Nową kolejkę Elkę chcą budować Austriacy i Włosi [ZDJĘCIA]

    Nową kolejkę Elkę chcą budować Austriacy i Włosi [ZDJĘCIA]

    Łukasz Respondek

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    W sierpniu ubiegłego roku została uruchomiona nowoczesna kolej krzesełkowa Biały Jar w Karpaczu. Za jej budowę odpowiedzialna była firma Doppelmayr.
    1/6
    przejdź do galerii

    W sierpniu ubiegłego roku została uruchomiona nowoczesna kolej krzesełkowa Biały Jar w Karpaczu. Za jej budowę odpowiedzialna była firma Doppelmayr. 6-osobowa kanapa z podgrzewanymi siedzeniami posiada również specjalne przyłbice przeciwśniegowe i przeciwdeszczowe.

    W przyszłym roku znów będziemy mogli przejechać się kolejką linową w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku. Przetarg na wykonawcę nowej Elki został już bowiem ogłoszony, a kontraktem w WPKiW - jak dowiedział się Dziennik Zachodni - zainteresowani są najwięksi producenci tego typu sprzętu na świecie z Austrii i Włoch.
    O budowie nowego odcinka Elki mówi się już od 2007 roku, czyli od momentu, gdy stara kolejka - po blisko czterdziestu latach - została zamknięta. Ten rok będzie jednak przełomowy: w styczniu park otrzymał unijną dotację - 21 mln zł (w sumie inwestycja kosztować będzie ok. 30 mln zł), teraz ogłoszony został przetarg na budowę kolejki. Przetarg będzie miał dwa etapy: najpierw wyłonionych będzie maksymalnie pięć firm, zaś po szczegółowych negocjacjach - ta, która wybuduje Elkę.


    ZOBACZ unikatowe zdjęcia kolejki Elki sprzed lat

    Do przetargu mogą przystąpić firmy z Austrii, Francji, Włoch i Słowacji. Zdaniem Pawła Murzyna, dyrektora technicznego Polskich Kolei Linowych, na rynku liczą się jednak tylko austriacki Doppelmayr oraz włoski Leitner i powiązana z nim francuska spółka Poma. - To najważniejsi i najlepsi producenci na świecie - zaznacza. Jak udało nam się ustalić, obie firmy zamierzają walczyć o kontrakt w WPKiW. W firmie Doppelmayr decyzja już zapadła. - Zamierzamy wystartować w tym przetargu - przyznaje Bogdan Tarko, prezes spółki Doppelmayr Polska. - Z pozycji krajowego oddziału firmy to duże zadanie - podkreśla.

    Najważniejsze inwestycje w WPKiW: Elka i...

    O starcie w przetargu myśli też włoski Leitner. - Na pewno zapoznamy się z warunkami przetargu - zapowiada Magdalena Drag-Waga, przedstawicielka Leitnera w naszym kraju.

    Wykonawcę poznamy na przełomie czerwca i lipca. Robotnicy na placu budowy mają pojawić się jesienią, natomiast niemal dwukilometrowy odcinek nowej Elki - od Wesołego Miasteczka do Stadionu Śląskiego - będziemy mogli przejechać w czerwcu przyszłego roku. I to w nowoczesnych, wygodnych gondolach, które ochronią nas przed zimnem i deszczem.

    Sto pomysłów na minutę, czyli plany WPKiW na cztery lata CZYTAJ i OGLĄDAJ

    Nowa Elka ma być gotowa w czerwcu 2013 r. Będzie się poruszała z prędkością około 5 metrów na sekundę. Projekt ma powstać do dwóch miesięcy po podpisaniu umowy. W parku liczą, że nakłady na budowę zwrócą się maksymalnie po 15 latach. Początkowo kolejka ma mieć co najmniej 30 czteroosobowych krzeseł oraz 15 ośmioosobowych gondoli i przewozić około 900 pasażerów na godzinę. Docelowo kolejką w ciągu godziny ma jeździć maksymalnie 1600 osób. Długość odcinka wyniesie 2 kilometry. Do budowy kolejki zostaną wykorzystane istniejące fundamenty zarówno podpór, jak i budynków przystanków po ich uprzednim wzmocnieniu. Słupy oraz same budynki będą nowe.

    Kolej ma być przystosowana do transportu osób niepełnosprawnych w gondolach i działać w różnych warunkach atmosferycznych.

    O budowie nowej kolejki mówi się od pięciu lat. Dlaczego więc realizacja tych zapowiedzi trwa tak długo?

    - Wniosek o dotację unijną dla projektu uzyskał akceptację w marcu 2011. Umowę na dotację podpisaliśmy 23 stycznia tego roku. Dlatego dopiero teraz możemy ruszać z przetargiem - wyjaśnia Arkadiusz Godlewski. Przez kilka lat korzystać będzie można tylko z jednego odcinka kolejki. Uruchomienie kolejnych to na chwilę obecną melodia dalekiej przyszłości. - Ich modernizacja i uruchomienie jest możliwa dopiero po uzyskania finansowania, np. ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy prezes parku.

    * CZYTAJ KONIECZNIE:

    *A JEDNAK POLSKIE OBOZY ISTNIAŁY. MOŻE NIE KONCENTRACYJNE I NIE ZAGŁADY, ALE JEDNAK. TUŻ PO WOJNIE ZMARŁO W NICH TYSIĄCE LUDZI, ZATRZYMANYCH JAKO "ELEMENT NIEPEWNY". ZOBACZ FILM I PODYSKUTUJ
    *PRZEZ 100 DNI LICZYLIŚMY NA PO, ŻE SPEŁNI OBIETNICE I PORADZI SOBIE Z USTAWĄ
    METROPOLITALNĄ. ALE POLITYCY ZAPOMNIELI, CO NAM OBIECALI


    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera



    *ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
    *Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia


    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gondole?

      zdegustowany (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 90 / 84

      Gondole niech sobie Godlewski zamontuje w swoim Subaru. Kto będzie chciał płacić za to żeby przejechać 2km zamknięty w puszce?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Uwzam ze gondole elki powinny byc otwart

      sl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 63 / 52

      a jedynie zadaszone,niska wysokos i frajde zepsuja urok w zamknietych puszkach a latem beda sie ludzie w nich kisic.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama