Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupuj przez internet, ale uważaj na oszustów

Anna Zielonka
123RF
Artykuły AGD, RTV, odzież, zabawki, kosmetyki, ale też chleb, jajka, mleko, cukier i mąkę możemy kupić już przez internet. W Polsce funkcjonuje prawie 10 tys. wirtualnych sklepów, które zajmują się sprzedażą na odległość.

Takie zakupy z roku na rok cieszą się coraz większym zaufaniem, bo - jak wynika z badań - przeprowadzają je sami zainteresowani taką sprzedażą przedsiębiorcy - klienci cenią sobie w sieci szybkość, wygodę i oszczędność czasu. Znikają obawy dotyczące jakości produktów. Ceny też są przystępne i zbliżone do tych w osiedlowych sklepach czy marketach, ale zależą od odległości od hurtowni do domu klienta.

Jednak uwaga! Warto pamiętać o tym, o czym firmy handlujące w internecie nie mówią głośno - coraz częściej zdarzają się sprzedawcy, którzy łamią prawa konsumentów. Jak bowiem podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ubiegłym roku powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów odnotowali blisko 25 tys. skarg na problemy związane z zakupami przez internet i poza lokalem przedsiębiorcy. To o 7 tys. skarg więcej niż w 2009 r.

W ciągu ostatnich 7 miesięcy UOKiK wydał kilka decyzji dotyczących sklepów internetowych. Na witryny www.mediasklep.pl, www.zegarki.pl, www.positivo.pl nałożono kary pieniężne. Na co się skarżą klienci? Zdarza się, że przy zwrocie towarów przedsiębiorcy bezprawnie obciążają kosztami swoich klientów, skracają też ustawowy termin na złożenie reklamacji. Blokują też klientom prawo do korekty zakupów w przypadku pomyłki podczas składania zamówienia. Poza tym, jak informuje Katarzyna Kielar, rzeczniczka Inspekcji Handlowej w Katowicach, klienci sklepów internetowych często nie otrzymują faktur.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
- Zgłaszają też, że przedsiębiorcy nie respektują ich prawa do zwrotu towaru - mówi Katarzyna Kielar. Pomocą w rozwiązywaniu sporów między konsumentem a przedsiębiorcą służy rzecznik konsumentów, a także Inspekcja Handlowa - dodaje.
Współpraca: MANO, KLM, BM

Zwrot możliwy

Prawo konsumenckie uprawnia klientów, którzy kupili coś na odległość, do odstąpienia od niej bez podania przyczyny.

W takich sytuacjach wystarczy tylko przesłać przedsiębiorcy (najlepiej listem poleconym) stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni od dnia wydania rzeczy. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w ciągu 14 dni od daty otrzymania naszego oświadczenia, a my w tym samym terminie odsyłamy towar na własny koszt. Są jednak pewne wyjątki. Nie możemy m.in. zrezygnować z produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu, albo z kaset video, audio czy programów komputerowych po usunięciu ich oryginalnego opakowania.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Zakupy w internecie są wygodne, ale mają i wady

Rozmowa z Katarzyną Ślebarską, psychologiem z Uniwersytetu Śląskiego

Wzrasta liczba sklepów internetowych i ich klientów. Z czego to wynika?

Wirtualny świat coraz bardziej przenika do naszego realnego życia, zajmując coraz więcej jego sfer. Dotyczy to też zakupów, zwłaszcza teraz, gdy życie nabiera tempa, a my mamy na wszystko coraz mniej czasu. Zakupy przez internet są o wiele mniej czasochłonne i dużo bardziej wygodne niż tradycyjne. Poza tym przez internet możemy porównać ceny. Zakupy w sieci są też na topie. Nie zdziwiłabym się, gdyby ktoś, kto kupuje w sieci, patrzył na osobę idącą z siatkami, jak na kogoś z epoki kamienia łupanego.

To same zalety. Wad brak?
Są, są - bo jak zawsze, wraz ze wzrostem liczby osób zainteresowanych zakupami w sieci, wzrasta też liczba oszustw, reklamacji i niezadowolonych klientów. Uczymy się jednak na błędach i sami wybieramy czy chcemy korzystać z sieci, czy nie. Są też problemy innej natury. Klient na odległość nie może samodzielnie wybrać konkretnego produktu, zobaczyć go przed zakupem, dotknąć, wybrać ten najlepszy ze wszystkich. Jesteśmy skazani na sprzedawcę, który dowozi nam towar do domu. Czasem inny niż oczekiwaliśmy.

Co myślisz o zakupach żywności za pomocą internetu?

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera