Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Woj. śląskie liderem w opłatach abonamentu rtv

KD
W woj. śląskim jesteśmy krajowymi liderami w... płaceniu abonamentu RTV. Na konto bankowe Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji od stycznia do października zeszłego roku wpłynęło 78,2 mln zł (dla porównania z woj. świętokrzyskiego 8,8 mln zł).

Przez cały rok 2010 kwota wpłat z naszego regionu wynosiła ponad 100 mln zł, a w 2009 r. ponad 104 mln zł.

Widać jednak, że gorliwość w płaceniu abonamentu w woj. śląskim zmienia się - na gorsze dla KRRiT. Z roku na rok chętnych do płacenia za oglądanie telewizji publicznej i słuchanie radia jest zdecydowanie mniej - tym samym wysokość wpłat maleje.
ZOBACZ NOWE ZASADY PŁACENIA ABONAMENTU RTV - ZA CO I ILE
W efekcie Polska jest w Europie numerem jeden w niepłaceniu abonamentu. Zresztą przekonują nas o tym reklamy telewizyjne, które są częścią trwającej w mediach kampanii. Przypomina ona o obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej.

Skąd nasza rosnąca niechęć do opłacania abonamentu?

- Po pierwsze, nie widzimy związku pomiędzy wnoszonymi przez nas opłatami a jakością świadczonych usług - wyjaśnia dr hab. Piotr Wróblewski, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego, który sam abonament regularnie płaci, choć rozumie, że skoro wzrastają koszty życia, rosną podatki nakładane przez państwo, to wielu z nas oszczędza właśnie kosztem opłat abonamentu.
ZA NIEPŁACENIE ABONAMENTU RTV TRAFISZ NA LISTĘ DŁUŻNIKÓW
- Za podstawowe produkty czy usługi płacimy o kilka procent więcej. Do tego pamiętajmy, że część politycznych liderów, którzy kilka lat temu byli w opozycji, w ramach protestu wzywała nas do niepłacenia opłat abonamentowych - dodaje.

Jak pokazują liczby, niektórzy z nas polityków posłuchali. Najważniejszą rzeczą jest jednak fakt, że osoby niepłacące abonamentu nie spotkały się jeszcze z jakimikolwiek sankcjami prawnymi lub moralnymi.

- Poza tym ludzie nie mają świadomości, że dzięki wpływom z abonamentu funkcjonują m.in. katowicka Narodowa Orkiestra Polskiego Radia czy krakowski Chór Polskiego Radia - dodaje socjolog. - Wielu uważa, że telewizja i radio żyją z reklam.

Właśnie długie reklamy między programami to główny powód, przez który pan Czesław, emeryt z Zawiercia, nie płaci abonamentu.
ABONAMENT KAŻĄ PŁACIĆ ZA MISJĘ, ALE GDZIE TA MISJA?
- Teraz w czasie między wiadomościami a filmem mogę wyjść na szybkie zakupy. To tak, jakbym oglądał telewizje prywatne, które nie chcą ode mnie abonamentu - mówi.

ZOBACZ REKLAMĘ OPŁAT ABONAMENTU RTV


Sławomir Rogowski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:
Większa ściągalność abonamentu umożliwiłaby znaczne obniżenie pobieranej obecnie opłaty abonamentowej, co w efekcie spowoduje jej powszechność. Dodatkowo zwiększenie ściągalności opłat umożliwiłoby również rezygnację z tak dużego jak obecnie udziału mediów publicznych w rynku reklamowym, szczególnie telewizji publicznej, co byłoby również korzystne dla nadawców komercyjnych. Pamiętajmy też, że dzięki cyfryzacji telewizji naziemnej już wkrótce abonament będzie najtańszą formą dostępu do około 20 programów telewizyjnych.

Jolanta Wiśniewska, prezes Związku Pracodawców Mediów Publicznych:
W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle. Dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu. Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno na podatku, jak i na opłacie abonamentowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo