NAJNOWSZE INFORMACJE Z KOPALŃ I SPÓŁEK WĘGLOWYCH
Opracowany przez firmy Imago Public Relations i Press-Service Monitoring Mediów raport "Wizerunek branży górniczej 2010-2011" zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji poświęconej górnictwu w Katowicach, zorganizowanej przez grupę Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości (PTWP).
Autorzy raportu wyliczyli, że dzięki przekazowi w mediach (tzw. publicity) liderzy wizerunkowi branży górniczej zyskali w ostatnim roku - w przeliczeniu na tzw. ekwiwalent reklamowy - 36 mln zł. Ponad 15 mln zł przyniosło komunikowanie planowanych inwestycji i raportowanie bieżącej sytuacji firmy. Spółki wizerunkowo traciły najwięcej przez strajki, katastrofy i wyroki sądowe.
GÓRNICTWO 2011: ZAWÓD GÓRNIKA TRACI PRESTIŻ
Eksperci podkreślają, że to, na ile skutecznie podmioty z branży górniczej komunikują się z otoczeniem, decyduje także o wizerunku regionu oraz postrzeganiu zawodu górnika przez osoby spoza branży.
EXPOSE PREMIERA TUSKA: GÓRNICY STRACĄ PRZYWILEJE EMERYTALNE?
W analizowanym okresie w prasie pojawiało się od ponad 300 do 500 publikacji miesięcznie - w zdecydowanej większości (ponad 75 proc.) neutralnych i niemal po równo: negatywnych (blisko 12 proc.), jak i pozytywnych (nieco ponad 12 proc.) W większości były to duże, opiniotwórcze materiały prasowe (blisko 39 proc. wszystkich analizowanych publikacji).
"Branża górnicza należy do najczęściej komentowanych w mediach gałęzi rodzimego przemysłu. Zdecydowana większość publikacji traktujących o górnictwie dotyczy graczy branżowych" - powiedział dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów, Sebastian Bykowski.
Podkreślił, że ze względu na specyfikę górnictwa, wizerunek firm przemysłu wydobywczego jest wyjątkowo wrażliwy. "Najbardziej obciążające wizerunkowo dla graczy branżowych są wypadki, katastrofy i protesty, z jakimi przychodzi zmierzyć się - również pod względem komunikowania - firmom" - wskazał Bykowski.
* CZYTAJ KONIECZNIE:
Katastrofa samolotu Cirrus w Pyrzowicach. NAJNOWSZE USTALENIA, NIEZNANE FAKTY, RELACJE ŚWIADKÓW
TOP 14 poszukiwanych przestępców w woj. śląskim ZOBACZ ICH TWARZE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Agnieszka Cisak. Seksowna góralka walczy o koronę Miss Polski [Zobacz ZDJĘCIA]
Kolejny cenny zabytek poszedł z dymem! Dramatyczne zdjęcia pożaru w Katowicach
NAJNOWSZE INFORMACJE Z KOPALŃ I SPÓŁEK WĘGLOWYCH
Najwięcej uwagi branży górniczej poświęcały media regionalne; przodowały media śląskie (1683 publikacje). Poza Śląskiem najwięcej o górnictwie pisano w województwach małopolskim i mazowieckim, jednak takich materiałów było znacząco mniej niż na Śląsku - odpowiednio 296 i 190 publikacji.
GÓRNICTWO 2011: ZAWÓD GÓRNIKA TRACI PRESTIŻ
Najwięcej z analizowanych publikacji prasowych dotyczyło nowych inwestycji i kondycji finansowej przedsiębiorstw, trzecim najczęściej poruszanym w mediach drukowanych tematem dotyczącym branży górniczej były praca i pracownicy. Jednym z czterech często poruszanych tematów były katastrofy i wypadki. Media dużo uwagi poświęcały również strajkom, manifestacjom i protestom.
"Górnictwo widziane przez okular prasy to mimo wszystko branża spokojna. Bez wyraźnych obciążeń, ale i pozytywnych jednoznaczności - choć oczywiście trzeba pamiętać, że taki stan może ulec gwałtownej zmianie wskutek jednego nawet silnego impulsu, jak np. katastrofa czy protest" - skomentował szef firmy Imago Public Relations, Rafał Czechowski.
Jego zdaniem, sposób prezentacji spółek górniczych w sytuacjach trudnych zależy w dużej mierze od sprawności komunikacyjnej oraz opracowanych i wdrożonych procedur zarządzania sytuacją kryzysową. "Wyniki naszego badania pokazują, że gracze rynkowi najlepiej przygotowani do takich sytuacji tracili wizerunkowo najmniej" - dodał Czechowski.
EXPOSE PREMIERA TUSKA: GÓRNICY STRACĄ PRZYWILEJE EMERYTALNE?
Do medialnych liderów branży należą producenci węgla: Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, Katowicki Holding Węglowy oraz producenci sprzętu górniczego: Famur i Kopex.
Raport oparto na analizie ponad 5,5 tys. publikacji, wyłącznie prasowych, opublikowanych w 1,1 tys. tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej, ogólnoinformacyjnej, branżowej i specjalistycznej w okresie od września 2010 r. do sierpnia 2011. Pełną wersję raportu można znaleźć w internecie.
Poniedziałkową konferencję "Górnictwo 2011", podczas której zaprezentowano raport, zorganizowała grupa PTWP - wydawca m.in. miesięcznika gospodarczego "Nowy Przemysł" i portalu wnp.pl. (PAP)
* CZYTAJ KONIECZNIE:
Katastrofa samolotu Cirrus w Pyrzowicach. NAJNOWSZE USTALENIA, NIEZNANE FAKTY, RELACJE ŚWIADKÓW
TOP 14 poszukiwanych przestępców w woj. śląskim ZOBACZ ICH TWARZE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Agnieszka Cisak. Seksowna góralka walczy o koronę Miss Polski [Zobacz ZDJĘCIA]
Kolejny cenny zabytek poszedł z dymem! Dramatyczne zdjęcia pożaru w Katowicach
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?