Ważne
    W Tychach czeka nas 2,5 roku utrudnień, ale dopiero od marca

    W Tychach czeka nas 2,5 roku utrudnień, ale dopiero od marca

    Jolanta Pierończyk

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Prawdziwy remont trasy na Bielsko i Katowice w Tychach ruszy z wielomiesięcznym opóźnieniem. Prawdopodobnie zimą na ruchliwej DK1 będzie jeszcze po staremu. Gorąco zrobi się dopiero w marcu.
    Zamiast zwykłego skrzyżowania ze światłami, będzie wiadukt, który podzieli ruch na DK 1

    Zamiast zwykłego skrzyżowania ze światłami, będzie wiadukt, który podzieli ruch na DK 1 ©Wizualizacja arc um

    Kiedy rok temu prezydent Tychów Andrzej Dziuba podpisywał umowę na 253 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, mówiono, że prace ruszą w drugiej połowie 2011 roku. Dzisiaj jedyny pewnik to wykonawca. Przetarg wygrała firma warszawska o nazwie Polimex-Mostostal.

    Walka o tę inwestycję była ostra. Swoje oferty złożyło 17 firm z całej Polski, jedna uważała, że nie da się jej zrobić taniej niż za 230 mln zł, reszta deklarowała się podjęcia robót za mniej niż 200 mln zł. Polimex-Mostostal chciał 150 mln zł.

    - Tym samym szacowane koszty robót budowlanych spadły z 276 mln zł na 150 mln zł, wzrosły za to koszty odszkodowań za grunty, które trzeba przejąć, by inwestycja powstała - mówi Ewa Grudniok, rzecznik Urzędu Miasta w Tychach.
    - Z naszych wstępnych wyliczeń na podstawie średniej ceny gruntów w tym rejonie założyliśmy, że odszkodowania wyniosą ok. 4,1 mln zł. Tymczasem wojewoda uznał, że działki w tym miejscu są więcej warte, powołał rzeczoznawców i wyszło, że trzeba będzie wypłacić ok. 18-20 mln zł. W tej chwili trwa wypłacanie odszkodowań. Połowa właścicieli już je otrzymała.

    Jednocześnie akta inwestycji trafiły do Urzędu Zamówień Publicznych na kontrolę. Tak trzeba w przypadku przetargów i inwestycji z udziałem funduszy unijnych. UZP ma od 14 do 30 dni na analizę. I dopiero po zakończeniu kontroli można będzie podpisać umowę z wykonawcą. W tej sytuacji może to nastąpić pod koniec sierpnia lub nawet we wrześniu. - Wtedy wykonawca przedstawi nam plan robót. Na pewno wszystko zacznie się od prac przygotowawczych - mówi Ewa Grudniok. Prace mają trwać prawie 2,5 roku (840 dni) od podpisania umowy. Roboty potrwają do końca 2013 roku.

    Jak będzie wyglądać DK1 w Tychach, kiedy ekipa zejdzie z placu budowy? Przede wszystkim powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie ulicy Beskidzkiej z aleją Niepodległości. Górą ma się odbywać ruch tranzytowy, dołem - wjazd do miasta. Teraz jest tam zwykłe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną i w godzinach szczytu tworzą się gigantyczne korki, bo w jednej kolejce stoją zarówno ci, którzy chcą "przelecieć" Beskidzką na Katowice lub Bielsko i ci, którzy chcą wjechać do centrum Tychów.

    A co poza tym? Lista prac jest długa. A na niej m.in. budowa zbiornika odparowującego z separatorami na wody deszczowe, stanowiska do ważenia ciężarówek, budowa tunelu ciepłowniczego i ekranów akustycznych, a tam, gdzie takich ekranów nie będzie, powstanie tzw. cicha nawierzchnia.

    Wszystko to działo się będzie na ok. 6,5-kilometrowym odcinku. Najtrudniej będzie tam od marca 2012 do jesieni 2013.

    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wartogłowiec

      kszesz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 46 / 44

      Ciekawe co powstanie na skrzyżowaniu na Wartogłowcu. Wg projektu mają pozostać tam światła a to przecież tam korek w godzinach szczytu od strony Katowic bywa do salonu Toyoty a od strony bielska do...rozwiń całość

      Ciekawe co powstanie na skrzyżowaniu na Wartogłowcu. Wg projektu mają pozostać tam światła a to przecież tam korek w godzinach szczytu od strony Katowic bywa do salonu Toyoty a od strony bielska do ul Edukacji a czasami dalej zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pochwalam, ale...

      Facio_z_Mikołowa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 50

      Chwalebne.
      Odbieram wrażenie, że samorząd tyski interesuje tylko ruch na osi N-S, a co z ruchem W-E?
      Przecież DK44 przebiegająca przez Tychy woła o pomstę do nieba!
      Kiedy modernizacja DK44???...rozwiń całość

      Chwalebne.
      Odbieram wrażenie, że samorząd tyski interesuje tylko ruch na osi N-S, a co z ruchem W-E?
      Przecież DK44 przebiegająca przez Tychy woła o pomstę do nieba!
      Kiedy modernizacja DK44???
      Podkreślam: modernizacja, a nie remont.
      Kiedy na odcinku tyskim będzie to droga 2x2?zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama