Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stadion Śląski gra o Euro 2012

Jacek Sroka
Tak wygląda makieta zmodernizowanego Stadionu Śląskiego z dachem i nową trybuną zachodnią
Tak wygląda makieta zmodernizowanego Stadionu Śląskiego z dachem i nową trybuną zachodnią fot. mikołaj suchan
Wszyscy uczestnicy konferencji "Euromonitor 2012" podkreślali magię Stadionu Śląskiego i wyrażali nadzieję, że ten legendarny obiekt będzie areną najbliższych finałów piłkarskich mistrzostw Europy.

Podczas spotkania w Chorzowie po raz pierwszy zaprezentowano nową makietę śląskiego giganta oraz podsumowano przygotowania naszego regionu do zorganizowania tej trzeciej po igrzyskach olimpijskich i finałach piłkarskich mistrzostw świata sportowej imprezy globu.

Najważniejszy jest oczywiście Stadion Śląski, a na potencjalnej arenie Euro 2012 sporo się ostatnio dzieje. Po meczu z Czechami, który po raz kolejny potwierdził, że Chorzów świetnie radzi sobie z organizacją dużych wydarzeń piłkarskich, rozpoczęto dodatkowe wiercenia pod trybuną zachodnią uzupełniające wcześniejsze badania geologiczne gruntu, na którym stanie nowa żelbetowa widownia.

Wczoraj publicznie zaprezentowano natomiast makietę Śląskiego pokazując jak będzie wyglądał stadion po zakończeniu modernizacji.

- Dzięki wybudowaniu nowej trybuny zachodniej stadion będzie bezpieczniejszy i bardziej funkcjonalny. Zwiększy się także komfort oglądania spotkań, a pojemność trybun wzrośnie o ponad pięć tysięcy miejsc z obecnych 47 202 krzesełek do 52 719 - powiedział Marcin Stolarz, dyrektor Biura ds Przygotowania Euro 2012 w województwie śląskim.

Mówiąc o modernizacji myśli się głównie o nowej trybunie i liczącym 50 tysięcy metrów kwadratowych dachu. W ramach tych prac powstanie jednak także 300 punktów gastronomicznych i 827 toalet, a także zamontowanych zostanie siedem nowych bram dla kibiców wyposażonych w 12 kołowrotków. Na Śląskim powstanie też 20 luksusowych skyboxów, w których będzie mogło zasiąść 325 VIP-ów oraz 1458 miejsc biznesowych. Dzięki rozdzieleniu dotychczasowych ogromnych 60 rzędowych sektorów na 40 rzędów na trybunie dolnej i 30 rzędów na trybunie górnej czas ewakuacji stadionu zostanie skrócony aż o 20 procent.

- Do 10 grudnia zostanie wykonany projekt budowlany modernizacji stadionu, a w marcu będzie gotowy projekt wykonawczy. W międzyczasie ogłoszone zostaną przetargi na wykonanie tej inwestycji, a same prace ruszą 1 lipca 2009 r. i potrwają 22 miesiące. Planowany termin oddania do użytku zmodernizowanego Stadionu Śląskiego wyznaczyliśmy na 29 kwietnia 2011 r. - dodał dyrektor Stolarz.

Jednak Euro to nie tylko stadion. Cały czas trwają także prace przy rozbudowie infrastruktury drogowo-kolejowej i modernizacji linii tramwajowych w regionie. W planach jest także zwiększenie przepustowości lotniska w Pyrzowicach oraz powiększenie liczby miejsc w hotelach pięciogwiazdkowych. Na finały mistrzostw Europy ma zostać zakupiony nowoczesny tabor kolejowy i tramwajowy. Zbudowany zostanie także nowy dworzec PKP w Katowicach.

- W piątek zakończone zostaną rozmowy z inwestorami i wybrana zostanie firma, która będzie naszym partnerem przy tej inwestycji. Nowy dworzec ma powstać najpóźniej do marca 2012 r., a słynne betonowe kielichy, o które jest tyle szumu, mają zostać wkomponowane w nową konstrukcję - powiedział Paweł Olczyk, dyrektor zarządzania nieruchomościami PKP SA.

Inwestycją, która stoi pod sporym znakiem zapytania jest natomiast linia kolejowa łącząca Katowice z lotniskiem w Pyrzowicach.

- Połączenie kolejowe z Pyrzowicami miało powstać w latach 2013-15, ale po przyznaniu nam organizacji Euro ten projekt został przyspieszony. Niestety nie poszły za tym pieniądze. Mamy na ten cel przyznane tylko 107 mln zł, z czego 68 mln pochłonie przygotowanie dokumentacji i projektu liczącej 38 km trasy, którą pociągi powinny pokonywać w pół godziny, a tymczasem koszt jej budowy szacujemy na 1,234 mld zł czyli dziesięć razy więcej - stwierdził Zbigniew Młokosiewicz, kierownik kontraktu w PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Oddział Regionalny w Katowicach.

Kłopoty są także ze zdobyciem środków na zmianę przebiegu Drogi Krajowej nr 79.

- Chcielibyśmy, żeby DK nr 79 przechodziła obok Stadionu Śląskiego i była bezkolizyjną obwodnicą Chorzowa oraz alternatywnym 15-kilometrowym połączeniem autostrad A1 i A4. Koszt jej wybudowania szacujemy na około 800 mln zł. Potrzeba jednak decyzji politycznej rządu, żeby przeznaczyć środki zarówno na tę drogę jak i linię kolejową do Pyrzowic - powiedział Marek Kopel, prezydent Chorzowa dodając, że w oparciu o stadion Ruchu i katowicki hotel "Monopol" chce stworzyć w centrum śląskiej aglomeracji jeszcze jedno centro pobytowe dla drużyn grających w Euro 2012.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!