Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Gliwicach: nowy dach na peronach 2 i 3 [ZDJĘCIA]

Bartosz Pudełko
Budowa dworca w Gliwicach: Na dwóch środkowych peronach trwa właśnie wznoszenie konstrukcji przyszłych wiat. Budowlańcy odtwarzają również posadzki
Budowa dworca w Gliwicach: Na dwóch środkowych peronach trwa właśnie wznoszenie konstrukcji przyszłych wiat. Budowlańcy odtwarzają również posadzki Bartosz Pudełko/Dziennik Zachodni
Prace przy modernizacji dworca kolejowego w Gliwicach idą pełną parą. Opóźnień póki co nie ma. Pod koniec roku gliwicka stacja wejdzie w XXI wiek zyskując m.in. zadaszone perony czy windy

Roboty na wszystkich frontach. Gołym okiem widać je od strony ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, gdy spojrzy się na główny budynek gliwickiego dworca i z wiaduktu od strony Tarnogórskiej i Witkiewicza. Dalej, idąc na perony, oglądamy wnętrza remontowanego obiektu, by wreszcie rzucić okiem na rosnące zadaszenie platform przechodząc tymczasową kładką nad torami.

Przypomnijmy: kompletny remont dworca kolejowego w Gliwicach trwa od stycznia i, jak zapewnia PKP, do tej pory idzie zgodnie z planem. Prace obejmują teraz niemal cały obiekt z wyjątkiem peronów 1 i 4, z których korzystać mogą podróżni. Dzięki temu możliwe jest normalne funkcjonowanie stacji. Pozostałe dwa perony (2 i 3) zostały najpierw rozebrane wraz z torowiskami, a następnie wybudowane od nowa.

Nowoczesność i historia

Gdy robotnicy zakończą prace na peronach 2 i 3, przeniosą się na dwa pozostałe. Na razie jednak wznoszą stalową konstrukcję przyszłego zadaszenia na środkowych platformach.

Wszystkie perony będą po remoncie przykryte częściowo przeszklonymi wiatami, jak ma to już miejsce np. w Katowicach. Na powrót montowane jest również torowisko. Prace trwają także w budynkach stacji.

- Na ukończeniu są prace rozbiórkowe elementów konstrukcyjnych dworca - mówi Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA. - Pod całym budynkiem wykonano wykopy pod sieci kanalizacyjne i co. Skuto zewnętrzne i wewnętrzne tynki, trwa naprawa konstrukcji murowych i tynkowanie zewnętrznych ścian. Zakończono również zdejmowanie starej dachówki i rozpoczęto układanie nowej - wylicza Dąbek.

Jak dodaje, wewnątrz budynku pomalowano drewniany sufit nad holem dworca, zakończono też szklenie okien w portalu wejściowym.

Bo remont gliwickiego dworca to nie tylko zwykły lifting. Prace mają wprowadzić jedną z najważniejszych i największych stacji w regionie w XXI wiek.

To nie tylko odnowienie budynków, tuneli i peronów, ale również nowoczesne wyposażenie dworca. Powstaną windy i schody ruchome, nowy system informacji pasażerskiej, ostrzegania przed pożarem czy inteligentnego zarządzania budynkiem, monitoring i elektroniczne tablice odjazdów.
Nowością będzie również korytarz łączący dwie hale dworca, pomiędzy którymi nie było do tej pory bezpośredniego połączenia. PKP zapewnia, że podczas remontu nie ucierpią walory historyczne budynku. Drewniane sufity i mozaika w głównym holu mają być odnowione.

Dworzec gotowy, prace nie

Dworzec ma być gotowy do końca tego roku i wtedy też najprawdopodobniej zostanie oddany do użytku podróżnych. Nie oznacza to jednak końca wszystkich prac, bowiem część z robót peronowo-torowych będzie się toczyć jeszcze do II kwartału 2016 roku.

Na czas modernizacji podróżni muszą liczyć się z utrudnieniami. Budynek dworca jest wyłączony z użytku, więc korzystają z obiektu tymczasowego stojącego przed głównym budynkiem. Tam znajdą kasy, poczekalnię i toalety.

Inną drogą, wyraźnie oznaczoną, dostaną się na perony. Czynne są dwa z nich, które łączy tymczasowa kładka biegnąca nad dwoma pozostałymi platformami.

Remont gliwickiego dworca to część większego programu inwestycyjnego PKP. W jego ramach wyremontowano m.in. dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowany nowy dworzec w Krakowie.

Łączna wartość inwestycji w Gliwicach to ok. 156 milionów zł. Projekt finansowany jest ze środków własnych PKP SA i PKP Polskich Linii Kolejowych oraz ze środków unijnych.

Bogata historia

Dworzec w Gliwicach to druga co do wielkości stacja w aglomeracji, której historia liczy ponad wiek.

Budowa i otwarcie gliwickiego dworca zbiegły się z utworzeniem pierwszej linii kolejowej łączącej Wrocław z Górnym Śląskiem. Uroczystego otwarcia stacji dokonano 2 października 1845 roku. Wtedy jednak budynek nie przypominał tego, który znamy obecnie. Na przestrzeni lat był on kilkukrotnie rozbudowywany. Po raz pierwszy w 1873 roku. Od 1925 roku gliwicki dworzec funkcjonuje w rozmiarach znanych dzisiaj. Stacja ma cztery perony.


*Wybieramy Dziewczynę Lata 2015 ZGŁOŚ SIĘ i ZAGŁOSUJ NA KANDYDATKĘ
*Nowy sklep IKEA powstanie w Zabrzu
*Burza na Śląsku i Zagłębiu. Po burzy Rydułtowy wyglądają jak po wojnie ZDJĘCIA + WIDEO
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Program Rolnik szuka żony 2: Rolniczka Anna będzie gwiazdą
*Plebiscyt Fotolato 2015 WYGRAJ FANTASTYCZNE NAGRODY
*Erotyczna bielizna i gadżety z Zabrza podbijają rynek w Arabii Saudyjskiej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dworzec w Gliwicach: nowy dach na peronach 2 i 3 [ZDJĘCIA] - Dziennik Zachodni