Menu Region

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie [MAPA]

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie [MAPA]

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Piotr Rąpalski

14Komentarzy Prześlij Drukuj
Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) przestaje być już mrzonką. Naukowcy zdecydowali właśnie, które jej linie ruszą jako pierwsze. Z siedmiu możliwych wybrali trzy. Połączenie Trzebini z Tarnowem, Sędziszowa ze Skawiną i Balic z Wieliczką. Wszystkie trasy przebiegają przez Dworzec Główny w Krakowie. Modernizacja torów już trwa. Po jej zakończeniu pociągi pojadą nawet z prędkością 160 km na godzinę.
Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie [MAPA]

(© Infografika Grażyna Gajewska)

Czytaj także: Krakowski szkieletor... doceniony



Naukowcy z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dali władzom województwa do wyboru trzy warianty kursowania pociągów na wyznaczonych trasach: co pół godziny, 30 minut do godziny i co 20 minut. Ostatni wariant jest najbardziej komfortowy dla pasażerów, ale najdroższy.
W tym wypadku na modernizację stacji, torów i zakup nowego taboru trzeba będzie wydać aż 1,8 mld zł (w tym budowa drugiej pary torów z Dworca Głównego do Płaszowa za 1,5 mld, bo dziś przepustowość linii jest za niska). Wariant pierwszy szacuje się na 200 mln zł, a drugi na 120 mln zł.

- Rekomendujemy wariant numer dwa, gdyż przez stosunkowo niewielkie zwiększenie liczby pociągów, radykalnie zwiększymy liczbę pasażerów - mówi Tadeusz Syryjczyk, senior ekspert z TOR. Dziś jeździ 13 tys. pasażerów dziennie. Po wprowadzeniu wariantu drugiego w roku 2020 liczba ta ma wzrosnąć do 20 tys.

Pociągi na trasie Wieliczka-Balice mają jeździć co 30 minut. Podobnie między Trzebinią i Tarnowem. Co godzinę odbywałyby się kursy na trasie Skawina - Sędziszów. - Na razie na tej linii mamy niską liczbę pasażerów. Pociągi nie mogą też jeździć częściej, bo kolidowałyby z ekspresami - dodaje Syryjczyk.
Odcinek Kraków Główny - Wieliczka zostanie zmodernizowany jeszcze przed Euro 2012. Do 2013 roku potrwa jednak budowa drugiej pary torów z Krakowa do Balic. Dlatego pierwsza linia SKA zostanie wpisana do rozkładu jazdy z końcem 2013 roku.

Pozostałe dwie pojawią się w grudniu 2014,kiedy zmodernizowane zostaną tory między Trzebinią a Dworcem Głównym i między Podłężem oraz Tarnowem. Pociąg na wielu odcinkach ma gnać z prędkością 160 km/h.

- Z kolei między Skawiną i Krakowem tory są w dobrym stanie i można tam już jechać z prędkością ok. 100 km/h. Podobnie w kierunku Sędziszów - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor krakowskiego oddziału PKP PLK.

Ale aby SKA odniosła sukces, potrzebne jest nie tylko dołożenie pociągów i naprawa torów. - Trzeba skoordynować z pociągami autobusy i busy, podwyższyć jakość usług, zmodernizować stacje, poprawić bezpieczeństwo pasażerów, informację i promocję, stworzyć wspólny bilet - dodaje Syryjczyk.
Władze gmin i województwa mają zatem dwa lata, aby dojść do porozumienia w tych sprawach. Na razie zapewniają, że mają pieniądze na uruchomienie SKA. - Rozważamy wariant drugi i trzeci. Na to środki na pewno się znajdą - twierdzi Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa.

- Na wariant najdroższy na razie pieniędzy nie mamy. Budowa drugiej linii torów do Krakowa Płaszowa jest poza naszym zasięgiem. Wierzę jednak, że w latach 2014-2020, kiedy dostępne będą nowe środki unijne, PKP zrealizuje tę inwestycję.


Zaprojektują dwie kolejowe estakady
PKP podpisało umowę z firmą Halcrow Group na zaprojektowania łącznicy kolejowej między stacją Krzemionki i stacją Zabłocie. Koszt projektu to 3,3 mln zł, a całej inwestycji ok. 300 mln. Ma ona pozwolić pociągom jadącym na południe ominąć stację Kraków Płaszów, gdzie teraz muszą zawracać. Pasażerowie zaoszczędzą 15 minut. Łącznica pobiegnie torami na dwóch estakadach nad ul. Hetmańską, Wielicką i al. Powstańców Śląskich. Projekt ma powstać do października 2012. Wtedy uda się zdobyć dotacje unijną i zakończyć inwestycję w 2014 r.




Sylwester w Krakowie: sprawdź, gdzie możesz go spędzić i porównaj ceny!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Reklama
14

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

sedziszow

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

tolek (gość)  •

a kto to badał - z sedziszowa do krakowa jest duże zainteresowanie tylko jak nic nie jeżdzi to ludzie nastawiają się na inne sposoby dotarcia .

odpowiedzi (0)

skomentuj

Komentarz

+52 / -48

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Michael Keith (gość)  •

Nareszcie dobry pomysł i aby tylko nie został na papierze Wszyscy wiemy jak jeździ się samochodem po Krakowie ,nie wspominając przejechania go tranzytem Taka kolej dojazdowa dla Krakowa to dobra rzecz Pod warunkiem ze pociagi nie beda się spózniały zbytnio Ja dodałbym do tego pomysłu jeszcze kierunek Niepołomice- Kraków Gł- Słomniki- Miechów Tam też ludzie mieszkają i chetnie by się przesiedli do takich pociągów,zamiast jeździć busami i pks-em Sukces takiej koleji gwarantowany Tylko trzeba kupić takie szynobusy ,a nie korzystać z taboru przewozów regionalnych Bo wiemy jaki jest Wystarczy wiekszy mróz i już jest problem Dlatego żeby pasażerowie sie przekonali by przesiedli sie z czterek kólek na tory taka kolej musi byc niezawodna i przyjazna oraz czysta też dla pasażerow Miejmy nadzieje że tak się stanie A pieniadze wydane na taka kolej nie pujdą w błoto
:-)Pasażer

odpowiedzi (0)

skomentuj

Szybka Kolej Aglomeracyjna

+60 / -35

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

:) (gość)  •

A z dojazdem do Oświęcimia? Coraz mniej pociągów tam kursuje. Tyrustów prywatne firmy wożą za 200 zł od łebka a kolej traci.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Znowu ściema!

+68 / -36

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

dr.No (gość)  •

To w końcu z jaką prędkością ma ta kolej jeździć, 160, czy 100 km/ho? Jeżeli ktoś wypisuje takie herezje o prędkości, to widać, że to kompletna bajka. Na odcinku Dw. Gł. - Płaszów też będzie taka prędkość? A ciekawe gdzie poprowadzi się tą "drugą nitkę" torów? Może Blichem? Przez Bonarkę i Łagiewniki też kolej będzie zachrzaniać z takimi prędkościami? Weźcie Panowie lepiej opowiedzcie o tradycyjnych gruszkach na wierzbie. Będzie przynajmniej "ekologicznie".

skomentuj

odp

+61 / -42

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ziuru (gość)  •

Wykonanie estakady jest jak najbardziej wykonalne.
Od KG do K Zabłocie ma być estakada.
Rozwiązanie jest drogie ale za to pod estakadą robi się miejsc ektóre można zagospodarować.Można teren sprzedać lub wydzierżawić,przez co budowa estakady będzie tańsza.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Widać, że mało czytasz !!!

+57 / -57

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Marek (gość)  •

Druga nitka torów będzie tu gdzie pierwsza. Nasyp ma być usunięty, a w jego miejsce powstanie estakada dla 4-ch torów. Jest to możliwe, ponieważ podstawa nasypu jest na tyle szersza od jego góry, że jest miejsce na dodatkowe dwa tory.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Widać, że mało czytasz !!!

+137 / -71

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

dr.No (gość)  •

Opamiętaj się. Jaka estakada dla 4 torów?! A dalej przez miasto też "estakady"??? Sam nie czytaj tyle, bo się natniesz, jak ten gość w starym kawale - na płocie piosało ci...a, chciał pogłaskać i drzazgę sobie wbił. Tak się kończy wiara w słowo pisane.

odpowiedzi (0)

skomentuj

rok 3000

+120 / -115

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

galicja (gość)  •

wszystko będzie gotowe w roku 3000, kiedy po kolejnych rozbiorach polski kraków i galicja wrócą do austrii !!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Zabierzów-Kraków Główny

+111 / -52

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

30 minut? (gość)  •

Na odcinku Zabierzów-Kraków Główny pociągi potrzebne są co 10-15 minut w godzinach szczytu, a nie co 30 minut. Panowie naukowcy chyba nie wiedzą ile ludzi pracuje w Zabierzowie w parku biznesowym.

odpowiedzi (0)

skomentuj

SAM WYBUDOWALEM DOM NA OBRZERZACH KRAKOWA I UWAZAM ZE TO DOBRY POMYSL

+137 / -74

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

pit (gość)  •

TYLKO MUSZA BYC WLASNIE CZESTE POLACZENIA CO POL GODZINY BYLOBY OK I MYSLE ZE WIELE OSOB BY ZACZELO KORZYSTAC

odpowiedzi (0)

skomentuj

Za rzadko

+102 / -96

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Bartosz Klimek (gość)  •

Co 30 min. to wciąż za rzadko. Moim zdaniem trudno będzie przekonać ludzi do kolei, szczególnie że przy układzie linii kolejowych w Krakowie w większości przypadków potrzebne będą min. 2 przesiadki (z busa/auta na pociąg i z pociągu na kom. miejską).

odpowiedzi (0)

skomentuj

ha ha

+146 / -62

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

inż. (gość)  •

ha ha i będzie tak jak z wprowadzeniem zmian w komunikacji :) czyli na dyskusjach się skończy ;)

odpowiedzi (0)

skomentuj

Naukowcy zdecydowali :)

+158 / -47

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

yaro5000 (gość)  •

Naukowcy "zdecydowali"?? :) :) Ludzie .., w tej sprawie decydują ZAWSZE politykierzy. Jeśli "zdecydowali" naukowcy to o oznacza tylko tyle, że sobie fajnie między sobą pogadali :)

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »
Reklama
Reklama