Ważne
    Czy bramki na A4 zakorkują autostradę?

    Czy bramki na A4 zakorkują autostradę?

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Kolejkom do autostradowych bramek można zapobiec. To najmniej wydolny system opłat

    Kolejkom do autostradowych bramek można zapobiec. To najmniej wydolny system opłat ©Robert Szwedowski

    Czy przymusowy postój na A4 w Gliwicach może trwać dłużej niż sama podróż? Brzmi absurdalnie, ale taki scenariusz wcale nie jest niemożliwy.
    Kolejkom do autostradowych bramek można zapobiec. To najmniej wydolny system opłat

    Kolejkom do autostradowych bramek można zapobiec. To najmniej wydolny system opłat ©Robert Szwedowski

    Rzadko kiedy poślizg w pracach przy autostradzie jest dla kierowców powodem do zadowolenia. Z kilkumiesięcznego opóźnienia terminu uruchomienia bramek na A4 w Gliwicach można się jednak tylko cieszyć.

    Dlaczego? Bo kiedy zaczną działać, kierowcy jadący autostradą przez aglomerację więcej czasu mogą stracić w kolejce do bramki niż zajmie im sam przejazd odcinkiem A4. Na jakiej podstawie wieszczymy taki czarny scenariusz? Wystarczy zestawić ze sobą kilka faktów, które od dawna znają drogowcy: liczbę jadących A4 samochodów, liczbę bramek i średni czas, jaki zajmie "odprawa" jednego pojazdu.

    CZYTAJ WIĘCEJ O AKCJI:CZY A4 MOŻE SIĘ NAZYWAĆ VIA SILESIANA?

    WIĘCEJ O AUTOSTRADZIE A4:
    WE WROCŁAWIU NA A4 BUDUJĄ JUŻ BRAMKI - ZOBACZ ZDJĘCIA
    STAWIAJĄ BRAMKI NA A4 W GLIWICACH [ZDJĘCIA i MAPA]
    A4 - NAZWY WĘZŁÓW DO POPRAWKI [LISTA]
    TAK POWSTAWAŁY WĘZŁY SOŚNICA I MURCKOWSKA [ZDJĘCIA i WIDEO]
    ZOBACZ GALERIĘ NAJNOWSZYCH INWESTYCJI NA AUTOSTRADZIE A4 VIA SILESIANA - PUNKTY POBORU OPŁAT W GLIWICACH

    Ruch na autostradzie zmierzono dzięki "Generalnemu pomiarowi ruchu". Przeprowadziła go w ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wynika z niego, że autostradą A4 między Sośnicą a Bojkowem codziennie przejeżdża ponad 39,3 tysiąca pojazdów. W kolejnych latach ta liczba będzie się zwiększać.

    Eksperci od komunikacji szacują, że roczna skala tego przyrostu wyniesie 2,5 procenta w tzw. procencie składanym. W praktyce oznacza to, że za rok liczba pojazdów na tym odcinku przekroczy 40 tysięcy, za 5 lat zbliży się do 45 tysięcy, a za 10 lat sięgnie 50,5 tysiąca. Dodajmy, że są to prognozy tyleż ostrożne co optymistyczne, bo w latach 2005-2010 natężenie ruchu na odcinku Sośnica-Bojków wzrosło o ok. 50 procent. Niezależnie od tego, który wariant będzie bliższy prawdy pewne jest, że ok. połowa wyjeżdżających na drogi samochodów czyni to w godzinach szczytu, czyli między godzinami 6.30 i 9 oraz między 14 i 17.30. Przekładając to na realia gliwickiego odcinka A4 można stwierdzić, że z chwilą uruchomienia tam w przyszłym roku bramek, w szczycie przejeżdżać będzie przez nie co najmniej 3400 pojazdów na godzinę.

    Wszystkich bramek w Sośnicy będzie 12: 4 w stronę Wrocławia i 8 w kierunku Katowic. Zarówno na jednych, jak i na drugich trzeba się będzie zatrzymać. Jadący w stronę Dolnego Śląska (ale też Rybnika, Żor czy Opola), pobierać będą tylko bilet, a zmierzający w stronę Zabrza, Rudy Śląskiej czy Katowic na bramce w Sośnicy będą już tylko płacić za przejechany odcinek autostrady (bilet pobiorą w miejscu, gdzie będą na nią wjeżdżać). Ile to może potrwać? Drogowcy mówią "chwilę". Sprawdziliśmy, ile ta "chwila" trwa na zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska odcinku A4 z Mysłowic do Krakowa.

    * CZYTAJ KONIECZNIE

    RYJEK 2011 - WIDEO Z NAJLEPSZYMI SKECZAMI RYBNICKIEJ JESIENI KABARETOWEJ I ZDJĘCIA ZZA KULIS - ZOBACZ KONIECZNIE I BAW SIĘ DOBRZE

    CZY STADION ŚLĄSKI POWINIEN ZMIENIĆ NAZWĘ? SPRAWDŹ, KTÓRE FIRMY SA ZAINTERESOWANE OBJĘCIEM PATRONATU


    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


    Ciekawostka! Jedno z miast woj. śląskiego odbudowało swoje średniowieczne mury! [ZDJĘCIA]
    Mieszkańcy kontra górnicy - wojna w Bytomiu o fedrowanie. KTO MA RACJĘ?

    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (13)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mam dość głupoty!!

      rax (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 25

      Bramki na A4 kompletnie zablokowały przejazd od sośnicy-sprawdźcie na targeo CZARNA LINIA prędkość ZERO .Stałem tam o 8.00 kiedy usmiechnieta Panna wreczałą nam bileciki .NIE mogę zdażyć do pracy...rozwiń całość

      Bramki na A4 kompletnie zablokowały przejazd od sośnicy-sprawdźcie na targeo CZARNA LINIA prędkość ZERO .Stałem tam o 8.00 kiedy usmiechnieta Panna wreczałą nam bileciki .NIE mogę zdażyć do pracy przez decyzje szleńców dopuszczanych do włąadzy. DLACZEGO w tym kraju wszystko czego dotkną się urzednicy zamieia się w g.. ? syndrom ANTY król MIDASzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      średniowiecze

      polskalogika (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 33 / 33

      Na Zachodzie całkowicie odchodzi się od stiop-bramek. W stanach większosć użytkowników ma w autach małe urządzenia, które rejestrują przejazd, a opłata ściągana jest np z karty kredytowej lub...rozwiń całość

      Na Zachodzie całkowicie odchodzi się od stiop-bramek. W stanach większosć użytkowników ma w autach małe urządzenia, które rejestrują przejazd, a opłata ściągana jest np z karty kredytowej lub rachunek zbiorczy przychodzi pocztą. W Dallas system kamer identyfikuje pojazd po tablicy rejestracyjnej i przysyłany jest rachunek zbiorczy.

      W Europie są winiety lub elektroniczny system. W miejscach, gdzie tego jeszcze nie ma są korki przy bramkach.

      A u nas co? Średniowiecze na nowych autostradach. Rozumiem stare systemy, które nie zostały jeszcze zmienione, nie rozumiem starego systemu na najnowszych autostradach. Jeśli idiotyzm to tylko w Polsce. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      !!

      maestro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 16

      Ja sie pytam kto jest odpowiedzialny za taką decyzję!!! wiadomo dlaczego.. na winietach mniej zedrą do tego przy budowie bramek mozna znajome firmy pozatrudniac do tego pobor oplat tez bedzie...rozwiń całość

      Ja sie pytam kto jest odpowiedzialny za taką decyzję!!! wiadomo dlaczego.. na winietach mniej zedrą do tego przy budowie bramek mozna znajome firmy pozatrudniac do tego pobor oplat tez bedzie mafia...
      dajcie mi Imie i Nazwisko i jego analize dlaczego taki wybór... omgzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co by tu jeszcze spiep...., Panowie, co by tu jeszcze spiep ....

      Pablo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 57

      Czy ktoś z decydentów wytłumaczył już społeczeństwu (czyli m. in. wyborcom), dlaczego w tym kraju nie może być winietek, tak, jak to ma miejsce w innych, bardziej cywilizowanych niezamożnych...rozwiń całość

      Czy ktoś z decydentów wytłumaczył już społeczeństwu (czyli m. in. wyborcom), dlaczego w tym kraju nie może być winietek, tak, jak to ma miejsce w innych, bardziej cywilizowanych niezamożnych krajach ???

      Naklejki na szybę nie kosztują kilkaset milionów złotych, nie wymagają skomplikowanego systemu kontroli, nie trzeba stać po nie w kolejkach, nie wymagają tworzenia wielu nowych etatów, i co najważniejsze nie tamują ruchu na autostradzie ???

      Co by tu jeszcze spiep...., Panowie, co by tu jeszcze spiep ....
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Można inaczej

      olek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 18

      Cóż, jest kilka sposobów, żeby temu zaradzić.

      1) Dla aut osobowych wprowadzić WINIETY.

      2) Zbudować bramki na wzór tych pod Zagrzebiem.

      3) Paypass

      4) PKP

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Można inaczej

      olek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 62 / 21

      Cóż, jest kilka sposobów, żeby temu zaradzić.

      1) Dla aut osobowych wprowadzić WINIETY.

      2) Zbudować bramki na wzór tych pod Zagrzebiem.

      3) Paypass

      4) PKP

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Auostrady w PL

      radykalny kierowca (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 67 / 19

      Jak widac -w Polsce jakos sie wszyscy z tym pogodzili,ze beda zlodziejsko powtornie skasowani!!!Trudno to zrozumiec,ze kierowcy,ktorzy placa przy zakupie rocznie 60 mld. PLN w formie roznych oplat...rozwiń całość

      Jak widac -w Polsce jakos sie wszyscy z tym pogodzili,ze beda zlodziejsko powtornie skasowani!!!Trudno to zrozumiec,ze kierowcy,ktorzy placa przy zakupie rocznie 60 mld. PLN w formie roznych oplat zawartych w cenie paliwa,daja z siebie tak bez walki robic dojne krowy!!!Gdzie jest wasz instynkt samozachowawczy?-przciez takiemu bezprawiu nie mozna sie bez walki poddac.Zero pardonu dla podwojnego kasowania!!!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      radykalnemu kierowcy

      szesnastokołowy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30 / 28

      Kup sobie rower i walcz.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      korki na bramkach

      Jol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 67 / 41

      OCZYWIŚCIE, pamiętam, że we Francji na autostradzie z Paryża do Nicei na bramkach stało się nawet 90 minut a tam pasów było więcej, bramki to najgłupszy i najdroższy sposób poboru kasy, ma jeden...rozwiń całość

      OCZYWIŚCIE, pamiętam, że we Francji na autostradzie z Paryża do Nicei na bramkach stało się nawet 90 minut a tam pasów było więcej, bramki to najgłupszy i najdroższy sposób poboru kasy, ma jeden plus idzie prosto na konto dzierżawcy i można pokombinować zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kraków - wieczne kolejki

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 67 / 56

      Kto jeździ A4 z Katowic do Krakowa ten wie, ile czasu traci się na obu bramkach: a to jest autostrada mniej obciążona niż jej śląski odcinek...
      Winieta, którą kupuje się raz w roku (albo raz na 10...rozwiń całość

      Kto jeździ A4 z Katowic do Krakowa ten wie, ile czasu traci się na obu bramkach: a to jest autostrada mniej obciążona niż jej śląski odcinek...
      Winieta, którą kupuje się raz w roku (albo raz na 10 dni czy na 2 miesiące, jak u południowych sąsiadów), wymaga jednej operacji finansowej na stacji benzynowej - ile mniejszy koszt obsługi!
      Pozdrawiam tych, którzy zarabiają na budowie bramek i będą w punktach poboru pracować: setki ludzi, utrzymywanych przez jadących A4 kierowców.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ... ile kosztuje stracony czas kierowcow, ktorzy stoja w kolejkach na bramkach ?

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 59 / 47

      ... powyzej wspomniany system winiet jest przeciez lepszy - to sie zgadza.
      Jesli nie winiety, to system elektronicznego poboru oplat - ale nie bramki !!!
      Czy w polskim rzadzie nikt nie mysli ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      system bramek * to rozwiazanie dla kraju o niskim poziomie cywilizacyjnym ...

      ... glupota ludzka nie zna granic (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 65 / 15

      ... Ukald z Schengen zlikwidowal kontrole graniczne, a urzedniczy prymityw w to miejsce wprowadza jeczcze czestrze "kontrole na bramkach":
      ... to nic innego niz sredniowieczne myto na rogatkach...rozwiń całość

      ... Ukald z Schengen zlikwidowal kontrole graniczne, a urzedniczy prymityw w to miejsce wprowadza jeczcze czestrze "kontrole na bramkach":
      ... to nic innego niz sredniowieczne myto na rogatkach miast.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama