O budowie nowego odcinka Elki mówi się już od 2007 roku, czyli od momentu, gdy stara kolejka - po blisko czterdziestu latach - została zamknięta. Ten rok będzie jednak przełomowy: w styczniu park otrzymał unijną dotację - 21 mln zł (w sumie inwestycja kosztować będzie ok. 30 mln zł), teraz ogłoszony został przetarg na budowę kolejki. Przetarg będzie miał dwa etapy: najpierw wyłonionych będzie maksymalnie pięć firm, zaś po szczegółowych negocjacjach - ta, która wybuduje Elkę.
ZOBACZ unikatowe zdjęcia kolejki Elki sprzed lat
Do przetargu mogą przystąpić firmy z Austrii, Francji, Włoch i Słowacji. Zdaniem Pawła Murzyna, dyrektora technicznego Polskich Kolei Linowych, na rynku liczą się jednak tylko austriacki Doppelmayr oraz włoski Leitner i powiązana z nim francuska spółka Poma. - To najważniejsi i najlepsi producenci na świecie - zaznacza. Jak udało nam się ustalić, obie firmy zamierzają walczyć o kontrakt w WPKiW. W firmie Doppelmayr decyzja już zapadła. - Zamierzamy wystartować w tym przetargu - przyznaje Bogdan Tarko, prezes spółki Doppelmayr Polska. - Z pozycji krajowego oddziału firmy to duże zadanie - podkreśla.
Najważniejsze inwestycje w WPKiW: Elka i...
O starcie w przetargu myśli też włoski Leitner. - Na pewno zapoznamy się z warunkami przetargu - zapowiada Magdalena Drag-Waga, przedstawicielka Leitnera w naszym kraju.
Wykonawcę poznamy na przełomie czerwca i lipca. Robotnicy na placu budowy mają pojawić się jesienią, natomiast niemal dwukilometrowy odcinek nowej Elki - od Wesołego Miasteczka do Stadionu Śląskiego - będziemy mogli przejechać w czerwcu przyszłego roku. I to w nowoczesnych, wygodnych gondolach, które ochronią nas przed zimnem i deszczem.
Sto pomysłów na minutę, czyli plany WPKiW na cztery lata CZYTAJ i OGLĄDAJ
Nowa Elka ma być gotowa w czerwcu 2013 r. Będzie się poruszała z prędkością około 5 metrów na sekundę. Projekt ma powstać do dwóch miesięcy po podpisaniu umowy. W parku liczą, że nakłady na budowę zwrócą się maksymalnie po 15 latach. Początkowo kolejka ma mieć co najmniej 30 czteroosobowych krzeseł oraz 15 ośmioosobowych gondoli i przewozić około 900 pasażerów na godzinę. Docelowo kolejką w ciągu godziny ma jeździć maksymalnie 1600 osób. Długość odcinka wyniesie 2 kilometry. Do budowy kolejki zostaną wykorzystane istniejące fundamenty zarówno podpór, jak i budynków przystanków po ich uprzednim wzmocnieniu. Słupy oraz same budynki będą nowe.
Kolej ma być przystosowana do transportu osób niepełnosprawnych w gondolach i działać w różnych warunkach atmosferycznych.
O budowie nowej kolejki mówi się od pięciu lat. Dlaczego więc realizacja tych zapowiedzi trwa tak długo?
- Wniosek o dotację unijną dla projektu uzyskał akceptację w marcu 2011. Umowę na dotację podpisaliśmy 23 stycznia tego roku. Dlatego dopiero teraz możemy ruszać z przetargiem - wyjaśnia Arkadiusz Godlewski. Przez kilka lat korzystać będzie można tylko z jednego odcinka kolejki. Uruchomienie kolejnych to na chwilę obecną melodia dalekiej przyszłości. - Ich modernizacja i uruchomienie jest możliwa dopiero po uzyskania finansowania, np. ze środków unijnych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy prezes parku.
* CZYTAJ KONIECZNIE:
*A JEDNAK POLSKIE OBOZY ISTNIAŁY. MOŻE NIE KONCENTRACYJNE I NIE ZAGŁADY, ALE JEDNAK. TUŻ PO WOJNIE ZMARŁO W NICH TYSIĄCE LUDZI, ZATRZYMANYCH JAKO "ELEMENT NIEPEWNY". ZOBACZ FILM I PODYSKUTUJ
*PRZEZ 100 DNI LICZYLIŚMY NA PO, ŻE SPEŁNI OBIETNICE I PORADZI SOBIE Z USTAWĄ
METROPOLITALNĄ. ALE POLITYCY ZAPOMNIELI, CO NAM OBIECALI
*ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
*Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?