Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tiry na wagi, a Częstochowa zarobi na nadwadze

Janusz Strzelczyk
Janusz Strzelczyk
Nie udało się wprowadzić zakazu wjazdu do Częstochowy dużych ciężarówek, popularnie zwanych tirami, to może uda się przynajmniej wyeliminować z ruchu te nadmiernie przeładowane. Jest propozycja, aby je obowiązkowo ważyć.

- Ciężarówki trzeba ważyć - mówi Marcin Maranda, częstochowski radny, walczący z tirami rozjeżdżającymi częstochowskie drogi.

Tysiące częstochowian mieszkających przy drogach tranzytowych marzy, aby chociaż ograniczyć ruch tirów.

Waga towarowa na przejściu granicznym w Cieszynie znowu zaczęła działać
Przeładowane ciężarówki byłyby eliminowane z ruchu, a ich właściciel płaciłby kary. Wysokie kary. Zgodnie z przepisami, przekroczenie dopuszczalnego nacisku na oś na drodze, gdzie wynosi on do 8 t, już o 1,5 t skutkuje mandatem w wysokości 2160 zł. Każde 500 kg więcej oznacza kolejne 1560 zł kary. Kary nakładane na przeładowane ciężarówki trafiają do kasy zarządcy drogi, czyli - w przypadku wszystkich dróg w granicach miasta - do kasy gminy (nawet jeśli rzecz dotyczy krajowej "jedynki", bowiem Częstochowa - jako miasto na prawach powiatu - zgodnie z ustawą jest odpowiedzialna za utrzymanie wszystkich dróg na swoim terenie).

Częstochowa ma techniczne możliwości sprawdzania ciężarówek. Ma specjalną wagę. Urządzenie kupiono w 2004 roku za 105 tys. zł. Została zainstalowana przy ulicy Rydza Śmigłego. Po półtora roku zakup się zwrócił. Ale w 2007 roku zmienił się właściciel działki, na której waga stała i miasto musiało urządzenie zabrać. Wagę zdemontowano, straciła homologację.

W tej chwili w Częstochowie jest jedno miejsce (koło Tesco), gdzie ciężarówki kierowane są na wagę. Jest tam urządzenie Inspekcji Transportu Drogowego.

Gdzie kupić najtańsze paliwo? Sprawdź

Ale wieść o tym punkcie kontroli szybko się rozchodzi i kierowcy unikają tego miejsca, wjeżdżając nawet na ulice, na których jest zakaz ruchu dużych ciężarówek.

Jak zaradzić tym objazdom? Jest sposób - system preselekcji ważenia pojazdów. Są to specjalne bramki, przez które przejeżdża samochód, wyłapujące i ciężar pojazdu, i jego prędkość. Sygnał trafia do Inspekcji Transportu Drogowego. Patrol zatrzymuje ciężarówkę, wypisuje karę. Aby system sprawdził się, w Częstochowie bramki powinny stanąć na wszystkich drogach wjazdowych do Częstochowy, czyli powinno ich być przynajmniej pięć.

Problem z tirami narasta. Nie wiadomo, kiedy powstanie obwodnica Częstochowy, której budowa jest ściśle związana z budową odcinka autostrady A1 od Strykowa do Pyrzowic. Brak 57 km odcinka autostrady spowoduje, że ruch tranzytowy skupi się na dotychczasowej DK1, doprowadzając do przeciążenia tej arterii.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*TOP 10 NAJZABAWNIEJSZYCH ŚLĄSKICH SŁÓW
*NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dramatyczny WYPADEK AUTOBUSÓW w Mysłowicach. IKARUS zawisł nad rzeką! [ZDJĘCIA]
KATOWICE jednym z 7 CUDÓW świata? To nie żart. Zobacz o co chodzi

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!