18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie: W drugim kwartale ruszą inwestycje za ok. 800 mln zł

Redakcja
Remonty 46 km torów w 6 miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów - zakłada wart ok. 800 mln zł projekt przygotowywany w aglomeracji katowickiej. Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie planuje rozpoczęcie prac w drugim kwartale br.

Projekt pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbędą się, projekt kontynuowano. 30 grudnia ub. roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowę o jego dofinansowanie.

TRAMWAJE ŚLĄSKIE CHCĄ POTĘŻNEGO KREDYTU - CZYTAJ SZCZEGÓŁY

ZOBACZ, JAKIMI TRAMWAJAMI POJEDZIEMY W AGLOMERACJI KATOWICKIEJ

Jak poinformowali w poniedziałek w Chorzowie przedstawiciele Tramwajów, pierwsze prace na torach powinny rozpocząć się w drugim kwartale tego roku. Według prezesa spółki Tadeusza Freislera, pierwsza powinna ruszyć modernizacja ok. 2 km torowiska w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja.

Prócz tego, w ramach projektu przebudowywane będą fragmenty torowisk m.in. w Katowicach - przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Kościuszki i Al. Korfantego, w Zabrzu - wzdłuż ul. 3 Maja, w Chorzowie - wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej, w Rudzie Śląskiej - wzdłuż ul. Zabrzańskiej, w Sosnowcu - na ul. 3 Maja, Małachowskiego, Piłsudskiego i Sobieskiego oraz w śródmieściu Bytomia.

Między Katowicami a Sosnowcem, w ciągu linii nr 15, na obecnym jednotorowym odcinku zostanie dobudowany drugi tor, co zwiększy przepustowość tego połączenia. W Bytomiu od dzielnicy Łagiewniki do centrum miasta odbudowane zostanie 2,5-kilometrowe torowisko linii nr 7, zdemontowane parę lat temu podczas remontu jezdni; zamiast wcześniejszych dwóch torów, będzie tam jeden. Projekt zakłada też modernizację łącznie 61 przystanków.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*ŚLĄSKIM PIERDOŁĄ ROKU 2011 ZOSTAJE...
*ZAPLANUJ DŁUGIE WEEKENDY 2012 ROKU

WIELKI KONKURS. Pokaż zimę na Śląsku i wygraj narciarski WEEKEND!Wybieramy NAJFAJNIEJSZĄ CHOINKĘ w woj. śląskim. ZAGŁOSUJ na swoją!
Wszystkie modernizacje torów (w sumie ok. 15 proc. torów tramwajowych w aglomeracji) mają kosztować ok. 328 mln zł netto. Kolejne 255 mln zł netto przewidziano na modernizacje 75 wagonów typu 105N oraz zakup 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów (obecnie Tramwaje mają w ruchu ok. 320 wozów). Niezależnie od projektu, spółka planuje zakupy taboru używanego; za własne środki chce kupić ok. 25 wagonów jednokierunkowych np. typu E1 i kilku wagonów dwukierunkowych np. typu PT-8.

Przedsięwzięcie zakłada - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto Tychy, jako partner projektu, zmodernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupi 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy - przy dworcu kolejowym Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Tyska część projektu jest warta ok. 60 mln zł netto.

Planowana wartość projektu to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. całości kosztów). Dofinansowanie musi jeszcze zaakceptować Komisja Europejska. Przedstawiciele Tramwajów mają nadzieję, że nastąpi to w pierwszym kwartale 2012 r.

TRAMWAJE ŚLĄSKIE CHCĄ POTĘŻNEGO KREDYTU - CZYTAJ SZCZEGÓŁY

ZOBACZ, JAKIMI TRAMWAJAMI POJEDZIEMY W AGLOMERACJI KATOWICKIEJ

Do końca lutego spółka zamierza rozstrzygnąć sposób sfinansowania wkładu własnego. Do ok. 12 mln zł środków własnych Tramwaje zamierzają dobrać 231 mln zł długoterminowego kredytu. Negocjują w tej sprawie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i bankami komercyjnymi. Zabezpieczeniem ma być długoterminowa umowa na usługi komunikacyjne w regionie oraz majątek wytworzony w ramach projektu.

Obecnie spółka na 27 zadań związanych z modernizacją torowisk w 15 przypadkach dysponuje pozwoleniami na budowę. Procedury przetargowe mają stopniowo ruszać w najbliższych miesiącach. Pierwsze dostawy nowych wozów planowane są na przełom 2013 i 2014 r. Pierwsze zmodernizowane tramwaje powinny pojawić się na torach przed końcem 2012 r. Harmonogram modernizacji torowisk przewiduje zakończenie prac do końca 2013 r., z możliwością przedłużenia do 12 miesięcy.(PAP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty