Ważne
    Zabrze: "Droga węgla" - wystawa przypominająca węglowe barki...

    Zabrze: "Droga węgla" - wystawa przypominająca węglowe barki i masowce

    Zdjęcie autora materiału

    Dziennik Zachodni

    Zabrze: "Droga węgla" - wystawa przypominająca węglowe barki i masowce

    ©Mikołaj Suchan

    Już w XIX wieku widok barek z węglem był na Śląsku powszechny. W wieku XX masowce załadowane tym surowcem stanowiły dużą część polskiej floty. Dziś na rzekach i morzu jest coraz mniej polskiego węgla. Historie jego transportu przypomina muzeum w Zabrzu.
    Zabrze: "Droga węgla" - wystawa przypominająca węglowe barki i masowce

    ©Mikołaj Suchan

    Uroczyste otwarcie ekspozycji "Droga węgla" zaplanowano na czwartkowe popołudnie w zabrzańskim Muzeum Górnictwa Węglowego. Kurator wystawy, Adam Frużyński, zapewnia, że unikatowa ekspozycja to propozycja zarówno dla miłośników historii Śląska i górnictwa, jak i pasjonatów morza i żeglugi.

    "Mamy m.in. unikatowe najstarsze rysunki techniczne i ryciny obrazujące transport węgla - zarówno pod ziemią, jak i Kanałem Kłodnickim. Są pocztówki ze statkami ochrzczonymi nazwami kopalń, modele statków, a nawet zrekonstruowany mostek kapitański jednego z nich" - wyliczał kurator.

    Dziś węgiel najczęściej transportowany jest - także do portów morskich - koleją, a na mniejsze odległości również ciężarówkami. Jednak nie zawsze tak było. Już w XVIII wieku, gdy powszechną formą wywozu węgla z kopalń były ciągnięte przez konie furmanki, do transportu węgla na duże odległości postanowiono wykorzystać drogi wodne.

    W 1792 r. ruszyła budowa Kanału Kłodnickiego, łączącego Zabrze z Odrą. Węgiel z portu położonego u wylotu zabrzańskiej sztolni spławiany był kanałem do portu węglowego w centrum Gliwic. Stamtąd, po przeładowaniu na większe barki, płynął do Kędzierzyna i dalej Odrą do Wrocławia i Szczecina. Ukończony ostatecznie w 1822 r. Kanał Kłodnicki miał 46 km długości, 12 m szerokości i niespełna metr głębokości. Pływały po nim barki zabierające po 27 ton węgla.

    Początkowo barki na kanale były holowane przez ludzi, od połowy XIX w. używano koni, a pod koniec tego stulecia pojawiły się holowniki parowe. "Zgromadzone na wystawie pamiątki pozwalają prześledzić stosowane na przestrzeni lat rozwiązania. Jest m.in. fotografia przedstawiająca burłaków śląskich, ciągnących barkę na linach" - powiedział Frużyński.

    * CZYTAJ KONIECZNIE:

    *REKORDOWY 20. FINAŁ WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY W WOJ. ŚLĄSKIM
    *NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA
    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

    WIELKI KONKURS. Pokaż zimę na Śląsku i wygraj narciarski WEEKEND!Wybieramy NAJFAJNIEJSZĄ CHOINKĘ w woj. śląskim. ZAGŁOSUJ na swoją!
    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


    1 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama