ART.eria na III alei w Częstochowie

    ART.eria na III alei w Częstochowie

    Krzysztof Suliga

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    ART.eria na III alei w Częstochowie

    ©Krzysztof Suliga

    Artyści postanowili zmienić oblicze III alei. Przez kilka dni można oglądać efekty ich działań.
    ART.eria na III alei w Częstochowie

    ©Krzysztof Suliga

    Częstochowscy artyści postanowili przełamać stereotyp związany ze zmodernizowaną III aleją, w której funkcjonują głównie lokale gastronomiczne i sklepy. W sobotę rozpoczęli akcję ART.eria, której celem jest wkomponowanie w istniejącą architekturę różnorodnych artystycznych akcentów. Część z nich, jak performance Piotra Kumora, Anny Biernackiej czy happening Wojciecha Kołsuta "Pomnik" były tylko kwestią kilkudziesięciu minut. Kołsut to autor wielu przedstawień teatru ulicznego, Biernacka regularnie organizuje w Częstochowie różnego rodzaju performance.

    Efekty działań innych artystów można oglądać będzie przez kilka najbliższych dni.

    Jednym z najbardziej rzucających się w oczy jest instalacja Szymona Motyla pod nazwą Basen, zawieszona pomiędzy drzewami alei (na zdjęciu). Nie sposób jej nie zauważyć, ponieważ przesłania idącym środkiem alei widok na Jasną Górę.

    - Projekt zrodził się z myślą o ART.erii. Doszedłem do wniosku, że aleje są dobrym miejscem do wystawiania abstrakcyjnych rzeczy - mówi Szymon Motyl. - Myślę, że ludziom spodoba się ta instalacja, bo znajdą się w nieco innej rzeczywistości. Projekt zakłada, żeby ludzie poczuli się jakby chodzili po dnie basenu i widzieli nad sobą pływających.

    Efektownie prezentuje się też przystrojony podczas w ramach instalacji Anny Wójcik i Sławka Kuśmierza Super Henryk pomnik Henryka Sienkiewicza przed liceum jego imienia.

    Wieczorem wystawiona została na chodnik instalacja pt. "Ludzie miasta". Składała się z namalowanych na przezroczystych płytach postaci, pomiędzy którymi została wolna przestrzeń do przechodzenia chodnikiem.

    Większość artystycznych zabiegów jest jednak mało czytelna. Ludzie przechodzący aleją w większości nie zdawali sobie nawet sprawy, że mają one artystyczne podłoże. Dotyczy to przede wszystkim wystaw w witrynach sklepów. Trudno domyślić się np. że gigantyczne odzwierciedlenie znaczków na wystawie sklepu filatelistycznego ma coś wspólnego z akcją.

    Szczerze mówiąc, III aleję zdominowały jednak plakaty wyborcze jednego z kandydatów na posła, wiszące na co trzecim drzewie. Kandydat jest związany z obecną władzą miasta. ART.eria narodziła się natomiast z potrzeby przełamania w przestrzeni miejskiej dominacji reklam nakierowanych na zysk.

    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama