Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miarka się przebrała: Albo już czas na kolejną DTŚ albo... metro?

Marcin Nowak
Świetna i najlepsza w Polsce komunikacja, mnóstwo dróg i doskonały system transportowy, ogromna ilość połączeń kolejowych. To nasza Metropolia Silesia? Akurat! Coraz częściej internauci wyszukują w google: Katowice korek, DTŚ wypadek, tunel utrudnienia, gdzie parkować...

NAJNOWSZE INFORMACJE Z DRÓG WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

Katowice stoją, pełzną, meandrują czy też przegrzewają się. Założę się, że każdy z Nas prawie codziennie tego doświadcza. A jeszcze kilkadziesiąt tysięcy studentów nie powróciło na Śląsk ze swoich rodzinnych stron. Za miesiąc powrócą. Szykujcie się...

- Oj przybyło samochodów na średnicówce w ciągu ostatnich kilku lat. Jak obserwuję to od początku - stwierdził dziś mój redakcyjny kolega, gdy wyjeżdżając z korka na Roździeńskiego z okazji Targów Górnictwa, wpadaliśmy w objęcia korka na DK86 przy sklepie IKEA.

Oczywiście, po otwarciu się DTŚ na Zabrze zapewne trzeba dodać kilka tys. samochodów na dobę więcej. Na razie nie musimy dodawać kolejnych kilku tys. kierowców z Gliwic.Obwieszczenie wojewody sprzed kilku dni, dotyczące ponownego rozpatrzenia oddziaływania na środowisko budowy DTŚ w kierunku zachodnim, de facto wstrzymuje ją o kolejne kilka - kilkanaście miesięcy. O pociągnięciu drogi w kierunku Zagłębia na razie możemy pomarzyć.

Patrząc na to co dzieje się co 2, 3 dni na drogach Konurbacji w godzinach szczytu, **

czytając codziennie na naszych serwisach internetowych o rekordowych "korkach tu i korkach tam"

**, zastanawiam się - czy nie powinniśmy pomyśleć już teraz nad kolejną bezkolizyjną trasą Wschód - Zachód? Kilka dni temu padł rekord w iście meksykańsko-chińskim stylu. Po kolizji na DTŚ w Katowicach, korek objął… całą DTŚ aż do granicy Rudy Śl. Z Zabrzem. Kilkanaście kilometrów!

Z rozrzewnieniem czytam opinię pana posła W. Saługi, wypowiadającego się na temat przyszłości Metropolii Silesia w kontekście pomysłu stworzenia megapowiatu. Zakładam, że pan poseł, który nie potrafi poprawnie rozszyfrować skrótu GZM (twierdzi, że to Górnośląski Związek Miast) a konurbację śląską ogranicza do 14 miast (de facto zapomniał o kilkunastu kolejnych), nie należy do grupy, która wiedziałaby czym kolejny stwór administracyjny powinien się zajmować w przyszłości. Bo moim zdaniem powinien mądrym, przyszłościowym systemem komunikacyjnym. Nie takim "na teraz". Takim na rok 2020, 2030.

Jeszcze 10 lat temu twierdzono, że "u Was na Śląsku to macie świetne drogi, tyle ich jest". No cóż 10 lat temu akademiki pękały w szwach a studenci ewentualnie zrzucali się na paliwo, dojeżdżając w piątkę maluchem na uczelnię. Dziś ta piątka bije się o jedno miejsce parkingowe swoimi oplami czy innymi toyotami. Internauci na opiniotwórczym forum Skyscrapercity nie pozostawiają suchej nitki - DTŚ ma sporo wad - nie ma tablic z informacjami o wypadku czy korkach na konkretnym kilometrze, propozycji objazdów, każde miasto zarządza tylko swoim odcinkiem drogi. Zimą widać to najlepiej. Wszyscy są bardzo "zadowoleni".

Może warto zastanowić się czy już teraz nie szukać zaskórniaków na jeszcze jedną, alternatywną bezkolizyjną trasę na osi wschód - zachód? Aż prosi się modernizacja starej "czwórki" Gliwice-Zabrze-Bytom-Siemianowice-Czeladź-Będzin-Dąbrowa Górnicza, której wybudowana jeszcze przez Niemcy część, jest skutecznie wykorzystywana do dziś. Bytom kończy budowę szybkiej obwodnicy w śladzie tej trasy. Dzięki temu może 20-30% kierowców, pragnących dostać się z Gliwic i Zabrza do Zagłębia i na odwrót, mogłoby mieć alternatywę inną niż parking sklepu IKEA i osiedlowe drogi Bogucic.

Do tego jednak potrzeba Metropolii z prawdziwego zdarzenia i ludzi, którzy wiedzą, jak walczyć o pieniądze i na co je przeznaczyć. Taki gatunek rzadko występuje w naszej administracyjnej puszczy. Częściej decydują "ci, którzy wiedzą jak walczyć o pieniądze, ale nie wiedzą, na co je przeznaczyć" albo "ci, którzy wiedzą na co je przeznaczyć, ale nie wiedzą jak je wywalczyć". Albo "ci, którzy twierdzą, że śląski odcinek A1 nie jest formą obwodnicy" i każą płacić 4 zł na podróż na lotnisko czy do pracy z Gliwic do Rybnika! Toż to wizje jak w Dubaju!

CZEKAMY NA WASZE LISTY I KOMENTARZE - Czy powinniśmy powoli myśleć o trzeciej, obok DTŚ i A4 szybkiej trasie średnicowej? A może rzucić wszystko i poważnie podejść do tematu jakiejś formy metra dla Śląska i Zagłębia. A może jednak rozbudowa sieci tramwajowej? Komentujcie tutaj lub piszcie [email protected]

Pokaż Trasy alternatywne na większej mapie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Miarka się przebrała: Albo już czas na kolejną DTŚ albo... metro? - Dziennik Zachodni