18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Eksperci: Wizerunek Śląska zależy od postrzegania górnictwa

Redakcja
Sposób, w jaki swój wizerunek kształtują liderzy branży górniczej, w dużej mierze wpływa na postrzeganie całego Górnego Śląska oraz zawodu górnika - oceniają autorzy pierwszego raportu na temat medialnego wizerunku górnictwa węgla kamiennego.

NAJNOWSZE INFORMACJE Z KOPALŃ I SPÓŁEK WĘGLOWYCH

Opracowany przez firmy Imago Public Relations i Press-Service Monitoring Mediów raport "Wizerunek branży górniczej 2010-2011" zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji poświęconej górnictwu w Katowicach, zorganizowanej przez grupę Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości (PTWP).

Autorzy raportu wyliczyli, że dzięki przekazowi w mediach (tzw. publicity) liderzy wizerunkowi branży górniczej zyskali w ostatnim roku - w przeliczeniu na tzw. ekwiwalent reklamowy - 36 mln zł. Ponad 15 mln zł przyniosło komunikowanie planowanych inwestycji i raportowanie bieżącej sytuacji firmy. Spółki wizerunkowo traciły najwięcej przez strajki, katastrofy i wyroki sądowe.

GÓRNICTWO 2011: ZAWÓD GÓRNIKA TRACI PRESTIŻ

Eksperci podkreślają, że to, na ile skutecznie podmioty z branży górniczej komunikują się z otoczeniem, decyduje także o wizerunku regionu oraz postrzeganiu zawodu górnika przez osoby spoza branży.

EXPOSE PREMIERA TUSKA: GÓRNICY STRACĄ PRZYWILEJE EMERYTALNE?

W analizowanym okresie w prasie pojawiało się od ponad 300 do 500 publikacji miesięcznie - w zdecydowanej większości (ponad 75 proc.) neutralnych i niemal po równo: negatywnych (blisko 12 proc.), jak i pozytywnych (nieco ponad 12 proc.) W większości były to duże, opiniotwórcze materiały prasowe (blisko 39 proc. wszystkich analizowanych publikacji).

"Branża górnicza należy do najczęściej komentowanych w mediach gałęzi rodzimego przemysłu. Zdecydowana większość publikacji traktujących o górnictwie dotyczy graczy branżowych" - powiedział dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów, Sebastian Bykowski.

Podkreślił, że ze względu na specyfikę górnictwa, wizerunek firm przemysłu wydobywczego jest wyjątkowo wrażliwy. "Najbardziej obciążające wizerunkowo dla graczy branżowych są wypadki, katastrofy i protesty, z jakimi przychodzi zmierzyć się - również pod względem komunikowania - firmom" - wskazał Bykowski.

Najwięcej uwagi branży górniczej poświęcały media regionalne; przodowały media śląskie (1683 publikacje). Poza Śląskiem najwięcej o górnictwie pisano w województwach małopolskim i mazowieckim, jednak takich materiałów było znacząco mniej niż na Śląsku - odpowiednio 296 i 190 publikacji.

GÓRNICTWO 2011: ZAWÓD GÓRNIKA TRACI PRESTIŻ

Najwięcej z analizowanych publikacji prasowych dotyczyło nowych inwestycji i kondycji finansowej przedsiębiorstw, trzecim najczęściej poruszanym w mediach drukowanych tematem dotyczącym branży górniczej były praca i pracownicy. Jednym z czterech często poruszanych tematów były katastrofy i wypadki. Media dużo uwagi poświęcały również strajkom, manifestacjom i protestom.

"Górnictwo widziane przez okular prasy to mimo wszystko branża spokojna. Bez wyraźnych obciążeń, ale i pozytywnych jednoznaczności - choć oczywiście trzeba pamiętać, że taki stan może ulec gwałtownej zmianie wskutek jednego nawet silnego impulsu, jak np. katastrofa czy protest" - skomentował szef firmy Imago Public Relations, Rafał Czechowski.

Jego zdaniem, sposób prezentacji spółek górniczych w sytuacjach trudnych zależy w dużej mierze od sprawności komunikacyjnej oraz opracowanych i wdrożonych procedur zarządzania sytuacją kryzysową. "Wyniki naszego badania pokazują, że gracze rynkowi najlepiej przygotowani do takich sytuacji tracili wizerunkowo najmniej" - dodał Czechowski.

EXPOSE PREMIERA TUSKA: GÓRNICY STRACĄ PRZYWILEJE EMERYTALNE?

Do medialnych liderów branży należą producenci węgla: Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, Katowicki Holding Węglowy oraz producenci sprzętu górniczego: Famur i Kopex.

Raport oparto na analizie ponad 5,5 tys. publikacji, wyłącznie prasowych, opublikowanych w 1,1 tys. tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej, ogólnoinformacyjnej, branżowej i specjalistycznej w okresie od września 2010 r. do sierpnia 2011. Pełną wersję raportu można znaleźć w internecie.

Poniedziałkową konferencję "Górnictwo 2011", podczas której zaprezentowano raport, zorganizowała grupa PTWP - wydawca m.in. miesięcznika gospodarczego "Nowy Przemysł" i portalu wnp.pl. (PAP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Eksperci: Wizerunek Śląska zależy od postrzegania górnictwa - Dziennik Zachodni