Syrena 607 odzyskuje blask [JEDYNY MODEL W POLSCE]

    Syrena 607 odzyskuje blask [JEDYNY MODEL W POLSCE]

    Łukasz Klimaniec

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Wars - prototyp kompaktowego samochodu osobowego, opracowany przez FSO w celu zastąpienia modelu FSO 125 p.Wars został zaprezentowany w 1986 roku. Zebrał
    1/15
    przejdź do galerii

    Wars - prototyp kompaktowego samochodu osobowego, opracowany przez FSO w celu zastąpienia modelu FSO 125 p.
    Wars został zaprezentowany w 1986 roku. Zebrał po-chlebne opinie, ale z powodu braku środków finansowych dalsze prace konstrukcyjne wstrzymano.

    Wielka gratka dla miłośników motoryzacji - prawdopodobnie jedyny zachowany w Polsce egzemplarz syreny 607, który nigdy nie trafił do produkcji seryjnej, jest odrestaurowywany w jednym z warsztatów w Mazańcowicach k. Bielska-Białej! Zobacz inne modele polskiej produkcji, które nie weszły do produkcji.
    - To duże wydarzenie - uważa Jacek Balicki, wiceprezes Automobilklubu Beskidzkiego ds. pojazdów zabytkowych. - W Polsce, za komuny, jeśli prototyp nie wchodził do produkcji, to likwidowało się go. Ale znając przedsiębiorczość Polaków, takie samochody ratowano - dodaje.

    Syrena 607 zbudowana została jako prototyp. Od tradycyjnej syreny różni się odmiennym nadwoziem. Zastosowano w niej rewolucyjne jak na owe czasy rozwiązania.
    Jest otwierana tylna klapa, są rozkładane tylne siedzenia, zwiększające pojemność bagażnika, drzwi otwierane już zgodnie z kierunkiem jazdy. Jacek Balicki podkreśla, że linia tego modelu była trochę podobna do renaulta R 16.

    - Syrenka miała ścięty tył, dlatego nazywaliśmy ją "syrena R 16". Wiem, że tych modeli wy-szło bardzo mało, teraz zniknęły w ogóle - przyznaje.

    Samochód nie trafił jednak do produkcji seryjnej. Powodem były prawdopodobnie zbyt wysokie koszty, ale niewykluczone, że swoje zrobiły także względy polityczne.

    Do tej pory sądzono, że żaden z tych modeli nie przetrwał. Tymczasem nieoczekiwanie odnalazł się w jednym z mazańco-wickich warsztatów. Jego renowacją zajmuje się Bronisław Buczek, znany z kunsztu odnowy zabytkowych wozów.

    - Samochód miał trafić na złom, ale właściciel zdecydował się go ratować. Gdy przyjechał i pokazał zdjęcie tego modelu pytając, czy nie podjąłbym się renowacji, nie wierzyłem własnym oczom. Nie sądziłem, że jeszcze jakiś model tej syreny się uchował - przyznaje blacharz.

    Właściciel pojazdu chce pozostać anonimowy. Wiadomo, że samochód długo niszczał w garażu. Gdy trafił pod ręce Bronisława Buczka, był w opłakanym stanie.

    - Zdawałem sobie sprawę, że to nie jest praca na kilka dni, ale na znacznie dłużej - nie ukrywa mechanik. Po gruntownych oględzinach, ustaleniu elementów, które w pierwszej kolejności wymagają odnowienia, zabrał się do pracy. Niektóre elementy wymagały ręcznego odtworzenia, m.in. cała płyta podłogowa czy ściana grodziowa. Największym wyzwaniem było odtworzenie błotników i pasa tylnego. Tył samochodu bowiem znacząco różni się od wszelkich modeli syren. Nie ma żadnych wzorców. Można było oprzeć się tylko na dokumentacji fotograficznej. Ale dzięki dużej precyzji i pasji udało się mozolnie odtworzyć elementy, które znane są tylko ze zdjęć.

    Dziś prace blacharskie są zakończone niemal w stu procentach. Wkrótce syrenę 607 czekają zabezpieczenie antykorozyjne, lakierowanie, prace tapi- cerskie i te związane z mechaniką. A potem? Powrót na salony i udział w pokazach.

    * CZYTAJ KONIECZNIE:

    *KATASTROFA KOLEJOWA W SZCZEKOCINACH - RAPORT SPECJALNY DZIENNIKA ZACHODNIEGO
    *ŚLĄZACY I KASZUBI WSPÓLNIE CHCĄ WALCZYĆ O UZNANIE MNIEJSZOŚCI ETNICZNEJ

    Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera



    *ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
    *Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PROTOTYPY POLSKIE

      Marcin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Kolego niżej ,pomyśl jak umiesz ,jakie to były lata ?jakie czasy w tym kraju ???jaka polityka ....?Co Niemcy mieli wtedy ???garbatego i pojazd na bazie jego Wojskowy.Wstyd za ciebie. Pojazdy FSO I...rozwiń całość

      Kolego niżej ,pomyśl jak umiesz ,jakie to były lata ?jakie czasy w tym kraju ???jaka polityka ....?Co Niemcy mieli wtedy ???garbatego i pojazd na bazie jego Wojskowy.Wstyd za ciebie. Pojazdy FSO I INNE NIE BYŁY DO TYŁU A NAWET W PRZODZIE ,ALE NAM NIE WOLNO BYŁO Z GÓRY ,NAWET CZESI BYLI DOBRZY ,A NIEMCY PODBIERALI POMYSŁY WSZYSTKIM I DZIŚ DOBRZE SIĘ MAJĄ.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wszystkie śmieszne i brzydkie.

      zatkany. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 141 / 96

      Brak fantzji ,te auta wyglądają jak z pod siekiery.
      Mam nadzieje że to nie były dzieła konstruktorów lecz szopowych złotycj rączek.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama