Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przez telefon oferują Ci opłaty za naiwność [NASZE SPRAWA]

Jadwiga Jenczelewska
Nie wierz w to, że ktoś chce Ci ofiarować nową niższą opłatę za cokolwiek. To Ty masz wzbogacić oszusta
Nie wierz w to, że ktoś chce Ci ofiarować nową niższą opłatę za cokolwiek. To Ty masz wzbogacić oszusta 123RF
Nie przyjmuj żadnych ofert zachwalanych przez nieznane osoby. Podejrzane telekomunikacje oszukują przeważnie starszych ludzi.

Po okresie względnego spokoju naciągacze z podejrzanych telekomunikacji znów przypuścili atak na posiadaczy stacjonarnych telefonów i postanowili na nich zarobić. Proponują "niższe opłaty" za telefon i wciskają naiwnym umowy, po podpisaniu których trzeba opłacać dwa abonamenty.

Dotychczasowy, bo u starego operatora nic się nie zmienia - on przeważnie nie wie, że zawarliśmy jakąś umowę z "Telekomunikacją dla ciebie" lub "Telekomunikacją dzień dobry". Nowy abonament jest zaś opłatą za naiwną wiarę, że ktoś chciał nam coś podarować za darmo. Protesty nic nie dają, bo w umowie, którą podpisaliśmy przecież bez czytania, jest wyraźnie podana wysoka kara za jej zerwanie.

- Na szczęście jeszcze nie podpisałam umowy, z którą lada dzień zjawi się kurier - mówi Czytelniczka z Wodzisławia Śląskiego, która postanowiła skonsultować swoje podejrzenia w redakcji DZ. Jak opowiada, kilka razy pytała rozmówcę, czy ta nowa tańsza umowa pochodzi z Orange, czyli jej obecnego operatora telefonicznego.

- Za każdym razem zapewniano mnie, że tak. Ale gdy zadzwoniłam do Orange, by się upewnić, okazało się, że tam o niczym nie wiedzą i żadna umowa ze mną ani nie jest zmieniana, ani tym bardziej negocjowana. Teraz już wiem, że to podstęp - dodaje.

- Do Federacji Konsumentów wpływa coraz więcej niepokojących sygnałów od ludzi, którym ktoś proponuje zmianę abonamentu telefonii stacjonarnej na korzystniejszy - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Ale to pułapka, bo nie chodzi o to, by jakiś konsument płacił mniej, lecz o wyłudzenie pieniędzy od łatwowiernych, z reguły starszych osób.
Ekspert wyjaśnia: Nowy operator i podwójne opłaty za usługi

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:

Praktyka pokazuje, że "naganiacze" z różnych dziwacznie ponazywanych telekomunikacji znów się uaktywnili. Do Federacji Konsumentów zgłaszają się wciąż konsumenci, którym złożono propozycję zmiany abonamentu telefonicznego na - pozornie - korzystniejszy.

Na przykład do konsumenta dzwoni konsultant przedstawiający się jako pracownik firmy Orange Polska SA i proponuje zmianę abonamentu na tańszy. Po omówieniu zmiany, zapowiada przysłanie do domu konsumenta kuriera z umową. Jak wynika z sygnałów przekazywanych przez konsumentów, zjawiający się pod drzwiami konsumenta kurier - z dokumentami do podpisania - niezmiennie wykazuje bardzo duży pośpiech, nie dając czasu konsumentowi na zapoznanie się z umową. Co gorsza, nie zostawia kopii dokumentów.

Po niedługim czasie okazuje się, że konsument podpisał - wbrew swojej woli - zgodę na rozwiązanie umowy z dotychczasowym operatorem i podpisał umowę z zupełnie innym, przeważnie nieznanym operatorem. W większości przypadków nie można wycofać się z poprzedniej umowy, nie ponosząc dodatkowych kosztów, co oznacza, że konsument musi opłacać dwa abonamenty, a - co gorsza - zawarł też nieświadomie niechcianą umowę na świadczenie innych usług, np. telemedycznych.

Choć istnieją w miarę proste sposoby na wycofanie się z podpisanej umowy o świadczenie usługi telekomunikacyjnej z nowym operatorem - bo zgodnie z przepisami prawa mamy na to 14 dni - to rozwiązanie umowy o usługi telemedyczne nie jest już takie proste.

Z informacji, jakie posiadamy, w większości przypadków ofiarami tego procederu padają starsze osoby. Dlatego zwracamy się z apelem do konsumentów, aby uczulali swoich bliskich na podobne sytuacje. W przypadku każdej umowy zawieranej na odległość - w szczególności za pośrednictwem telefonu - powinniśmy zachować szczególną uwagę i ostrożność.

Pamiętaj! Jeżeli zadzwoni do Ciebie lub osoby Ci bliskiej konsultant z propozycją zmiany umowy telekomunikacyjnej, zachowaj szczególną uwagę oraz:
- nie sugeruj się tym, że osoba, z którą rozmawiasz przez telefon, zna wszystkie dane dotyczące Twojej osoby oraz usługi, jakie posiadasz, a także np. wysokość abonamentu;
- poproś o przesłanie dokumentów na Twój adres e-mailowy przed podpisaniem umowy, a jeżeli nie posiadasz poczty elektronicznej, może udostępni Ci taki adres ktoś bliski, bo komputery są już w każdej rodzinie lub u sąsiadów;
- jeżeli przyjedzie kurier, nie zwracaj uwagi na jego pośpiech i ponaglenia, nie pozwalaj mu się zbałamucić. W tym momencie to on pracuje dla Ciebie, dlatego spokojnie zapoznaj się z umową i wszystkimi dokumentami. Zwróć szczególną uwagę na nazwy firm i nowe oferowane warunki. Sprawdzaj każdą kartkę, którą musisz podpisać. Kurier ma obowiązek zostawić Ci kopię dokumentów. Jeżeli nie chce tego zrobić, absolutnie nie podpisuj umowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!