Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa DTŚ: Z Katowic do Jaworzna w 8 minut. Niemożliwe?

Tomasz Szymczyk
DTŚ prowadzi obecnie z Katowic do Gliwic, jest właśnie przedłużana do centrum tego miasta. Na fioletowo oznaczyliśmy planowany odcinek z Katowic, przez Mysłowice, do Jaworzna i Sosnowca. Projekt trasy do Dąbrowy Górniczej na razie schowano do szuflady
DTŚ prowadzi obecnie z Katowic do Gliwic, jest właśnie przedłużana do centrum tego miasta. Na fioletowo oznaczyliśmy planowany odcinek z Katowic, przez Mysłowice, do Jaworzna i Sosnowca. Projekt trasy do Dąbrowy Górniczej na razie schowano do szuflady Bartosz Pudełko/Dziennik Zachodni
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej z Mysłowic do Jaworzna i Sosnowca ma kosztować ok. 900 mln zł. Niedługo rozpoczną się prace projektowe dalszej części DTŚ. Podróż z Katowic do Jaworzna ma zająć tylko 8 minut. Niemożliwe?

W ciągu najbliższych dni ma zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej z Mysłowic do Sosnowca i Jaworzna. O ile zachodni odcinek tej arterii komunikacyjnej z powodzeniem funkcjonuje już od kilkunastu lat, a jego długość ciągle rośnie, to wschodni wciąż pozostawał w sferze planów. Teraz wiemy już, że nowymi odcinkami DTŚ-ki pojedziemy w 2018 roku. I to ze sporą szybkością, bo - jak szacują jaworzniccy urzędnicy - odcinek pomiędzy katowickim Spodkiem a granicą Jaworzna kierowcy pokonają w osiem minut.

To właśnie urzędnicy z Jaworzna na skutek porozumienia zawartego z samorządami Sosnowca i Mysłowic pilotują powstanie wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Owocem porozumienia trzech samorządów było powstanie Studium Transportowego dla tej inwestycji.

- Studium jednoznacznie potwierdziło sens budowania drogi między Katowicami i Jaworznem. Nie tylko dlatego, że znacznie poprawia połączenie między obu miastami, ale przede wszystkim z tego powodu, że pozostałe miasta Śląska znajdą się na głównej osi podróży. Pod tym względem to lepsze połączenie niż autostradą, która - poza Katowicami - biegnie opłotkami miast i w większości przypadków nie jest dobrze skomunikowana z ich centrami - mówi Tomasz Tosza z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

TAK WYGLĄDA BUDOWA DTŚ W GLIWICACH Z LOTU PTAKA

Drogowa Trasa Średnicowa w kierunku wschodnim to tak naprawdę dwa odcinki.

Pierwszy rozpoczynać się ma na węźle Janów w Mysłowicach i prowadzić południowymi obrzeżami centrum tego miasta koło kąpieliska na Słupnej. Później przetnie ulicę Oświęcimską i w rejonie Centrum Handlowego Fashion House w Sosnowcu-Jęzorze połączy się z dotychczasowym układem drogowym.
Sam węzeł w Jęzorze też się zmieni i nieco przesunie. Znajdować się będzie już nie w Sosnowcu, ale w Jaworznie.

- Obecnie nie spełnia on wymagań technicznych. Jest niebezpieczny. Są problemy z obsługą centrum handlowego. Niewiele potrzebna, by się po prostu zatkał - tłumaczy Tomasz Tosza.

Dlatego w rejonie węzła zbudowane zostaną zupełnie nowe łącznice do prowadzącej z Katowic, przez Mysłowice i Jaworzno, w kierunku Krakowa drogi krajowej nr 79. W tym miejscu pojawić się również mają dodatkowe pasy ruchu. Zlikwidowane ma zostać też zwężenie jezdni w rejonie CH Fashion House.

Co z odcinkiem sosnowieckim DTŚ?
On również rozpoczynać się będzie na projektowanym węźle Janów. Droga biec będzie w rejonie giełdy samochodowej w Mysłowicach i Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Sosnowcu. Potem przejdzie nad ulicą Mikołajczyka i pod ulicą Wojska Polskiego, między cmentarzem komunalnym a Pawiakiem, skąd skieruje się do nowego węzła Bór na trasie S1.

W Sosnowcu już się na tę drogę cieszą. - Nowa droga pomoże w rozładowaniu ruchu i da mieszkańcom naszego miasta alternatywną możliwość dojazdu do Katowic. Trzeba dodać, że obecne połączenie Katowic z Sosnowcem, czyli trasa S86, to droga z największym natężeniem ruchu w Polsce - podkreśla Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.

- Początkowo trasa do węzła Bór jawiła nam się jak efemeryda, ale badania pokazały, że jest potrzebna - dodaje Tomasz Tosza.

Jak dodaje, urzędnicy czekają już tylko na upoważnienie od prezydenta Pawła Silberta, aby rozpoczęła się procedura przetargowa na opracowanie projektu wschodniej części DTŚ. Ten miałby być gotowy za 1,5 roku. Miasta wydadzą na niego 2,3 mln złotych. Projektanci dostaną gotowe instrukcje co do szerokości jezdni. - Przeprowadziliśmy tzw. mikrosymulacje skrzyżowań, żeby nie dochodziło do sytuacji, że drogi są zbyt duże. To pełny model ruchu - zaznacza Tosza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Trasa DTŚ: Z Katowic do Jaworzna w 8 minut. Niemożliwe? - Dziennik Zachodni