Podziemia kompleksu na placu Szewczyka są już właściwie gotowe. Zakończyła się budowa konstrukcji długiego na 300 metrów tunelu (wnętrza tunelu na zdjęciu nr 1), którym będzie biegła ulica Dworcowa i podziemnych parkingów, które będą znajdowały się pod galerią handlową. Parkingi na dwóch kondygnacjach (-2 i -1) będą największym takim obiektem w Katowicach. Pomieszczą 1500 aut.
Na wiele miesięcy przed zakończeniem robót na pl. Szewczyka, inwestor nie ukrywa, że korzystanie z parkingów będzie płatne. Zarówno dla pasażerów kolei, klientów galerii handlowej, jak i wszystkich innych przypadkowych kierowców. Taryfy ulgowej nie będzie dla nikogo.
Galeria, nie galeria, centrum to płać
- To centrum miasta - krótko uzasadnia decyzję firmy Rafał Elżanowski z Neinver Polska, inwestora, który buduje na placu Szewczyka. - Stawki nie zostały jeszcze ustalone - dodaje.
Nie jest tajemnicą, że miejsc postojowych w centrum brakuje. W całym mieście jest ich w strefie płatnego parkowania ok. 2000. Tymczasem kierowców codziennie wjeżdżających do centrum - 60 tys.
Ale płatny parking przy centrum handlowym to będzie w Katowicach nowość. Na parkingach dwóch największych - Silesia City Center oraz CH Trzy Stawy parkujemy za darmo, niezależnie czy przyjeżdżamy do nich na zakupy, czy na przykład pojeździć na rolkach w Dolinie Trzech Stawów.
Pomysł nie jest jednak nowy. Od ubiegłego roku odpłatność za parkowanie na swoim parkingu planuje wprowadzić Galeria Sfera w Bielsku-Białej, właściciel największego - bo z ponad 2 tys. miejsc - parkingu w mieście. System jeszcze testuje, zapowiada jego uruchomienie w kolejnych miesiącach.
Płatny parking jest za to pod galerią Złote Tarasy w Warszawie - 4,5 zł za każdą rozpoczętą godzinę. Od dwóch lat także pod centrum Blue City.
Z kolei opłaty za parkowanie roweru zamierza wprowadzić zarząd Manufaktury w Łodzi. Obecnie w galerii jest aż 140 miejsc parkingowych dla rowerów. Proponowana stawka to jednak tylko 1 zł.
W Katowicach płatne parkingi są, ale żaden z nich nie należy do centrów handlowych. Już niedługo parkowanie będzie w mieście na starych zasadach i w starych cenach. A wszystko przez... inwestycje.
* CZYTAJ KONIECZNIE:
*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.
*GWIAZDA PROGRAMU X-FACTOR nagrywała swój klip w Świerklańcu. ZOBACZ FOTKI
* FOTOMATURA 2012. Zobacz tegoroczne maturzystki i maturzystów z całego województwa! ZAGŁOSUJ!
Idzie nowe: miejsc więcej, ale będzie drożej
Pierwszy płatny parking przy centrum handlowym będzie na pl. Szewczyka. Swoje podziemne 1500 miejsc Neinver odda do użytku w 2013 roku (w tym roku czynna ma być galeria). Jednocześnie władze miasta zakończyły negocjacje z firmą Mota Engil (firma buduje parking w centrum Wrocławia) dotyczące budowy dwóch parkingów podziemnych pod placem Chrobrego oraz ulicą Dworcową, obok starego dworca.
Magistrat lada chwilę ogłosi przetarg na budowę - Mota Engil może do niego przystąpić lub nie. Współpraca z prywatnym inwestorem ma być prowadzona w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, co oznacza, że miasto daje działkę pod inwestycję, a inwestor buduje, zarządza i czerpie zyski. Umowa ma zostać zawarta na 30 lat. W obu planowanych lokalizacjach parkingi mają być dwupoziomowe i pomieścić od 350 do 500 aut. Plan władz jest taki, że miasto do inwestycji się nie dołoży, ale za to - na zachętę - odda inwestorowi w zarząd 700 miejsc postojowych w okolicach lokalizacji obu parkingów.
Kusić, nie straszyć
Jeśli podziemne parkingi powstaną, przybędzie w Katowicach 850 miejsc postojowych. Tanio raczej nie będzie. Wzrosną też ceny na 700 miejscach oddanych firmie w zarząd.
W miejskiej strefie płatnego parkowania - pomniejszonej o 700 miejsc - też raczej nie zaoszczędzimy. Prezydent Piotr Uszok już wielokrotnie zapowiadał, że jeśli podziemne parkingi zostaną zrealizowane, zmienią się stawki w strefie. Będą wyższe, tak, aby te naziemne nie były konkurencyjne dla cen na parkingach prywatnych, podziemnych.
O ile wzrosną? Nie wiadomo. Obecnie za parkowanie w Katowicach płacimy 1,5 zł za pierwszą godzinę. Za kolejną - 1,8, trzecia godzina i kolejne kosztują 2 zł.
Dla porównania postój na jedynym podziemnym parkingu w mieście, prywatnym, ale ogólnodostępnym, pod Altusem kosztuje 3 zł za godzinę. Trzecia godzina to już 3,5 zł, a bilet całodzienny - 50 zł. Jest też jedyny w mieście parking wielopoziomowy przy ulicy Agnieszki w Dębie (zdj. nr 2). Wybudowała go 12 lat temu Katowicka Spółdzielnia Mieszkaniowa z myślą o rozbudowie osiedla Ścigały. Na rozbudowę pieniędzy nie ma, ale parking stoi. Na pięciu kondygnacjach jest 245 garaży, w tym 70 wolnych. Miesięczny czynsz wynosi ok. 170 zł.
* CZYTAJ KONIECZNIE:
*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.
*GWIAZDA PROGRAMU X-FACTOR nagrywała swój klip w Świerklańcu. ZOBACZ FOTKI
* FOTOMATURA 2012. Zobacz tegoroczne maturzystki i maturzystów z całego województwa! ZAGŁOSUJ!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?