18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozmach akcji "A1 za darmo" nie w smak ministrowi

Marcin Kasprzyk
Bartek Syta
Postulaty mieszkańców Śląska w sprawie darmowych autostrad zostaną przedstawione i przedyskutowane przez Radę Ministrów - obiecał wczoraj Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, z którym spotkaliśmy się z Warszawie.

Tuż po godzinie 9 do gabinetu ministra Grabarczyka wszedł Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic i przewodniczący Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, i wręczył ministrowi petycję w sprawie darmowych autostrad.

Przedstawiciel redakcji "Dziennika Zachodniego" wniósł ogromne pudło z ponad 44 tysiącami podpisów pod petycją w sprawie darmowych autostrad w woj. śląskim. Do tego dołożyliśmy jeszcze 16 tysięcy podpisów z Częstochowy. - No, ta liczba naprawdę robi wrażenie - skomentował minister Grabarczyk.

WSZYSTKO O NASZEJ AKCJI A1 ZA DARMO

DOŁĄCZ DO GRUPY POPIERAJĄCYCH AKCJĘ DARMOWE AUTOSTRADY NA ŚLĄSKU

Ponad godzinę spędziliśmy wspólnie nad mapą Śląska dyskutując o wariantach darmowych odcinków. Cezary Grabarczyk nie krył, że opłaty z autostrad mają ratować dziurawy budżet państwa. Jednak z rozmowy wynikało jasno, że rozmach naszej akcji "A1 za darmo" mocno uwiera warszawskich decydentów.

Po koszmarnie drogim paliwie, wysokim podatku VAT, teraz opłaty z autostrad mają łatać budżetową dziurę.

- Krajowy Fundusz Drogowy musi mieć pieniądze z opłat autostradowych, żebyśmy mogli budować nowe drogi - mówił wczoraj minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, podczas naszego spotkania w Warszawie.

My jednak nie zgadzamy się na to, by w ten sposób sięgano do naszych kieszeni. Autostrada A1 w woj. śląskim jest drogą lokalną dla metropolii katowickiej i tzw. małej aglomeracji rybnickiej. Minister Grabarczyk nie znalazł argumentu, gdy pytaliśmy, dlaczego mieszkańcy 650-tysięcznego regionu rybnickiego mieliby płacić za drogę, która służy im do codziennego życia. Jeździmy nią do pracy, na zakupy, w odwiedziny. Ta droga łączy miasta, a nie biegnie przez pola i łąki.

Naszą akcję "A1 za darmo" będziemy prowadzili nadal. Będziemy śledzić każdy ruch rządu w sprawie autostrad. Będziemy pytać posłów i samorządowców, co robią w tej sprawie. Sprzyja nam przedwyborczy czas. Mamy nadzieję, że śląscy posłowie Platformy Obywatelskiej, którzy mogliby poczuć się niezręcznie, nie zrejterują i będą nadal walczyć z nami o A1. Nieraz obiecywali to na naszych łamach.

Wszystkim, którzy podpisali nasz apel serdecznie dziękujemy. To właśnie Wasze podpisy zrobiły największe wrażenie w ministerstwie.

Stanowisko w sprawie nieodpłatnego korzystania z autostrad A1 i A4

Pan Cezary Grabarczyk
Minister Infrastruktury

Wspólne stanowisko w sprawie nieodpłatnego korzystania z autostrad A1 i A4 na terenie województwa śląskiego.

18 kwietnia 2011 roku, w Katowicach zorganizowana została konferencja "Płatne autostrady
- bilans zysków i strat" zorganizowana przez Metropolię "Silesia" przy współudziale Samorządu Województwa Śląskiego. Uczestnikami byli parlamentarzyści, naukowcy
i przedstawiciele samorządów województwa śląskiego. Zaproszenie zostało również wystosowane do Pana Ministra. W związku z brakiem jakiegokolwiek przedstawiciela Ministerstwa, który mógłby wysłuchać argumentów prezentowanych podczas konferencji przedstawiamy wspólne stanowisko wszystkich zainteresowanych rozwiązaniem problemu odpłatności za przejazd autostradami A1 i A4 na terenie województwa śląskiego.
Argumenty prezentowane podczas konferencji skupiały się na negatywnych skutkach wprowadzenia odpłatności za przejazd autostradami dla mieszkańców miast nie tylko Metropolii "Silesia" ale także dla kierowców z Wodzisławia, Rybnika, czy Częstochowy, dla których autostrady A1 i A4 stanowią główną trasę przejazdów o charakterze lokalnym
- dojazdy do pracy, powroty do domów. Drogi te stanowią swoisty łącznik pomiędzy dużymi ośrodkami gospodarczymi województwa śląskiego, jakimi są aglomeracja górnośląska, rybnicka i w obrębie Częstochowy.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

Nie bez znaczenia powinien być również fakt ponoszenia dodatkowych, nieuzasadnionych kosztów związanych z korzystaniem z dróg, które zapewniają szybką komunikację w obrębie regionu śląskiego.

Kolejną, równie zasadniczą kwestią pozostaje sprawa nieuwzględnienia w projekcie cyt. rozporządzenia możliwości nieodpłatnego korzystania z autostrady A1 na odcinku od węzła Bytom do węzła Pyrzowice. Autostrada A1 jest również częścią korytarza wykorzystywanego do komunikacji tego regionu Polski z Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Mając powyższe na uwadze, problematyczny wydaje się zatem obecny kształt propozycji zmian cyt. rozporządzenia pomijający w możliwości nieodpłatnego korzystania z autostrady A1 mieszkańców takich miast jak Rybnik, Żory, Jastrzębie Zdrój czy Wodzisław Śląski i Częstochowa. Przedmiotowe działanie nie znajduje uzasadnienia, analizując chociażby kwestię dostępności do portów lotniczych w Krakowie czy Wrocławiu, do których dojazd odcinkami autostrad A4 i A8 będzie bezpłatny. Należy również zaznaczyć, iż wprowadzenie poboru opłat na węźle Bytom na autostradzie A1 spowoduje tzw. ucieczkę kierowców na drogi administrowane przez jednostki samorządowe Chorzowa, Bytomia czy Piekar Śląskich, co zdecydowanie przełoży się na pogorszenie warunków ruchu w tych miastach.

Zgodnie z projektem zmian do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 roku w sprawie autostrad płatnych, propozycja odejścia od poboru opłat za przejazd w województwie śląskim autostradą A1 przewidziana została tylko na odcinku pomiędzy węzłami Bytom i Sośnica. Odnosząc przedmiotowe zamierzenia do specyfiki przestrzennej i funkcjonalnej całego regionu należy zwrócić uwagę na fakt, iż autostrada A1 przebiega wewnątrz najsilniej zurbanizowanego w skali kraju obszaru, który zamieszkuje około trzech milionów mieszkańców. Ponadto droga ta stanowi swoisty łącznik pomiędzy dwoma dużymi ośrodkami gospodarczymi województwa śląskiego, jakimi są aglomeracja górnośląska i rybnicka. Dyskusyjne wydaje się ograniczanie w ten sposób potencjału tak doświadczonych procesem restrukturyzacji gmin Subregionu Zachodniego, którym autostrada A1 stworzyła nowe warunki do inwestowania i lokalizowania nowych inwestycji gospodarczych.

Wątpliwości nasuwają się także podczas analizy propozycji zmian do rozporządzenia w zakresie zwolnienia z opłat na autostradzie A4 od węzła Gliwice Kleszczów do węzła Murckowska. Należy podzielić pogląd samorządu województwa, iż zwolnienie powinno obejmować odcinek autostrady A4 do węzła Brzęczkowice. Objęcie rozporządzeniem tylko odcinka od węzła Gliwice Kleszczów do węzła Murckowska na autostradzie A4 spowodowałoby odcięcie od bezpłatnego odcinka autostrady A4 wschodniej części aglomeracji górnośląskiej tj. miast Mysłowice, Jaworzno, Sosnowiec. Fakt ten przyczyni się ostatecznie do omijania płatnych odcinków autostrady przez potencjalnych użytkowników oraz znacznego zwiększenia ruchu na drogach lokalnych.

W związku z powyższym, zwracamy się do Pana Ministra z wnioskiem o uwzględnienie podniesionych przez reprezentantów samorządów, parlamentarzystów, naukowców i mediów postulatów, podczas trwających prac nad zmianą rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie autostrad płatnych. Jesteśmy przekonani, iż zwolnienie z poboru opłat za przejazd pojazdów na całym odcinku autostrady A1 od węzła Gorzyczki do węzła Pyrzowice oraz na odcinku autostrady A4 od węzła Gliwice Kleszczów do węzła Mysłowice Brzęczkowice będzie działaniem uzasadnionym z punktu widzenia rozwoju nie tylko naszego regionu, ale i całego kraju. Przyłączamy się także do postulatu przedstawicieli Częstochowy, którzy podnosili konieczność uwzględnienia w planach ministerstwa kierowców korzystających z powstającej (planowanej) obwodnicy miasta.

Pamiętajcie, co mówiliście o darmowych autostradach

Tomasz Tomczykiewicz, przewodniczący klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej
... Nie widzę żadnego powodu, by nie zwiększyć liczby bezpłatnych odcinków na A1 na terenie województwa śląskiego. Aglomeracja rybnicka to region z ogromnym potencjałem i nie można go odcinać od reszty województwa ze szkodą dla mieszkańców. Nie możemy być dyskryminowani. I z pewnością do tego, jako śląscy posłowie Platformy Obywatelskiej, nie dopuścimy.

Jan Olbrycht, eurodeputowany PO
Mówimy o drodze, która jest swojego rodzaju oknem na świat dla mieszkańców ziemi rybnickiej. Dla nich bezpłatny odcinek na trasie Sośnica-Gorzyczki to czysty zysk.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

Jacek Brzezinka, poseł PO
Musimy szukać sojuszników w Krakowie i Wrocławiu. Wspólnie będzie nam łatwiej rozmawiać z ministrem infrastruktury. Poza tym jeśli pokażemy, że tamte miasta mają zapewniony bezpłatny dojazd na lotnisko, to będziemy mogli domagać się, by i u nas było podobnie.

Zygmunt Łukaszczyk, wojewoda śląski
To bardzo ważne nie tylko ze względu na fakt, że 650 tysięcy mieszkańców regionu rybnickiego bez problemu będzie się poruszać po aglomeracji śląskiej, dojedzie do pracy, szkoły i urzędów. Sprawa jest istotna ze względu na umiejscowienie lotniska w Pyrzowicach.

Adam Matusiewicz, marszałek województwa
Na całym świecie odcinki autostrad wewnątrz lub wokół aglomeracji są zwolnione z opłat. Tak samo powinno być u nas. Nasza aglomeracja to jeden organizm, choć podzielony na kilkanaście miast. Autostrada jest dla nich naturalną drogą wewnętrzną i absurdem byłoby, gdyby kierowcy musieli płacić za jazdę tymi odcinkami.

Kalendarium starań "Dziennika Zachodniego" o darmową autostradę A1

19 lutego 2011 r.
Początek naszej akcji. Kilka dni później ruszył nasz profil na Facebooku, który dziś jest jednym z najpopularniejszych w regionie. To tam toczą się dyskusje na temat problemów drogowych województwa śląskiego.
21 lutego 2011 r.
W rybnickim Urzędzie Miasta odbyło się pierwsze spotkanie samorządowców i polityków regionu rybnickiego wszystkich opcji politycznych w sprawie rozpoczęcia wspólnej akcji "A1 za darmo". Dyskusja zakończyła się podpisaniem apelu do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, by zwolnił z opłat odcinek A1 Gorzyczki - Sośnica. Na spotkaniu podjęto decyzję o przygotowaniu akcji zbierania podpisów mieszkańców województwa śląskiego.
23 lutego 2011 r.
Apel DZ, posłów i samorządowców wręczył ministrowi senator Antoni Motyczka.
11 marca 2011 r.
Rozpoczęła się akcja zbierania podpisów pod apelem o darmową A1 na Śląsku.
14 marca 2011 r.
Sejmik Województwa Śląskiego oficjalnie poparł naszą akcję.
24 marca 2011 r.
Naukowcy, samorządowcy i politycy wspólnie przekonywali na spotkaniu w Godowie, że A1 w naszej aglomeracji musi być bezpłatna.
15 kwietnia 2011 r.
Zakończono zbieranie podpisów pod apelem o darmową A1.
18 kwietnia 2011 r.
Górnośląski Związek Metropolitalny zorganizował konferencję pod hasłem "Płatne autostrady - bilans zysków i strat". Naukowcy udowadniali, że wprowadzenie opłat i budowa bramek na węzłach autostradowych doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego w regionie.
12 maja 2011 r.
Kończymy liczyć podpisy. Jest ich 44 268.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rozmach akcji "A1 za darmo" nie w smak ministrowi - Dziennik Zachodni