśli nie ma tego w umowie, można dopytać sprzedawcę o wysokość opłat stałych (opłaty abonamentowej czy handlowej) oraz dodatkowe opłaty i inne płatne usługi, które mogą wpłynąć na wysokość comiesięcznego rachunku za prąd.

Po podpisaniu umowy upewnijmy się, że przedstawiciel handlowy zostawił kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika – tak, by można było do nich w każdej chwili zajrzeć. Warto pamiętać również o tym, że w przypadku umowy zawartej poza siedzibą sprzedawcy (np. u nas w domu) przysługuje nam prawo do rezygnacji bez ponoszenia konsekwencji i jakichkolwiek kosztów w ciągu 14 dni.

Zazwyczaj podpisanie umowy oznacza koniec formalności – większość sprzedawców energii chętnie zajmie się resztą w naszym imieniu. Co ważne, dalsza część procedury powinna być z naszego punktu widzenia niezauważalna, ponieważ renomowani sprzedawcy deklarują brak przerw w dostawie prądu. Teraz pozostaje tylko czekać na jedną, niższą fakturę za prąd – zarówno za dystrybucję, jak i faktyczne zużycie. W razie wątpliwości zawsze można udać się do najbliższego biura obsługi klienta, by uzyskać odpowiedź na wszelkie pytania.

Chcesz wiedzieć więcej? Zadzwoń 333 222 111 lub wejdź na multimedia-energia.pl


1. Dane Eurostat
2. Dane Departamentu ds. Energii i Zmian Klimatu (DECC) Wielkiej Brytanii, www.gov.uk
3. Badanie świadomości klientów indywidualnych w zakresie zmiany sprzedawcy energii elektrycznej oraz praktyk rynkowych sprzedawców, Gfk Polonia na zlecenie Towarzystwa Obrotu Energią, Katowice, kwiecień 2015, toe.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty