Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy autokar to jeżdżąca trumna? [INFOGRAFIKA]

MIW
Bezpieczeństwo w autobusie
Bezpieczeństwo w autobusie Marek Michalski
Po tragicznym wypadku, do jakiego doszło we wtorek w szwajcarskim kantonie Valais i który kosztował życie 28 osób, znów pojawiły się pytania o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących turystycznymi autokarami. Okazuje się, że stare były o wiele bezpieczniejsze niuż współczesne. Dziennik Zachodni rozmawia z dr Zdzisławem Niedzielą z Politechniki Śląskiej.

Pytanie o tyle zasadne, że to nie pierwsze takie zdarzenie w ostatnim czasie - niewiele ponad miesiąc temu polski autobus rozbił się w okolicach niemieckiego miasta Chemnitz, a kilka miesięcy wcześniej podobne zdarzenie miało miejsce na autostradzie A2 w okolicy miejscowości Porta Wesfalica (wśród pasażerów tego ostatniego pojazdu byli m.in. mieszkańcy Zabrza, Gliwic, Toszka i Częstochowy).

ZOBACZ WIDEO crash testów autobusów

Rozmowa z

dr Zdzisławem Niedzielą

z Katedry Budowy Pojazdów Samochodowych Politechniki Śląskiej

Sądząc po zdjęciach z ostatnich wypadków autobusy turystyczne bardzo kiepsko wytrzymują zderzenia. Dlaczego tak się dzieje?
To wynika z ich konstrukcji. Kiedyś jej podstawą była stalowa rama. Wytrzymywała ona duże obciążenia, więc część pasażerska mogła być dość masywna. Dziś stosowane są konstrukcje szkieletowe, wykonane ze stalowych kształtowników. Do takiej wątłej ramy przytwierdza się później równie wiotką część pasażerską, której wypełnienia wykonane są z płatów plastiku.

Dlaczego zatem zmieniono dawną konstrukcję?
Dla wygody pasażerów. Dzięki nowej konstrukcji w autokarach pojawiły się luki bagażowe, a także niezależne zawieszenie, co poprawiło komfort jazdy. Z kolei wąskie słupki i panoramiczne szyby w górnej części autokaru zapewniają pasażerom dobrą widoczność. Tyle tylko, że te udogodnienia mają swoją cenę.

Trochę nas pan straszy...
Bez przesady. To nie jest tak, że autobus jest niebezpieczny podczas jazdy. Nieźle sobie radzi też przy zderzeniu z samochodem osobowym, a nawet ciężarówką, bo wtedy główna siła uderzenia skupia się na jego dolnej części. Kłopoty zaczynają się w momencie kiedy uderzenie trafia w część pasażerską - wówczas niewiele trzeba, by została kompletnie rozbita. Podobnie dzieje się, gdy autokar się przewróci. W takich sytuacjach pojazd robi się naprawdę niebezpieczny. Im autobus wyższy, tym gorzej reaguje na takie zderzenia.

Czy istnieją jakieś miejsca bardziej bezpieczne?
Nie. W autokarze nie ma miejsc mniej i bardziej bezpiecznych. Można usiąść z tyłu i nic to nie pomoże, bo akurat uderzenie pójdzie z tyłu, albo autobus się przewróci.

A co z klatką bezpieczeństwa? Strefami zgniotu?
O klatce bezpieczeństwa można mówić w przypadku samochodów osobowych. W autokarach nie ma miejsca na tak mocne słupki , które by ją utrzymywały, właśnie ze względu na panoramiczne szyby. Strefa bezpieczeństwa jest, ale sprawdza się tylko wtedy, gdy uderzenie nastąpi z odpowiedniego kierunku.

Pasy bezpieczeństwa też nie pomogą?
Pomogą, ale tylko wtedy, gdy nie dojdzie do mechanicznego zaciśnięcia ciała człowieka. A gdy zostaje rozbita część pasażerska tak często się dzieje.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*KATASTROFA KOLEJOWA W SZCZEKOCINACH - RAPORT SPECJALNY DZIENNIKA ZACHODNIEGO
*ŚLĄZACY I KASZUBI WSPÓLNIE CHCĄ WALCZYĆ O UZNANIE MNIEJSZOŚCI ETNICZNEJ

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


*ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
*Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!