Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie [MAPA]

Piotr Rąpalski
Infografika Grażyna Gajewska
Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) przestaje być już mrzonką. Naukowcy zdecydowali właśnie, które jej linie ruszą jako pierwsze. Z siedmiu możliwych wybrali trzy. Połączenie Trzebini z Tarnowem, Sędziszowa ze Skawiną i Balic z Wieliczką. Wszystkie trasy przebiegają przez Dworzec Główny w Krakowie. Modernizacja torów już trwa. Po jej zakończeniu pociągi pojadą nawet z prędkością 160 km na godzinę.

Czytaj także: Krakowski szkieletor... doceniony

Naukowcy z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dali władzom województwa do wyboru trzy warianty kursowania pociągów na wyznaczonych trasach: co pół godziny, 30 minut do godziny i co 20 minut. Ostatni wariant jest najbardziej komfortowy dla pasażerów, ale najdroższy. W tym wypadku na modernizację stacji, torów i zakup nowego taboru trzeba będzie wydać aż 1,8 mld zł (w tym budowa drugiej pary torów z Dworca Głównego do Płaszowa za 1,5 mld, bo dziś przepustowość linii jest za niska). Wariant pierwszy szacuje się na 200 mln zł, a drugi na 120 mln zł.

- Rekomendujemy wariant numer dwa, gdyż przez stosunkowo niewielkie zwiększenie liczby pociągów, radykalnie zwiększymy liczbę pasażerów - mówi Tadeusz Syryjczyk, senior ekspert z TOR. Dziś jeździ 13 tys. pasażerów dziennie. Po wprowadzeniu wariantu drugiego w roku 2020 liczba ta ma wzrosnąć do 20 tys.

Pociągi na trasie Wieliczka-Balice mają jeździć co 30 minut. Podobnie między Trzebinią i Tarnowem. Co godzinę odbywałyby się kursy na trasie Skawina - Sędziszów. - Na razie na tej linii mamy niską liczbę pasażerów. Pociągi nie mogą też jeździć częściej, bo kolidowałyby z ekspresami - dodaje Syryjczyk.
Odcinek Kraków Główny - Wieliczka zostanie zmodernizowany jeszcze przed Euro 2012. Do 2013 roku potrwa jednak budowa drugiej pary torów z Krakowa do Balic. Dlatego pierwsza linia SKA zostanie wpisana do rozkładu jazdy z końcem 2013 roku.

Pozostałe dwie pojawią się w grudniu 2014,kiedy zmodernizowane zostaną tory między Trzebinią a Dworcem Głównym i między Podłężem oraz Tarnowem. Pociąg na wielu odcinkach ma gnać z prędkością 160 km/h.

- Z kolei między Skawiną i Krakowem tory są w dobrym stanie i można tam już jechać z prędkością ok. 100 km/h. Podobnie w kierunku Sędziszów - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor krakowskiego oddziału PKP PLK.

Ale aby SKA odniosła sukces, potrzebne jest nie tylko dołożenie pociągów i naprawa torów. - Trzeba skoordynować z pociągami autobusy i busy, podwyższyć jakość usług, zmodernizować stacje, poprawić bezpieczeństwo pasażerów, informację i promocję, stworzyć wspólny bilet - dodaje Syryjczyk.
Władze gmin i województwa mają zatem dwa lata, aby dojść do porozumienia w tych sprawach. Na razie zapewniają, że mają pieniądze na uruchomienie SKA. - Rozważamy wariant drugi i trzeci. Na to środki na pewno się znajdą - twierdzi Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa.

- Na wariant najdroższy na razie pieniędzy nie mamy. Budowa drugiej linii torów do Krakowa Płaszowa jest poza naszym zasięgiem. Wierzę jednak, że w latach 2014-2020, kiedy dostępne będą nowe środki unijne, PKP zrealizuje tę inwestycję.

Zaprojektują dwie kolejowe estakady
PKP podpisało umowę z firmą Halcrow Group na zaprojektowania łącznicy kolejowej między stacją Krzemionki i stacją Zabłocie. Koszt projektu to 3,3 mln zł, a całej inwestycji ok. 300 mln. Ma ona pozwolić pociągom jadącym na południe ominąć stację Kraków Płaszów, gdzie teraz muszą zawracać. Pasażerowie zaoszczędzą 15 minut. Łącznica pobiegnie torami na dwóch estakadach nad ul. Hetmańską, Wielicką i al. Powstańców Śląskich. Projekt ma powstać do października 2012. Wtedy uda się zdobyć dotacje unijną i zakończyć inwestycję w 2014 r.

Sylwester w Krakowie: sprawdź, gdzie możesz go spędzić i porównaj ceny!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska