Wielką niewiadomą wciąż pozostaje natomiast nie tylko termin ukończenia, ale nawet rozpoczęcia prac na 122-kilometrowym odcinku Pyrzowice - Piotrków Trybunalski. Pewnym jest, że będzie to najpóźniej oddany do użytku fragment tej trasy w Polsce, co oznacza, że jadąc ze Śląska na Pomorze Gdańskie jeszcze długo będziemy wpadać w autostradową "czarną dziurę" (w przyszłym roku gotowy będzie odcinek z Gdańska do Strykowa, rok później pojedziemy A1 ze Strykowa do Tuszyna). Rozmiary owej dziury mogą się zmieniać, gdyż drogowcy nie wykluczają, że będą budować ów odcinek A1 w ratach.
Warunki ku temu istnieją, gdyż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisując w listopadzie ubiegłego roku umowy na wykonanie projektów dla tego odcinka trasy rozbiła to zlecenie na trzy mniejsze zadania. Osobno powstaje zatem projekt na odcinek Pyrzowice - węzeł Zawodzie (na południe od Częstochowy), osobno na odcinek węzeł Zawodzie - granica województwa łódzkiego, osobno również na odcinek od granicy województw do Tuszyna. Wszystkie projekty mają być gotowe w kwietniu. Czy jednak ich budowa również będzie przebiegać równolegle - tego nikt nie jest w stanie określić.
TRWAJĄ PRACE PRZY A1 - ZOBACZ ZDJĘCIA
TAK POWSTAJE AUTOSTRADA A1. ZOBACZ ZDJĘCIA Z PLACU BUDOWY AUTOSTRADY Z MACIEJOWA DO SOŚNICY
- Jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność - dyplomatycznie komentuje Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA.
Powodem, dla którego drogowcy wolą unikać jednoznacznych deklaracji są toczące się negocjacje między ministerstwem infrastruktury a Eurostatem (odpowiednik naszego Głównego Urzędu Statystycznego) w sprawie niewliczania do długu publicznego inwestycji realizowanych we współpracy z prywatnym partnerem.
A właśnie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego nasi drogowcy zamierzają zbudować autostradę A1 między Pyrzowicami a Piotrkowem Trybunalskim.
Jeśli Eurostat wyda niekorzystną dla Polski decyzję, to drogowcy, aby nie obciążać budżetu państwa, będą musieli wybrać, który odcinek trasy chcą budować w pierwszej kolejności, a który będzie musiał poczekać na "lepsze czasy". Z nieoficjalnych doniesień wynika, że największe szanse na pierwsze miejsce w kolejce ma odcinek Pyrzowice - Częstochowa. Inwestycja miała by być połączona z budową obwodnicy dla Częstochowy (liczący 55 km fragment trasy mógłby być gotowy w roku 2015). Taki scenariusz zdaje się zresztą potwierdzać Urszula Nelken.
- Obecnie największym problem na krajowej "jedynce" jest przejazd przez Częstochowę. Jego udrożnienie stanowi dla nas priorytet i to zadanie chcielibyśmy zrealizować w pierwszej kolejności - przyznaje rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
A obiecywali
Trudno uwierzyć, lecz autostrada A1 na całym swoim przebiegu w woj. śląskim miała być gotowa w roku 2012. Kłopoty zaczęły się w styczniu 2010 r. gdy wyszło na jaw, że wybrane do budowy odcinka Tuszyn -Pyrzowice konsorcjum Autostrada Południe nie ma dość pieniędzy na realizację inwestycji. Później okazało się, że projekt nie nadaje się do wykorzystania z powodu licznych niedoróbek. Drogowcy odgrażali się, że sami zbudują trasę, ale z braku pieniędzy wrócili do szukania prywatnego partnera.
A4 bez opłat
Przed nami co najmniej 3 miesiące darmowej jazdy autostradą A4 w stronę Opola i Wrocławia. Drogowcy przyznali, że nie ma szans na to, by od 1 stycznia zaczęły działać punkty poboru opłat w Gliwicach. Obecnie trwa montaż bramownic. Gdy zakończy się ten etap prac, rozpocznie się montaż elektroniki, co potrwa ok. 10 tygodni.
* CZYTAJ KONIECZNIE:
*ŚLĄSKIM PIERDOŁĄ ROKU 2011 ZOSTAJE...
*ZAPLANUJ DŁUGIE WEEKENDY 2012 ROKU
WIELKI KONKURS. Pokaż zimę na Śląsku i wygraj narciarski WEEKEND!Wybieramy NAJFAJNIEJSZĄ CHOINKĘ w woj. śląskim. ZAGŁOSUJ na swoją!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?