Piekary Śląskie: Zawód - mechanik lotniczy. Poznajcie...

    Piekary Śląskie: Zawód - mechanik lotniczy. Poznajcie Tomasza Wostala

    Iwona Makarska

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Piekary Śląskie: Zawód - mechanik lotniczy. Poznajcie Tomasza Wostala

    ©Tomasz Wostal / arc.

    Piekarzanin Tomasz Wostal lotnictwem jest zafascynowany. Samolotami lata i je naprawia. Ostatnio zajął się także odbudową historycznych maszyn. Pisze książkę o lotnisku w Gliwicach.
    Piekary Śląskie: Zawód - mechanik lotniczy. Poznajcie Tomasza Wostala

    ©Tomasz Wostal / arc.

    Lotnictwem, w szczególności mechaniką samolotów, interesuje się już od wielu lat. Pasję połączył z biznesem. Udało mu się otworzyć własną działalność gospodarczą. Pracuje w Aeroklubie Gliwickim i o latających maszynach może opowiadać godzinami.

    Piekarzanin Tomasz Wostal z wykształcenia jest mechanikiem samochodowym. Ale naprawa samolotów znacznie bardziej przypadła mu do gustu. Posiada trzy licencje mechanika lotniczego i dwie pilota: samolotowego i szybowcowego.
    Może obsługiwać samoloty od ultralekkich, czyli takich które mają maksymalną masę startową do 495 kg do samolotów ważących do sześciu ton, konstrukcji dwupłatowca, mieszczącego 12 osób i dwóch pilotów.

    - To, że jest coś do naprawy, najczęściej okazuje się w trakcie przeglądu, który każdy samolot musi przejść. Najczęściej z powodu błędu pilota, który nie doczyta instrukcji, np. jeśli samolot ma silnik z wtryskiem paliwa, to pilot nawet nie wie jak go odpowiednio uruchomić - mówi Wostal.

    Mechanik lotniczy to nadal mało popularna profesja. Powód? Trudne do zdobycia uprawnienia po zmianie przepisów w 2009 roku. Wymagają pół roku poświęconego czasu i doświadczenia - przed przystąpieniem do egzaminu należy mieć na koncie od pół roku do dwóch lat obsługi samolotów. Koszty wyrobienia licencji także nie są zachęcające - to nawet 15 tys. zł. A na egzaminie prawo lotnicze, budowa samolotu, elektrotechnika czy systemy podwozia chowanego. Wszystko zaczyna się kursem teoretycznym. Później jest egzamin wewnętrzny, kurs praktyczny i egzaminy w Urzędzie Lotnictwa.

    Tomasz Wostal zajmuje się też odbudową historycznych samolotów. Obecnie takim z czasów II wojny światowej. Jest przeznaczony na wystawę do muzeum. - Wcześniej brałem udział w odbudowie szybowców w Aeroklubie Gliwickim. Najstarsze są z lat 50. Jeden z tych teraz odnawianych jest przedwojenny. W tym roku będzie już do latania . Drugi jest powojenny, ukończymy go może za rok - wyjaśnia Wostal.

    Jak twierdzi piekarzanin - w jego fachu pilota i mechanika trzeba się cały czas szkolić. W planach ma kursy na pilotaż i obsługę śmigłowców i szkolenie dotyczące samolotów akrobacyjnych w Niemczech. Zbiera także materiały na książkę, którą pisze o bogatej historii cywilnego lotniska sportowego Gliwice - Trynek, najstarszego międzynarodowego portu lotniczego w Polsce, powstałego w 1916 roku.


    *Wybieramy Dziewczynę Lata 2015 ZGŁOŚ SIĘ i ZAGŁOSUJ NA KANDYDATKĘ
    *Burza na Śląsku i Zagłębiu. Skutki nawałnic są potworne ZDJĘCIA + WIDEO
    *Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
    *Ceny żywności mamy najniższe w Europie SPRAWDŹ PORÓWNANIE
    *Katowice stają się centrum IT w Polsce. Ile można zarobić?
    *Zoo w Chorzowie od kuchni. Tego nie zobaczysz w czasie zwiedzania ZDJĘCIA I WIDEO

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama