Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: Etyki potrzebuje nie tylko biznes, ale samorządy, instytucje czy organizacje

Redakcja
Idea propagowania prospołecznych wzorców wymaga rozszerzenia poza sferę biznesu; także na samorządy, instytucje czy organizacje - przekonywali we wtorek w Katowicach specjaliści podczas konferencji "Społeczna odpowiedzialność biznesu w woj. śląskim".

Uczestnicy zorganizowanej z inicjatywy urzędu marszałkowskiego w Katowicach konferencji nawiązywali m.in. do zadań utworzonej w lipcu w regionie Rady ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. To powołane przez zarząd regionu gremium ma inicjować i propagować prospołeczne wzorce w firmach i samorządach.

Specjalista etyki biznesu, ks. dr Grzegorz Polok z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ocenił jednak we wtorek, że przyjęta nazwa Rady ogranicza jej pole działania. Jego zdaniem, należy raczej mówić o "społecznej odpowiedzialności" w szerszym sensie, nie ograniczającym się tylko do biznesu. W przypadku Rady ułatwiłoby to promowanie dobrej idei w przestrzeni, gdzie obok biznesu działają też organy administracji, samorządy czy organizacje non-profit.

- Według najnowszych badań i tego, co dzieje się np. w Stanach Zjednoczonych i co na pewno przyjdzie do Polski, odchodzi się w ogóle od pojęcia CSR (Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu). Zostało ono zdezawuowane przez różne działania dużych firm, gdzie CSR często był tylko zewnętrzny, a tak naprawdę nie był realizowany - wskazał ks. dr Polok.

Obecnie idea społecznej odpowiedzialności biznesu rozszerzana jest więc na całą przestrzeń społeczną i w takim szerokim rozumieniu jej założenia zaczynają być interpretowane i promowane. Ks. dr Polok zaznaczył, że jeśli do pojęcia CSR próbują odwoływać się np. samorządy, warto zastanowić się, na ile ich działania rzeczywiście wpisują się w tę ideę, a na ile są po prostu realizacją zadań, do których powołany jest samorząd.

Idea CSR zakłada m.in. takie poszukiwanie konsensusu między sferą ekonomiczną a społeczną w przedsiębiorstwie, aby odpowiedzialność społeczna pracodawcy - choć związana z dodatkowymi obowiązkami, a czasem także kosztami - stała się dla niego ekonomicznie opłacalna.

Jak podkreślała podczas konferencji wicedyrektor Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach, Beata Białowąs, społeczna odpowiedzialność biznesu - mimo kosztów - może dawać przewagę konkurencyjną. Przykładami mogą być niektóre koncerny z zachodniej Europy, a zwłaszcza Skandynawii, chętnie wybierane przez pracowników i konsumentów ze względu na swój prospołeczny wizerunek.

Białowąs postulowała również tworzenie mechanizmów zachęcających przedsiębiorców do stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Ze strony instytucji czy samorządów mogą to być np. dodatkowe punkty w postępowaniach przetargowych dla firm, które stosują się do tych zasad. Przeszkodą mogą tu jednak być ograniczenia prawne.

Szef rady OPZZ woj. śląskiego, Henryk Moskwa, przypomniał m.in. jeden ze współrealizowanych w ostatnim czasie przez OPZZ projektów "Praca dla dwojga", który wskazywał drogę do pracy kobiet po urodzeniu dziecka. - Chcielibyśmy, aby ten projekt znalazł przełożenie w ustawodawstwie, niestety młyny biurokracji mielą bardzo powoli; czy cokolwiek z tego będzie - zobaczymy - wskazał.

Moskwa zastrzegł jednak, że niektóre już uwzględnione w prawie korzystne dla pracowników rozwiązania, np. dotyczące telepracy, czyli pracy wykonywanej np. za pośrednictwem internetu z domu, są nadal rzadko wykorzystywane przez firmy, a zwłaszcza instytucje, które często mają szerokie pole do jej stosowania.

- Warto najpierw określić pojęcie, pokazać fundamenty i sposoby realizowania społecznej odpowiedzialności w różnych przestrzeniach i wtedy zrobić szeroką medialną kampanię informacyjną - zasugerował ks. dr Polok wskazując, że odpowiednim organem do tego jest właśnie urząd marszałkowski.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że idea społecznej odpowiedzialności powinna być na stałe wpisana w działania firm i instytucji. - Czy społeczna odpowiedzialność biznesu to moda, przejściowe zjawisko, czy może jednak stała tendencja - zapewne pokażą najbliższe lata - ocenił Henryk Moskwa z OPZZ, przestrzegając, że kryzys gospodarczy może zahamować pozytywne tendencje w tym zakresie. PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera