Karty typu payback, czyli jak wykorzystują nas sklepy

    Karty typu payback, czyli jak wykorzystują nas sklepy

    Sławomir Cichy

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Największe sieci handlowe chętnie walczą z konkurencją programami lojalnościowymi

    Największe sieci handlowe chętnie walczą z konkurencją programami lojalnościowymi ©piotr kamionka

    Payback we wrześniu skończy 2 lata. Tyle czasu wystarczyło, by karty tego programu lojalnościowego znalazły się w portfelach 8 mln Polaków, z tego przynajmniej 20 proc. w naszym województwie. Autorzy programu chwalą się, że jego uczestnicy odebrali ponad 1,5 mln nagród.
    Największe sieci handlowe chętnie walczą z konkurencją programami lojalnościowymi

    Największe sieci handlowe chętnie walczą z konkurencją programami lojalnościowymi ©piotr kamionka

    - Duża liczba partnerów i ciągłe aktywności promocyjne, podczas których można zebrać punkty promocyjne i tym samym powiększyć znacznie stan swojego konta, sprawiają, że zbieranie punktów odbywa się bardzo szybko - mówi Piotr Lipiński, senior marketing & PR manager w firmie Loyalty Partner Polska, właściciel programu.

    Czy rzeczywiście? Skala otrzymywanych punktów jest różna. Na stacji za 2 litry benzyny na karcie zyskujemy 3 punkty, w markecie każde wydane 2 zł wymieniane są na 1 punkt. Przyjmując więc średnio przelicznik 1 punkt za 2 zł, aby odebrać frytkownicę Philips kosztującą niespełna 200 zł - trzeba wydać blisko 40 tys. zł.

    Ale inne podobne programy wcale nie są konkurencyjne. Oto markety Alma proponują w swoim programie lojalnościowym Klub Konesera jeden punkt za wydane 10 zł. Łatwo więc zauważyć, że męska koszula marki Lambert, która w sklepie kosztuje średnio 150 zł, jest do odbioru za darmo po zrobieniu w sieci zakupów za 8 400 zł. Nie inaczej jest w programie Vitay na stacjach Orlen. Każdy litr benzyny jest wyceniony na 6 punktów, więc żeby odebrać nawigację samochodową o wartości ok. 600 zł, trzeba kupić paliwa za prawie... 78 tysięcy zł.

    - Mam kartę sieci Shell, ale korzystam z ich oferty tylko wtedy, gdy dla posiadaczy kart jest zniżka 10-20 gr na litrze paliwa i pod warunkiem, że po bonifikacie jest rzeczywiście taniej niż u konkurencji. Jeśli Shell jest droższy, nie mogą liczyć na moją lojalność - mówi Konrad Pośpiech z Katowic.

    Inną strategię przyjęła Ikea. Posiadacze kart Family nie muszą niczego kupować, by mieć bonusy w firmowej restauracji, w tym kawę i herbatę w dowolnych ilościach gratis.

    - To zachęca do odwiedzin sklepu. Bywamy więc tam z mężem często - przyznaje Anna Piech z Sosnowca i dodaje, że dzięki odkrywanym przez przypadek promocjom i bonifikatom umeblowała już całe mieszkanie.

    Jakub Jamerko z biura prasowego Tesco, które ma swój program lojalnościowy pod nazwą Clubcart, mówi wprost. - Nasz program nie służy zbieraniu punktów. Tak naprawdę chodzi o dostosowanie naszej oferty do potrzeb klientów. Otrzymują kupony rabatowe na te towary, po które sięgają najczęściej - dodaje. A Piotr Lipiński z Paybacka dodaje: - Około 60 proc. punktów uczestnicy zdobywają w czasie promocji, więc nie trzeba wydawać dużo, by zebrać punkty i wymienić je na nagrody.

    I chyba tu jest sedno sprawy. Chodzi o to, byśmy częściej odwiedzali sklepy i kupowali niekoniecznie to, na co mamy ochotę, ale to, co nam podsuną taniej.
    Współpraca: Alicja Zboińska

    Programy lojalnościowe służą do gromadzenia danych o klientach
    Pamiętaj, że decydując się na udział w programie, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. A dzięki systemowi identyfikacji, np. poprzez karty chipowe albo magnetyczne, organizator poznaje Twoje przyzwyczajenia, preferencje oraz... zasobność portfela.

    Programy lojalnościowe służą także przywiązaniu do danej marki.
    Dzięki sztuczkom wykorzystującym socjotechnikę, sklepy mają szansę namówić Cię do zakupów towarów, których nie miałeś na liście. Rabatowy bon przysłany do domu jest silnym motywatorem do odwiedzin tego, a nie innego sklepu i skorzystania z "okazji".

    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama