Ważne
    Do czego ma prawo pasażer, jeśli samolot nie odleci?

    Do czego ma prawo pasażer, jeśli samolot nie odleci?

    Beata Sypuła

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Z powodu pyłu wulkanicznego docierającego do nas z Islandii, niektórzy przewoźnicy odwołali loty samolotów. Warto wiedzieć, do czego ma wtedy prawo zawiedziony pasażer.
    Nawet w sytuacji siły wyższej prawa pasażera muszą być respektowane - i nie ulegają wyłączeniu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia opieki swoim klientom, a w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu podróżujący ma prawo do:

    - otrzymania informacji od linii lotniczych, np. dotyczących rozwoju sytuacji, czasu trwania opóźnień, wznowienia lotów,

    - otrzymania bezpłatnie posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania, jeśli oczekiwanie na lot wymagałoby spędzenia nocy na lotnisku,
    - jeśli opóźnienie lotu wynosi ponad 5 godzin - pasażer ma prawo wybrać pomiędzy zwrotem poniesionych opłat a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu.

    Uwaga! Należy zachować wszelkie rachunki za posiłki, przejazdy z hotelu do lotniska itp. Są one niezbędne do udowodnienia kosztów poniesionych w związku z zakłóceniami lotów i uzyskania ich zwrotu.

    Na pomoc mogą też liczyć klienci biur podróży. Jeżeli podróż (przelot wraz z pobytem w hotelu) jeszcze się nie rozpoczęła, klient ma prawo do uzyskania wszelkich informacji od przewoźnika lotniczego lub od biura podróży.

    W razie odwołania lotu klient może wybrać:
    - zwrot poniesionych kosztów,
    - udział w zastępczej imprezie turystycznej, jeżeli organizator ma taką w swojej ofercie.

    Czy klient może żądać odszkodowania od linii lotniczych lub biura podróży z powodu chaosu na lotnisku spowodowanego chmurą pyłu wulkanicznego? Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego, mówi, że w sytuacji nadzwyczajnej, a w konsekwencji zamknięcia lotnisk, klient ma prawo do 100 proc. zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu. Natomiast nie przysługuje mu w takich okolicznościach prawo do odszkodowania, czyli dodatkowej rekompensaty finansowej, np. za opóźnienie lotu, stracony urlop itp.

    Gdzie możesz szukać pomocy



    W pierwszej kolejności zwracamy się do linii lotniczych lub biura podróży, z którego usług korzystamy. Jeśli nasze roszczenie nie jest uwzględnione, warto skontaktować się z: Europejskim Centrum Konsumenckim: tel. 22 55 60 118 lub pod adresem www.konsument.gov.pl.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama