Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Efekt Pendolino, czy lepszych torów? Podróżni zaczęli wracać do kolei ZDJĘCIA + WIDEO

Michał Wroński
Zmodernizowanych wagonów Intercity zamówiło 215. Większość z nich już jeździ m.in. na trasie z Przemyśla przez Katowice do Szczecina. Mają klimatyzację, wieszaki na rowery i inne nowości
Zmodernizowanych wagonów Intercity zamówiło 215. Większość z nich już jeździ m.in. na trasie z Przemyśla przez Katowice do Szczecina. Mają klimatyzację, wieszaki na rowery i inne nowości Michał Wroński
PKP Intercity pokazało w Katowicach nowe wagony. Jeżdżą już do Szczecina. Nowe Flirty i Darty pojawią się w grudniu. Pojadą od nas m.in. do Gdyni i Lublina

Dziś synonimem nowoczesności na polskiej kolei jest Pendolino. Od grudnia to się zmieni. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na torach pojawią się bowiem nowoczesne Darty i Flirty. Najnowsze pociągi PKP Intercity obsługiwać będą m.in. trasy z Katowic do Białegostoku, Łodzi, Lublina i Trójmiasta. Przybędzie także nowoczesnych wagonów na trasie z Przemyśla przez Katowice i Gliwice do Szczecina. Wczoraj na katowickim dworcu PKP przewoźnik zaprezentował jeden z nich.

- Jestem mile zaskoczona. Ostatni raz jechałam pociągiem 20 lat temu i pamiętam tyle, że był brudny, przepełniony i było w nim strasznie gorąco - mówiła Adriana Mystek, która zajrzało do środka zmodernizowanego wagonu.

Istotnie, to co zobaczyła zupełnie nie przypominało rzeczywistości sprzed dwóch dekad. W zmodernizowanych wagonach "stare czasy" przypomina jedynie pudło. Wnętrze jest klimatyzowane, wyposażone w okna z roletami i urządzenia wzmacniające system telefonii komórkowej. Przy każdym fotelu znajduje się gniazdko elektryczne. By wnętrza były bardziej przyjazne osobom niepełnosprawnym poszerzono w nich korytarze (z myślą o tej grupie pasażerów część wagonów jest bezprzedziałowa). Bo zabudowanie specjalnych platform wjazdowych i dostosowanie toalet było oczywistą oczywistością.

Podobnie jak zainstalowanie w wybranych toaletach przewijaków dla niemowląt. Pomyślano też wreszcie o rowerzystach i narciarzach - część wagonów posiada wydzielone części, gdzie zabudowano po 12 wieszaków na rowery i taką samą liczbę uchwytów na narty.

W sumie tak zmodernizowanych wagonów Intercity zamówiło 215 - większość z nich już jeździ, ostatnie 57 rozpocznie służbę w grudniu.

- Dzięki temu większość naszych pociągów będzie nowych lub zmodernizowanych - podkreśla Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity.

Dobiegająca końca wymiana taboru sprawiła, że przewoźnik urządził sobie prawdziwe tournee po Polsce. Dzień przed wizytą w Katowicach nowe wagony prezentowane były w Rzeszowie, dziś kolej na Opole. A już na początku sierpnia w Katowicach zaprezentuje się jeden z 20 Flirtów nowej generacji. Wyprodukowane przez konsorcjum Stadler Polska-Newag składy obsługiwać będą od grudnia trasy Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Kraków - Szczecin oraz Katowice - Gdynia (przez Częstochowę, Łódź i Bydgoszcz). Z kolei do Bielska-Białej od grudnia dojeżdżać będą wyprodukowane w bydgoskiej Pesie składy typu Dart. Będą one dowozić w Beskidy podróżnych z Lublina i Białegostoku. W branżowych mediach można przeczytać, że niewykluczone jest wydłużenie trasy Dartów, tak aby kontynuowały one podróż z Bielska-Białej docierając do Wisły oraz Zakopanego (przez Żywiec i Suchą Beskidzką). Oficjalnie przedstawiciele spółki tego nie potwierdzają, choć również nie zaprzeczają.

- Wciąż jeszcze wspólnie z PKP PLK pracujemy nad nowym rozkładem jazdy. Konkrety powinniśmy znać we wrześniu - mówi Marta Ziemska.

Bardziej rozmowni przedstawiciele spółki są w sprawie liczby korzystających ze swoich usług pasażerów. Bo ta, po latach zapaści, w tym roku nareszcie zaczęła rosnąć. Pierwsze symptomy odbicia pojawiły się już w styczniu, a kolejne miesiące przyniosły umocnienie się tego trendu: w maju liczba podróżnych wzrosła o 25 procent, w czerwcu o 26 proc. (prognozy mówią, że w porównaniu do ub. roku aż 5 mln pasażerów więcej skorzysta z usług PKP Intercity). Efekt Pendolino? Może. A może po prostu efekt lepszych torów? Bo nowoczesny tabor to jedno, a czas podróży to drugie. Ten zaś - jak obiecują kolejarze - od grudnia skróci się na trasie z Katowic do Trójmiasta (o godzinę), do Wrocławia (o 20 minut), i do Warszawy (o 10 minut). Krakowa na tej liście nie ma, czyli na pokonanie kilkudziesięciu kilometrów z Katowic pod Wawel pociągi wciąż potrzebować będą ponad dwóch godzin. Sytuacja ma się zmienić dopiero po roku 2018.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera