Zmagania o duszę Europy

    Zmagania o duszę Europy

    Biskup Tadeusz Pieronek

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Dlaczego chrześcijanie w Unii negują chrześcijańskie korzenie kultury europejskiej?
    Tożsamość narodowa i religijna Polaków nie jest bynajmniej problemem tylko teoretycznym. Europę od lat zalewa islam. Można powiedzieć, że to kwestia podyktowana potrzebami ekonomicznymi. Europejczykom, bogatym i wygodnym, nie chciało się podejmować trudnych prac służebnych i dlatego sprowadzili sobie gastarbeiterów, którzy w walce o życie własne i swoich rodzin zgodzili się podjąć każdą pracę, nawet za marne wynagrodzenie. Ponieważ znaleźli się w krajach przestrzegających praw człowieka, nabyli uprawnienia socjalne, osiedlili się, rozmnożyli i stali się kulturowym problemem Europy Zachodniej.

    Miliony muzułmanów żyją dziś w Europie legalnie, mimo że przez setki lat nie mogli jej zasiedlić drogą podboju, o czym przypomniała ostatnio 325. rocznica odsieczy wiedeńskiej, z powodu której wyznawcy Proroka na 300 lat zapomnieli o ekspansji na Zachód. Wydaje się, że mamy do czynienia z poważnym problemem dotyczącym kultury europejskiej, która przez wieki była chrześcijańska, a dziś jej kod kulturowy, z punktu widzenia religijnego, staje się mniej czytelny.

    Problem powstał nie tylko z powodu otwarcia granic dla robotników poszukujących pracy, ale także dlatego, że od kilku stuleci, zwłaszcza od Rewolucji Francuskiej i epoki Oświecenia, postępuje proces dechrystianizacji Europy. Tą drogą poszły liczne antyreligijne ruchy, później obydwa systemy totalitarne XX w., faszystowski nacjonalizm i międzynarodowy komunizm, usiłujące, każdy na swój sposób, wyeliminować religię z życia publicznego. Nie trzeba dodawać, że pomagały w tym prądy laickie, utożsamiające świeckość z negacją Boga i wszelkiego elementu religijnego w życiu ludzkim.

    Zmagania o duchowy kształt kultury europejskiej, czy - jak się to w skrócie określa - o duszę Europy, trwają, a czasem nawet przejawiają się w otwartych starciach. Widocznym przejawem tej sytuacji są dyskusje w gremiach ustawodawczych UE, zwłaszcza przy tworzeniu traktatu konstytucyjnego, a następnie traktatu lizbońskiego, ale także w dyskusjach organizowanych przez świat nauki, kultury i wspólnoty religijne.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama